Sökresultat:
1072 Uppsatser om Innovativ problemlösning och kreativitet - Sida 2 av 72
Utlandsstudiers pÄverkan pÄ företagsekonomistudenters personliga egenskaper med koppling till kreativitet
Utbytesstudier utomlands sÀgs öka studenters kreativitet. Kreativitet och innovation, framför allt kreativa medarbetare Àr en viktig faktor för att företag ska vara framgÄngsrika i dagens allt hÄrdare konkurrens. Studenter inom företagsekonomi Àr framtida anstÀllda och företagsledare, dÀrför Àr det viktigt att undersöka om utlandsstudier verkligen ökar kreativiteten. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka utlandsstudiernas pÄverkan pÄ företagsekonomistudenters personliga egenskaper med koppling till kreativitet. Vi undersöker pÄverkan pÄ kreativitet med hjÀlp av Big Five Inventory kategorierna noggrannhet och öppenhet dÄ dessa personegenskaper anses pÄverka kreativiteten. Resultat frÄn genomförd internetenkÀt (N=111, svarsfrekvens=15,5%) visar pÄ en ökning av noggrannhet men inte av öppenhet.
Analys av skriftlig kreativitet i tre lÀromedel i tyska
VÄr lÀromedelsanalys syftar till att utröna i vilken utstrÀckning kreativitet förekommer i skriftliga uppgifter i tre lÀromedel i tyska. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar har vi gjort en kvalitativ analys utifrÄn variablerna; styrning, arbetsform och variation. Vi utgick ifrÄn
teoretiska resonemang kring kreativitet och kursplanen 2000 samt Lpf94, vilka föresprÄkar sÄvÀl kreativitet som interaktion men ocksÄ varierande arbetsformer. Resultatet utifrÄn
lÀromedelsanalysen av lÀromedlen, Deutsch Optimal 1, Lieber Deutsch 3 och Meine Welt neu, visar att majoriteten av de skriftliga övningarna Àr starkt styrda och att det sÀllan ges utrymme för kreativitet. LÀromedel ska fungera som hjÀlpmedel för att eleverna ska uppnÄ de mÄl som stÀlls upp i styrdokumenten, vilket vi menar att de undersökta lÀromedlen inte gör..
Kunskap för kreativitet : En undersökning av kreativitet i teori och praktik
Den hÀr studien undersöker teoretiska definitioner av kreativitet, förhÄllandet mellan kreativitet och kunskap, och lÄtskrivares strategier för att uppnÄ kreativitet. LÄtskrivande Àr den skapandeprocess som ska resultera i en fÀrdig musikprodukt. Kreativitet innebÀr brytande av gamla regler och konventioner för att skapa nÄgonting nytt. Varje musikgenre har specifika regler och konventioner för hur den ska lÄta och uppfattas, vilket dÄ innebÀr att man mÄste ha kunskap om dem för att kunna skriva musik inom den valda genren. Detta kan fÄ lÄtskrivarprocessen att förefalla som ickekreativ, trots att lÄtskrivande Àr kÀnt som en konstnÀrlig och kreativ uttrycksform.
Kreativitet i Àldre, nuvarande och kommande lÀroplan för grundskolan
Sveriges regering kommer att presentera ett förslag till ny lÀroplan för grundskolan som ska börja gÀlla lÀsÄret 2011/2012. Syftet med denna uppsats Àr att utreda begreppet kreativitet och sÀtta det i relation till den nya lÀroplanen, för att försöka förutsÀga i vilken omfattning kreativitet och skapande kommer att fÄ utrymme i denna. Arbetet med detta krÀver att jag Àven studerar tidigare lÀroplaner (Lgr 62, Lgr 69, Lgr 80 och Lpo 94) och kartlÀgger utrymmet för kreativitet och skapande i dessa. Mina resultat Àr inte slutliga, i och med att den nya lÀroplanen inte Ànnu Àr presenterad. Jag har dock genom tolkning av relevanta dokument och diskussion kring dessa kommit fram till att den nya lÀroplanen kommer att ge fÀrre tillfÀllen för kreativitet och skapande i svensk grundskola Àn nuvarande lÀroplan, Lpo 94..
Kreativitet - en studie i chefers syn pÄ kreativitet samt vad de gör för att frÀmja kreativitet inom organisationen
Syftet med denna studie var att undersöka hur chefer i organisationer arbetar för att utveckla samt tillvarata sin egen och de anstÀlldas kreativitet i organisationerna. Fyra intervjuer genomfördes med chefer i fyra organisationer. TvÄ av organisationerna var företag inom reklam och marknadsföringsbranschen som tjÀnar pengar pÄ att vara just kreativa. De andra organisationerna var en hotellkedja samt en idéburen organisation som man vid första anblicken inte förknippar med kreativitet. Resultatet som kom fram var att samtliga chefer ansÄg att kreativitet var nÄgot viktigt som de försökte utveckla inom sin organisation.
