Sök:

Sökresultat:

769 Uppsatser om Innovation - Sida 3 av 52

Staying Astonishing

This thesis is a case study with a qualitative approach. The company examined is The Astonishing Tribe (TAT) making user interfaces for mobile phones. The company has had a growth of 1453% from 2002 until 2006. We have examined what are the key factors for keeping Innovation while growing. The most significant factor not supporting Innovation within the case company is the will to take calculated risks.

Innovation händer inte bara. : - Hur ledningen kan bidra till utvecklingen av innovativa organisationer

Uppsatsen kartlägger hur en företagsledning arbetar med Innovation och identifierar möjligheter i kommunikationen med medarbetarna. Författarna analyserar också hur ledningen kan bidra till, samt dess betydelse, vid utvecklingen av innovativa organisationer. Uppsatsen är indelad efter en undersökningsmodell som är utvecklad av författarna själva bestående av 5 delområden: Kommunikation kring Innovation, Förhållningssätt till Innovation, Mekanismer som styr Innovation, Förhållningssätt till misstag och Förhållningssätt till belöningar. Med utgångspunkt i de 5 delområdena undersöks 4 snabbväxande svenska företag genom semi-strukturerade intervjuer med VD på företaget. Två av företagen är av medelstor karaktär och två lite mindre.

Innovation och kultur: faktorer i en kultur som påverkar innovation

I dagens snabbt föränderliga affärssamhälle är Innovation en nödvändig förutsättning för framgång och kanske till och med för överlevnad. Det är på grund av detta som Innovation har tagit sig till toppen av agendan i organisationer runt om i världen. Organisationskultur är avgörande för Innovation och företag behöver förstå denna koppling bättre för att kunna dra nytta av det. Innovation uppkommer genom bra idéer som kopplas till en kultur och ett bra arbetsklimat. Innovation har blivit viktigt i organisationer och en kultur som stödjer Innovation kan vara nödvändig.

Att kommunicera en innovation : Hur kunskap om självbetjäningen spreds inom ICA 1945-1960

The communication of self-service within the ICA-sphere, 1945-1960, points tothe central role of communication in technological change. The study coversthe communication from ICAAB, ICA-Förbundet, AB Köpmannatjänst, threepurchasing centres (Hakon, Essve and Eol) and their respective councils oftrustees. The councils communicated their reservations early on, while theother actors spread knowledge (both economic and practical) of the Innovation tothe retailers, and some also to the consumers. The communication of thepurchasing centres and Köpmannatjänst gave greater opportunity for learning,due to higher levels of interaction..

Innovation: Utvecklingskapitalbolagens påverkan på sina portföljföretag

Background: The importance of creativity and Innovation is frequently stressed in modern literature on management. The significance of Innovation gives entrepreneurs the reason to prior to the commencement of a relationship with a venture capitalist, obtain necessary insights regarding the influences such a relationship may have, in terms of Innovation. Purpose: The purpose of this thesis is to scrutinise the influence of venture capital firms on their portfolio companies regarding their ability to be innovative. Delimitations: The intent is to study the impact of a venture capitalist from the viewpoint of its portfolio companies. In other words, what the portfolio companies have perceived as changes is our main area of concern, rather than what the venture capitalist has perceived as change.

Product Innovation Engineering program : En studie av ett nationellt innovationsprogram i Sverige

This study is intended to give an impartial view of a young and complex program in Sweden titled Product Innovation Engineering program. The purpose of this program is to increase Innovation capability in Sweden that will result in new companies, patents and economic growth. The results from this study might give some direction to future Innovation initiatives, but should primarily serve as a tool for the PIEp participants. The study will focus on investigating the creation of the program as well as the development of its strategy. From weaknesses and strengths within the strategy of the program the study should also attempt to show its future potential.

Innovationsmäklare- ett nytt yrkeskoncept?

                             Idag väljer fler och fler att jobba med öppen Innovation. Öppen Innovation kan bidra till större kunskaps-inhämtning, mer kreativitet och mer kundanpassning under produktutvecklingen (Von Hippel, 2005).  För att få en Innovationsprocess att fungera effektivt måste användarna av varan eller tjänsten få möjlighet att komma med synpunkter under utvecklingsfasen samt att processen bör hålla god hastighet (Von Hippel, 2005). I en öppen Innovationsprocess blandas olika kompetenser och bakgrunder vilket leder till större kunskapsbreddning. När olika kunskaper möts kan de tillsammans utvecklas eller bygga vidare på varandra (Johansson, 2005). Att använda sig av öppen Innovation kan bidra till att stärka organisationens ekonomiska resurser (Janssen, Bouwman, van Buuren & Haaker, 2014) (Harhoff, Henkel och Von Hippel, 2003). .

"Gneta på..." : Hur bör en politiskt styrd organisation agera för att inte påverkas av förändrade förutsättningar?

