Sökresultat:
1144 Uppsatser om Jämförande reklam - Sida 45 av 77
Vad sÀljs mellan raderna? : Journalisters syn pÄ textreklam och om hur kommersialiseringen pÄverkar deras vardag
Denna uppsats undersöker den etiska vardagen pÄ Svenska Dagbladets och Dagens Nyheters fasta bilagor. Hur arbetar journalisterna med pressmeddelanden och liknande och hur funderar de kring textreklam? Medlemmar av Svenska Journalistförbundet förbinder sig att följa de för branschen upprÀttade gemensamma spelreglerna för press, radio och tv. Det innebÀr bland annat att undvika textreklam, sponsring och ?otillbörligt gynnande av enskilt företag?.
Fysisk trÀning som verktyg för stresslindring och identitetsskapande? : En kvalitativ studie om högskolestudenternas upplevelser av stress och fysisk trÀning utifrÄn ett socialpsykologiskt perspektiv pÄ identitetsskapande i ett senmodernt samhÀlle.
Stress och trÀning Àr ett omdiskuterat fenomen bland mÀnniskor, i media och i reklam i dagens samhÀlle. Allt fler mÀnniskor studerar ocksÄ pÄ universitet och högskolenivÄ för att lyckas ta sig in pÄ arbetsmarknaden. PÄ högskolenivÄ krÀvs det stor ambition av individen för att klara av de krav som finns. VÄr studie vill öka förstÄelsen för hur unga högskolestudenter upplever stress samt hur deras fysiska trÀning kan vara ett verktyg för stresslindringen och identitetsskapandet. Socialpsykologiska teorier om identitetsskapande i ett senmodernt samhÀlle var utgÄngspunkten för att belysa fenomenet.
Meningsskapande kring varumÀrken :  en fallstudie
Konsumenter anvÀnder varumÀrken dagligen och exponering av varumÀrken sker överallt: i reklam, böcker, filmer, mÀnniskor och sÄ vidare. Tidigare forskning visar att konsumenter anvÀnder varumÀrken för att bygga upp sin sjÀlvbild och skapa sin identitet, samt att konsumenter kan ha mer eller mindre starka relationer till varumÀrken. VarumÀrken i sig Àr bara materiella markörer, de blir meningsfulla för konsumenterna först dÄ de sÀtts in i ett sammanhang och fÄr en individuell historia uppbyggt kring sig. Studiens syfte Àr att utifrÄn ett konsumentperspektiv visa hur meningsskapande i en relation mellan ett varumÀrke och en konsument kan se ut. Detta genom att reda ut frÄgestÀllningen: ?Hur kan en konsument skapa mening i sin relation till ett varumÀrke??.
Hur förhÄller sig barn till reklam pÄ Internet?
Ho?sten 2011 fa?lldes den flera hundra a?r gamla skyddsva?rdesklassade ek, kallad TV-eken, som stod pa? Oxenstiernsgatan pa? O?stermalm i Stockholm. I samband med fa?llningsbeslutet ? ett pa? papperet tekniskt beslut om att fa?lla ett risktra?d, men som av protesterande ma?nniskor tolkades som ett helt annat beslut ? uppstod en konflikt mellan ansvariga beslutsfattare och personer som ville bevara eken. Syftet med denna studie a?r att fo?rsta? vilka ha?ndelser och processer som ledde fram till den konflikt som uppstod i samband med beslutet om fa?llningen av TV-eken.
Ett ökat samspel mellan jordbruk och biotopskyddsomrÄden : De nya dispensreglerna
Den allmÀnna vÀrnplikten avskaffades i Sverige den 1 juli Är 2010. Detta efter ett riksdagsbeslut frÄn Äret innan, den 16 juni 2009. FrÄn och med denna tidpunkt övergick Försvarsmakten direkt frÄn att vara ett vÀrnpliktsförsvar till att bli, i fredstid, en utprÀglad yrkesarmé. Som en effekt utav denna indragning av Försvarsmaktens kontinuerliga tillförsel av personal mÄste Försvarsmakten nu rekrytera nödvÀndig arbetskraft pÄ annat sÀtt via den öppna arbetsmarknaden. Sedan Är 2010 fram till 2013, vid vÀrnpliktens avskaffande, har Försvarsmakten satsat 350 miljoner kronor pÄ marknadsföring.
Spokespersons : Â - en studie om hur ICA och Com Hem arbetar med skapade frontfigurer
Syfte: Syfte Àr att kartlÀgga hur Com Hem och ICA arbetar med sina skapade frontfigurer som "spokespersons".Problem: Det kan vara svÄrt för företag att nÄ ut till sina kunder i dagens hÄrda konkurrens. Det Àr dÀrför viktigt att de anvÀnder sig av olika strategier för att differentiera sitt varumÀrke och bli unika pÄ marknaden. En varumÀrkesstrategi kan vara "spokespersons", dÀr nÄgon blir företagets ansikte utÄt. Företagets "spokespersons" syns dÀrefter kontinuerligt i deras reklam. Det krÀvs att företaget noggrant överlÀgger vem som ska sammankopplas med varumÀrket, för att kommunicera ut rÀtt budskap till sina mottagare.Metod: Studien Àr genomförd med kvalitativa intervjuer och textanalyser.Resultat: VÄra resultat visade att Com Hem och ICAs "spokespersons" har och Àr effektiva i deras marknadsföring.