"Det kÀnns som om man leker" ? pÄ jakt efter lust och kreativitet i undervisningen
Syftet med följande arbete Àr att fÄ insikt i hur man skapar miljöer för lustfyllt lÀrande. Arbetet ger en översikt över teorier kring barns lek, fantasi och kreativitet kopplat till skola och lÀrande. Med hjÀlp av ett undervisningsförsök med handdocka, samt intervjuer och observationer kring ett storyline-tema ville jag undersöka hur det gÄr till nÀr lÀrare ger plats för lust och kreativitet i undervisningen. Resultaten tyder pÄ att handdocka och storyline Àr tvÄ metoder som skapar lustfyllt lÀrande. BÄda metoderna stimulerar barnens fantasi och kreativitet, och eleverna uppfattar undervisningen som lustfylld..
SkönlitterÀr fritidslÀsning - digital eller analog? : En studie av hur elever pÄ grundskolans senare Är förhÄller sig till digitala texter respektive analoga texter
Syftet med denna studie a?r att underso?ka elevers fritidsla?sning och om elever fo?redrar digital eller analog la?sning och vad de tror om la?sningen i framtiden. Studien kommer a?ven att ge svar pa? vem som rekommenderar sko?nlitteraturen. Studien a?r en kvantitativ underso?kning da?r data samlats in genom 59 enka?ter.
BETYDELSEN AV LEDARSKAP OCH GRĂNSLĂSHET FĂR KREATIVITET : En studie av reklambyrĂ„er och kulturskolor
SammanfattningStudien undersökte hur ledarskap och grÀnslöshet i arbetsförhÄllanden pÄverkade kreativiteten pÄ fem svenska reklambyrÄer respektive fem svenska kulturskolor. Deltagarna angav i vilken utstrÀckning 61 pÄstÄenden stÀmde med deras upplevelse av grÀnslöshet rörande arbetet respektive sin chefs ledarbeteenden. Ledarbeteenden togs upp som, baserat pÄ tidigare forskning, gynnar kreativitet. Arbetsplatsens kreativitet sjÀlvskattades. TvÄ frÄgor med öppna svar belyste faktorer som pÄverkat kreativiteten positivt respektive negativt.
Stress, kreativitet och problemlösning : En kvalitativ studie i hur vi lo?ser problem under stress och vad detta kan inneba?ra fo?r designprocessen
Problem solving is a big part of design, however a lot of emphasis is put on creativity in research related to the effects of stress. Research has shown that the amount of stress we feel affects idea generation. Stress may also affect the ability to solve problems, however the researchers don?t seem to agree about what the effect of stress actually does.The study was made through experimental sessions where the respondents were asked to solve 4 matchstick puzzles of similar difficulty. Depending on their outcome they experienced more or less stress.
Att utveckla en innovativ organisation. "Ăr du fĂ€rdig snart?"
Följande faktorer Àr avgörande för Rambölls innovationsstrÀvanden: Branschlogik.Ramböll verkar i en bransch dÀr aktörerna försöker positionera sig med kvalité, men dÀr priset Àr den frÀmsta konkurrensfaktorn pÄ en homogen marknad.Strategi. Ramböll försöker framstÄ som innovativt men detta nÄr inte ner till medarbetarna, som i första hand styrs av effektivitetskrav. Vinst- och effektivitetskrav pÄverkar verksamhet i större utstrÀckning Àn innovationsambitioner. Ledningen bör göra ett medvetet val om vilken strategi som skall anvÀndas..
Styrelser och Kreativitet : En studie om styrelsens roll i skapandet av kreativitet i den enskilda organisationen
Problemdiskussion: MÄngtalet forskare har argumenterat för behovet av kreativitet i dagens problematiska organisationsklimat och med detta som grund har forskningen om kreativitet fÄtt stor uppmÀrksamhet och utvecklats i nÀra alla tÀnkbara riktningar. Trots detta finns det ett omrÄde som fortfarande Àr mycket outforskat, nÀmligen det om kreativitet och styrelser. DÄ samband pÄvisats mellan styrelser och, de till kreativitet nÀra beslÀktade omrÄdena, innovation samt intraprenörskap uppskattar vi emellertid att styrelsen har en betydelsefull roll ocksÄ i skapandet av kreativitet.Syfte: VÄrt syfte Àr att skapa förstÄelse för styrelsens roll i skapandet av kreativitet i den enskilda organisationen.Metod: Studien bygger pÄ en flerfallsdesign och Àr genomförd med en kvalitativ forskningsstrategi och en abduktiv forskningsansats. Som undersökningsmetod anvÀndes kvalitativa intervjuer av semi-strukturerad karaktÀr.Slutsats: För bÄda fallföretag tolkar vi att styrelsen spelar en betydelsefull och frÀmjande roll i den kreativitetskapande processen i den enskilda organisationen. Den av styrelsens formulerade roller som Àr av störst vikt i denna process hör vidare till omrÄdet för strategi..