Det är av vikt att implementera Innovation i organisationer som verkar i en påverkbar och föränderlig miljö. De organisationer som påverkas av exempelvis politiska beslut har en svårare utmaning att bemöta detta. Vi ser även att organisationer inom tjänstesektorn och främst tjänster som sker nära människor även har en svårare utmaning när det gäller ämnet Innovation. Det finns en smärtgräns i effektivisering och utveckling inom organisationer som verkar i detta område. Eftersom omvärlden verkar i en pågående förändring anser vi att organisationer ständigt behöver bemöta detta för att kunna leverera, och då är det viktigt att tjänsteföretag är medvetna om vikten och innebörden av Innovation.

Att hitta den bättre vägen : En studie om hur svenska tillväxtföretag arbetar med innovation.

Gasellfo?retag utna?mns i Sverige av Dagens Industri (2010) och enligt Glenberg (2008) som lyfter statistik fra?n Bolagsverket har 25 procent utav gasellerna lagts ner inom sex a?r. Gjerlov och Guenther (2012) menar att snabb tillva?xt kan leda till interna hinder och kompetensbrist vilket kan fa? katastrofala konsekvenser. Ceylan (2013) och Wickham (2006) menar att Innovation kan ses som en strategi fo?r o?kad tillva?xt hos fo?retag.

Ideon Innovation-kuvös för nystartade företag

Vår forskningsfråga var att utreda huruvida inkubatorn på Ideon Innovation ger incitament för tillväxt för nystartade Innovationsföretag. Vi börjar att fastställa om det är tillväxtföretag som håller till på Ideon Innovation, sedan undersöks i vilken mån denna tillväxt beror på hjälpen från forskningsparken. För att uppfylla uppsatsens syfte har en kvantitativ metod samt en abduktiv strategi valts. Primärdata har sitt ursprung i en enkät- undersökning av företagen som befinner sig/har befunnit sig på Ideon Innovation. Sekundärdata består främst av övriga institutionella avhandlingar om tillväxt samt forskningsparker.

Ett ledarskapsperspektiv av innovation och knowledge management : - En kvalitativ studie

I organisationer idag bo?rjar det bli mer och mer centralt att fokusera pa? medarbetarnas Innovationsmo?jligheter och kunskap. Organisationer bo?r numera fokusera mer pa? den tysta kunskapen och go?ra denna explicit fo?r att utnyttja den fulla potentialen till Innovation. I dagens organisationer kra?vs det a?ven att medarbetarna va?gar arbeta o?ver gra?nserna och att ledningen tydliggo?r att allas input inom organisationen va?rderas likva?rdigt.

Samband mellan Egentillverkning och Innovation, en undersökning kring ett outsourcingbeslut.

Syftet med uppsatsen är att undersöka om det föreligger ett samband mellan graden av egentillverkning (ET) och Innovation samt hur detta samband i så fall ser ut. Metoden är en kombination av litteraturstudier och telefonintervjuer med företrädare för 24 olika företag i Europa som tillverkar packningar. De flesta av dessa företag ingår i Trelleborgskoncernens Sealing Solutions Division men även externa, liknande, företag har ingått i undersökningen. Intervjuerna har varit semistrukturerade och syftat till att få reda på de olika företagens Innovations- och outsourcingsituation. Informationen som erhållits från intervjuerna har analyserats både kvantitativt och kvalitativt för att finna ett samband mellan graden av ET och Innovation.

Marknadsföra Innovationer: Hur länken mellan teknologisk innovation och värdeskapande är avgörande för framgång

Near Field Communication, NFC, is a short-range wireless communication technology that enables data exchange between devices in a secure way. A NFC phone has the potential to enable the convergence of wallet, phone and keys, but as many other technological Innovations, the launch is struggling. We have discovered that technological Innovation is only the first step. For an Innovation to be adapted, there need to be business model Innovation too. Many actors form the ecosystem of NFC and the business model for each service is still an unsolved problem.

Visualizing Innovation Capital: A Case study of Technology Transfer and Biomedical start-up

Purpose: The purpose is to present a greater understanding of the progression of Innovation capital in a technology transfer and biotech start-up context. The findings offer technology transfer professionals, entrepreneurs and academia an overall perception and mental framework of the technology transfer practice and the embracement of a promising invention, building upon its hidden value. Methodology: The thesis was conducted using a qualitative case study, executed with the help of interviews, in order to answer the research question: How is an embryo of Innovation capital continuously cultivated in a technology transfer and biomedical start-up process? Conclusions: A technology transfer entity provides the means to establish a platform where an entrepreneur can build its own human capital, structural capital, and relationship capital. The forms of capital interact and thus create value, herein considered as Innovation capital.

Ideon Innovation-kuvös för nystartade företag

Vår forskningsfråga var att utreda huruvida inkubatorn på Ideon Innovation ger incitament för tillväxt för nystartade Innovationsföretag. Vi börjar att fastställa om det är tillväxtföretag som håller till på Ideon Innovation, sedan undersöks i vilken mån denna tillväxt beror på hjälpen från forskningsparken. För att uppfylla uppsatsens syfte har en kvantitativ metod samt en abduktiv strategi valts. Primärdata har sitt ursprung i en enkät- undersökning av företagen som befinner sig/har befunnit sig på Ideon Innovation. Sekundärdata består främst av övriga institutionella avhandlingar om tillväxt samt forskningsparker.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->