Reklamfilm eller inte?: En studie om innehÄllskillnad i reklam- och informationsfilm
Syftet med denna uppsats Àr att, genom filmanalyser, ta reda pÄ hur en reklamfilm för en hjÀlporganisation Àr uppbyggd och Àven att se om det finns dramaturgiska och bildmÀssiga drag som Àr speciella för just denna sorts reklamfilmer. Studien har utgÄtt frÄn denna frÄgestÀllning: Vad Àr skillnaden pÄ en reklamfilm för en hjÀlporganisation och en informationsfilm om hemlösa mÀn i Ryssland? Det har genomförts filmanalyser pÄ fem reklamfilmer och en opublicerad informationsfilm. Analyserna har utgÄtt ifrÄn semiotisk filmanalys och bildretorik. Analysresultatet av reklamfilmerna visar att det anvÀnds vÀldigt enkla knep för att föra fram budskapet.
PERSONCENTRERADE VIRTUELLA PATIENTFALL ? EN V?G ATT ST?RKA PATIENTS?KERHET? En kvalitativ pilotstudie
Bakgrund: H?lso-och sjukv?rden ?r h?rt belastade verksamheter med otillr?ckliga
personalresurser vilket kan f? konsekvenser f?r sjuksk?terske- och l?karstudenters m?jlighet
att tr?nas i kliniska f?rdigheter och uppn? sina l?randem?l under den verksamhetsf?rlagda
utbildningen (VFU). Genom att anv?nda Personcentrerade Virtuella Patientfall (PVP) i
undervisningen ges studenter m?jlighet att tr?na p? sina kommunikativa och kliniska
f?rdigheter i en trygg milj? utifr?n deras olika f?ruts?ttningar, men mer kunskap om studenters
upplevelser av detta nya pedagogiska verktyg beh?vs.
Syfte: Syftet ?r att beskriva studenters upplevelser av PVP och dess anv?ndbarhet i l?randet av
kliniska f?rdigheter.
Metod: En kvalitativ studie med induktiv ansats anv?ndes. En fokusgruppintervju med fem
deltagare utf?rdes och materialet analyserades utifr?n tematisk inneh?llsanalys.
Resultat: Tv? huvudteman och sex underteman identifierades.
SömnbesvÀr : Hur sjuksköterskans omvÄrdnadshandling kan lindra sömnbesvÀr
Sedan 2004 har en stor o?kning skett av ensamkommande barn i Sverige och a?r 2014 kom o?ver 7000 barn hit. Ett ensamkommande barn a?r ett barn som kommer utan sina fo?ra?ldrar eller na?gon som fo?retra?der fo?ra?ldrarna. Det vanligaste ha?lsoproblemet hos ensamkommande barn a?r psykisk oha?lsa, pa? grund av bland annat traumatiska upplevelser i deras liv.
Ledarskap inom bioteknikbranschen : En ja?mfo?rande fallstudie om arbetet med att skapa en kreativ arbetsmiljo?
Innovation Àr i dagens företagsklimat bland det viktigaste man har, inte minst inom forskning och utveckling. Ledarskap Àr en kritisk del för att skapa en kreativ miljö och företagskultur som möjliggör att snabb och flexibel forskning kan bedrivas. Denna studie har undersökt hur ledare för FoU-avdelningar arbetar för att skapa denna kreativa miljö samt om detta skiljer sig mellan företag i olika utvecklingsstadier. För att studera detta har en modell med fem kategorier av faktorer för kreativt ledarskap tagits fram; Strukturella-, finansiella- och hierarkiska faktorer samt arbetsklimat och kommunikation. Vi har funnit belÀgg för att samtliga faktorer pÄverkar kreativiteten pÄ arbetsplatsen, dock har skillnader gentemot teorin funnits i huruvida faktorerna frÀmjar eller hÀmmar kreativiteten.
Implementering- lÀttare sagt Àn gjort : En studie om vad som hindrar eller möjliggör en god implementering
I denna uppsats har vi gjort ett fo?rso?k att ta reda pa? hur det ga?r till i samband med vidareutbildning fo?r de som a?r ansta?llda i Socialtja?nsten. Vi har genom analys av enka?ter fo?rso?kt utskilja vad som varit sa?rskilt hja?lpsamt och vad som mo?jliggjort en god implementering av olika metoder. Vi har da?rfo?r ocksa? so?kt fo?rsta?else fo?r dess motsats, na?mligen de hinder som kan ha funnits.Vi hoppas att denna uppsats kan utgo?ra ett diskussionsunderlag fo?r sa?va?l studenter, socialarbetare och chefer, eftersom det kan vara bra att fo?rsta? processer av implementering och la?rande info?r att utbildningar ska planeras och genomfo?ras.Va?r avsikt med uppsatsen a?r inte att presentera nya teorier utan att fo?rso?ka presentera hur upplevelser av implementering kan se ut fo?r enskilda socialarbetare.
