Sök:

Innovation och kultur

faktorer i en kultur som påverkar innovation


I dagens snabbt föränderliga affärssamhälle är innovation en nödvändig förutsättning för framgång och kanske till och med för överlevnad. Det är på grund av detta som innovation har tagit sig till toppen av agendan i organisationer runt om i världen. Organisationskultur är avgörande för innovation och företag behöver förstå denna koppling bättre för att kunna dra nytta av det. Innovation uppkommer genom bra idéer som kopplas till en kultur och ett bra arbetsklimat. Innovation har blivit viktigt i organisationer och en kultur som stödjer innovation kan vara nödvändig. Om ett företag har en innovativ kultur tror vi att det kan innebära en mer framgångsrik innovationsprocess och därför har vi valt att undersöka faktorer i en kultur som främjar innovation. I studien används Scheins modell som delar in kulturen i tre nivåer, artefakter, gemensamma värderingar och grundläggande underliggande antaganden. En enkätstudie gjorde mot tillverkande företag i Sverige. Vi erhöll 69 svar av de 300 som kontaktades. Resultaten visade på samband mellan de olika delarna i kulturen och om företaget har en framgångsrik innovationsprocess. Vi såg samband mellan framgångsrik innovationsprocess och kommunikation, mål, groupthink, syn på utveckling, syn på risktagande, gruppsamhörighet och syn på kreativitet. Detta har stöd i tidigare teorier. Regressionsanalysen visade att alla faktorer gemensamt påverkade innovationsprocessen men varje faktor hade inte själv någon signifikant påverkan på om processen blev framgångsrik. Detta visar att det är viktigt med en hel kultur och inte bara vissa delar. Slutsatsen är att företagskulturen påverkar innovation på flera sätt. Framgång i innovationsprocessen och framgång för företaget påverkades av kulturen men de två hade ingen koppling mot varandra. Framgång i innovationsprocessen måste alltså inte leda till framgång i företaget. Företagskulturen har alltså visat sig vara viktig för innovation.

Författare

Ellenor Aronsson Åsa Wassermann

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..