BETYDELSEN AV LEDARSKAP OCH GRÄNSLÖSHET FÖR KREATIVITET
En studie av reklambyråer och kulturskolor
LeadershipBoundaryless workCreativityInnovationOrganizational creativityFreedomLedarskapGränslöst arbeteKreativitetInnovationOrganisatorisk kreativitetFrihet
SammanfattningStudien undersökte hur ledarskap och gränslöshet i arbetsförhållanden påverkade kreativiteten på fem svenska reklambyråer respektive fem svenska kulturskolor. Deltagarna angav i vilken utsträckning 61 påståenden stämde med deras upplevelse av gränslöshet rörande arbetet respektive sin chefs ledarbeteenden. Ledarbeteenden togs upp som, baserat på tidigare forskning, gynnar kreativitet. Arbetsplatsens kreativitet självskattades. Två frågor med öppna svar belyste faktorer som påverkat kreativiteten positivt respektive negativt. Statistisk analys visade positiv korrelation mellan ledarskap och kreativitet, ingen korrelation mellan gränslöshet och kreativitet. De öppna svaren analyserades kvalitativt vilket belyste gränslöshetens inverkan både positivt och negativt på kreativitet samt samverkan med ledarskapet. Sambandet åskådliggjordes i ?Gränslöshet-Strukturmodellen? som introduceras i studien. Resultatet bidrar till djupare förståelse för gränslöshetens inverkan på kreativitet på moderna arbetsplatser. I övrigt bekräftades tidigare forskning om faktorer som gynnar kreativitet.