Heart of hockey - vi ger oss aldrig : En kvalitativ studie om tva? hockeyorganisationers kommunikation kring va?lgo?renhet
Titel: Heart of hockey ? vi ger oss aldrig. En kvalitativ studie om tva? hockeyorganisationers kommunikation kring va?lgo?renhet.Fo?rfattare: Johanna Alba, Erika Skogsberg, Johanna Grundberg Kurs, termin och a?r: Vetenskaplig rapport, HT 2013 Antal ord i uppsatsen: 10.565 stycken.Problemformulering och syfte: Syftet a?r att beskriva hur tva? olika hockeyklubbar kommunicerar sina aktiviteter fo?r va?lgo?rande a?ndama?l via sociala medier och pa? sina hemsidor. Syftet specificeras genom fo?ljande fra?gesta?llningar;Skiljer sig de olika klubbarnas kommunikation a?t? Pa? vilket sa?tt i sa? fall?Vad a?r det fo?r skillnader och/eller likheter mellan de olika forumen?Metod och material: Kvalitativ textanalys.Huvudresultat: Vi kom fram till att Fro?lunda och MODO kommunicerade va?ldigt lika i sociala medier.
Twitter: För kontakten med följarna: ? en kvalitativ studie inriktad pÄ komikern Jeff Dunhams twittersida
Uppsatsens syfte Àr att undersöka hur Jeff Dunham anvÀnder olika tilltal och omtal i sina inlÀgg pÄ Twitter.Arbetet baseras pÄ en kvalitativ metod dÀr fokus ligger pÄ den amerikanska komikern Jeff Dunham. Som teori anvÀndes textanalys och retorik för att analysera och dra slutsatser frÄn mitt resultat.Uppsatsen visar pÄ hur tilltal och omtal kan anvÀndas i relationsbyggandet mellan kÀndisar och fans. Med rÀtt tilltal och omtal kan en kÀndis skapa nÀrhet till sig sjÀlv, medan fel till- och omtal skapar distans till twitterföljare. Den visar pÄ hur varierande omtal skapar ett trovÀrdighetsproblem kring vem det Àr som kommunicerar med twitterföljarna.Uppsatsen kommer fram till att det huvudsakliga syftet med Jeff Dunhams Twitter anvÀndning av Àr att göra reklam för egna produkter och produktioner. Eftersom denna uppsats baseras pÄ en kvalitativ studie sÄ kan inga generella slutsatser dras kring hur det ser ut pÄ alla komikers eller kÀndisars twittersidor, men det Àr en studie som visar pÄ hur det kan tÀnkas se ut för andra offentliga personer som twittrar..
Mig pÄverkar de inte! Studie- och yrkesvÀgledares förhÄllningssÀtt till gymnasieskolornas marknadsföring
Vi har valt att studera hur studie- och yrkesvÀgledare som arbetar pÄ vÀgledningscentrum i Göteborg förhÄller sig till gymnasieskolornas marknadsföring. Yrkesetiken för studie- och yrkesvÀgledarna Àr att de ska vara neutrala i sina samtal med eleverna. Gymnasieskolornas marknadsföring fokuserar inte enbart pÄ eleverna utan Àven pÄ studie- och yrkesvÀgledarna.
Vi vill i vÄrt arbete se hur studie- och yrkesvÀgledarna förhÄller sig till de etiska riktlinjerna om att vara neutral i sin vÀgledning med eleverna nÀr gymnasieskolornas marknadsföring Àven riktas till dem. VÄr frÄgestÀllning Àr:
? Vad anser studie- och yrkesvÀgledare om marknadsföringen?
? Hur upplever studie- och yrkesvÀgledare marknadsföringen och dess effekter?
? Hur förhÄller sig studie- och yrkesvÀgledare till marknadsföringen mot eleverna?
Vi har valt att genomföra en kvalitativ intervjustudie med nio studie- och yrkesvÀgledare.
A study of language development among children with hearing disabilities in pre-school
Syftet med studien a?r att fa? en fo?rsta?else fo?r hur pedagoger arbetar med ho?rselskadade barns spra?kutveckling och att synliggo?ra pedagogernas tankar kring a?mnet. En intressant aspekt a?r att se hur de arbetar och fo?rha?ller sig fo?r att alla barn ska utvecklas i spra?ket, ba?de enskilt och i grupp. En annan betydande fra?ga a?r hur de go?r och fo?rha?ller sig fo?r att barnen ska bli trygga i det svenska spra?ket na?r ma?nga av barnen har olika ho?rselskador pa? sina o?ron, samt olika modersma?l.