Sök:

Innovation händer inte bara.

- Hur ledningen kan bidra till utvecklingen av innovativa organisationer

Uppsatsen kartlägger hur en företagsledning arbetar med innovation och identifierar möjligheter i kommunikationen med medarbetarna. Författarna analyserar också hur ledningen kan bidra till, samt dess betydelse, vid utvecklingen av innovativa organisationer. Uppsatsen är indelad efter en undersökningsmodell som är utvecklad av författarna själva bestående av 5 delområden: Kommunikation kring innovation, Förhållningssätt till innovation, Mekanismer som styr innovation, Förhållningssätt till misstag och Förhållningssätt till belöningar. Med utgångspunkt i de 5 delområdena undersöks 4 snabbväxande svenska företag genom semi-strukturerade intervjuer med VD på företaget. Två av företagen är av medelstor karaktär och två lite mindre. Gemensamt för alla företag är att de på något sätt fått utmärkelser som Gasellföretag, snabbväxande företag eller att dess VD prisats för sin entreprenörsanda. Ur intervjuerna framkommer vilka möjligheter ledningen har att kommunicera gentemot sina medarbetare för att uppnå innovation. En viktig slutsats är att det behövs en mekanism på företaget som samlar upp de idéer som de anställda har, att klimatet är av tillåtande natur där en rimlig nivå av misstag accepteras, och att alla idéer som läggs fram behandlas med respekt, att ledningen belönar goda idéer samt att innovation ska vara en del av de anställdas arbete.

Författare

Martin Stanler Annelie Sule

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Management & Organisation

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..