Sök:

Tack, men nej tack

En undersökning om Online Behavioral Advertising och dess förhållande till blockeringstjänster

Online Behavioral Advertising betyder att man spårar användares beteende över Internet för att kunna skapa skräddarsydda annonser till användare baserat på deras internetaktiviteter. Det är kostnadseffektivt och ger möjlighet för företag att skapa relevanta annonser för internetanvändare. Online Behavioral Advertising möts ofta av motstånd eftersom att företag inkräktar på den personliga integriteten när man samlar in information om människor för att skapa annonser. Samtidigt har användandet av så kallade blockeringstjänster ökat, det vill säga tjänster som gör att internetanvändare kan ta bort annonser från hemsidor. I denna uppsats undersöks hur unga människor i Sverige ställer sig till Online Behavioral Advertising och blockeringstjänster samt vilka samband som finns mellan dem.I denna studie har vi använt oss av både en enkätundersökning och av intervjuer för att se hur människor resonerar kring Online Behavioral Advertising och blockeringstjänster. Vi fann att en stor del av våra enkätrespondenter använder sig av någon blockeringstjänst och att de flesta inte gillade att få riktad reklam i form av Online Behavioral Advertising. Däremot verkade inte Online Behavioral Advertising påverka användandet av blockeringstjänster.

Författare

Pontus Holgersson Martin Haglund

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..