"Gifta ihop" Lean och kreativitet : En fallstudie gjord pÄ Karolinska Universitetssjukhusets division för ServicetjÀnster och Logistik. Studien berör det förbÀttringsarbete som Àr aktuellt samt hur detta förhÄller sig till innovation och kreativitet.
BakgrundAvdelningen för ServicetjÀnster och logistik inom Karolinska Universitetssjukhuset genomgÄr sedan 2007 ett omvÀlvande förbÀttringsarbete med helt nya arbetssÀtt som baseras pÄ stÀndiga förbÀttringar och flödesprocesser. Innovation Àr nÄgot för företag i dagens samhÀlle att förhÄlla sig till som en metod för att kunna vara fortsatt konkurrenskraftig. Inom modern kvalitets- och verksamhetsutveckling Äterfinns det otaliga metoder för att arbeta innovativt och kreativt. Vikten ligger inte vid att sammanföra dessa utan istÀllet pÄvisa vikten av kreativitet och innovation.ProblemformuleringDe förbÀttringsmetoder som avdelningen för ServicetjÀnster och logistik anvÀnder sig av kan innebÀra att det saknas utrymme för problemlösning och dÀrmed outnyttjad kreativitet. Kunskapen och förstÄelsen kring kreativitet kan dÀrför skapa förutsÀttningar till att kunna leda innovationsprocessen i rÀtt riktning, vilket vi vill försöka implementera pÄ Varutransporten pÄ Karolinska Universitetssjukhuset i Solna.SyfteSyftet med studien Àr att tillÀmpa vÄra kunskaper i innovationsteknik genom att ge förslag till hur Varutransporten kan fÄ in mer kreativitet i sitt flödesarbete.MetodStudiens utförande sker genom tvÄ processer, en forskningsprocess och en innovationsprocess, parallellt med varandra.
Kan haha - leda till - aha? : Kan skrattyoga pÄverka kreativiteten och sinnestÀmningen?
 Abstrakt: det finns mycken forskning som visar att humor/skratt i olika former kan bidra till positivare sinnestÀmning och ökad kreativitet i arbetslivet. En relativt ny metod Àr skrattyoga - en företeelse som knappt varit föremÄl för studier i Sverige. Syftet med denna undersökning var att studera om skrattyoga pÄverkar sinnesstÀmningen och kreativitet, om kvinnor och mÀn pÄverkas olika. Ett kvasiexperiment med skrattyoga genomfördes vid ett tillfÀlle pÄ en vÄrdcentral som var försöksgrupp och en annan vÄrdcentral som var kontrollgrupp utan skrattyoga. Totalt trettio respondenter testades med kreativitets- och sinnesstÀmningsfrÄgeformulÀr.
GrÀset var rött Ä mÄnen lyste blÄ: en studie om hur pedagoger i förskolan inspirerar till fantasi och kreativitet i bildskapande
Syftet var att beskriva och analysera hur pedagoger i förskolan gÄr tillvÀga för att inspirera till fantasi och kreativitet i uttrycksformen bildskapande. I studien har vi anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer som vi genomfört med fem förskollÀrare i olika rektorsomrÄden, i en kommun i Norrbotten. Studiens resultat visade att förskollÀrarnas förhÄllningssÀtt samt att materialet, verktygen och teknikerna som barnen erbjöds, Àr av stor betydelse för att inspirera till fantasi och kreativitet i bildskapande aktiviteter. Resultatet visade Àven att samtliga förskollÀrares förhÄllningssÀtt speglar att de utgÄr frÄn barnen i sitt arbete i uttrycksformen bildskapande. Vidare tolkade och sÄg vi variationer i förskollÀrarnas tillvÀgagÄngssÀtt nÀr de arbetar för att inspirera till fantasi och kreativitet.
Litteratursyn i grundskolans tidiga Ă„r
Syftet med examensarbetet a?r att underso?ka hur sko?nlitteraturla?sning kan legitimeras i grundskolans tidiga a?r. Litteraturgenomga?ngen fokuserar pa? forskning kring vilken nytta som sko?nlitteraturla?sning kan tillskrivas i ett bredare perspektiv samt hur litteraturundervisning i skolan kan bedrivas. Underso?kningen har genomfo?rts med hja?lp av kvalitativa intervjuer av pedagoger verksamma i a?rskurs F-3 ? tva? la?rare och tva? skolbibliotekarier ? och tre elever i a?rskurs 2, samt en textanalys av styrdokumenten fo?r F-3.