Gräset var rött å månen lyste blå
en studie om hur pedagoger i förskolan inspirerar till fantasi och kreativitet i bildskapande
Syftet var att beskriva och analysera hur pedagoger i förskolan går tillväga för att inspirera till fantasi och kreativitet i uttrycksformen bildskapande. I studien har vi använt oss av kvalitativa intervjuer som vi genomfört med fem förskollärare i olika rektorsområden, i en kommun i Norrbotten. Studiens resultat visade att förskollärarnas förhållningssätt samt att materialet, verktygen och teknikerna som barnen erbjöds, är av stor betydelse för att inspirera till fantasi och kreativitet i bildskapande aktiviteter. Resultatet visade även att samtliga förskollärares förhållningssätt speglar att de utgår från barnen i sitt arbete i uttrycksformen bildskapande. Vidare tolkade och såg vi variationer i förskollärarnas tillvägagångssätt när de arbetar för att inspirera till fantasi och kreativitet. Avslutningsvis åskådliggör resultatet att förskollärarnas egna kunskaper och intressen har betydelse för hur de går tillväga för att inspirera till fantasi och kreativitet i uttrycksformen bildskapande.