Sök:

Ett ledarskapsperspektiv av innovation och knowledge management

- En kvalitativ studie


I organisationer idag bo?rjar det bli mer och mer centralt att fokusera pa? medarbetarnas innovationsmo?jligheter och kunskap. Organisationer bo?r numera fokusera mer pa? den tysta kunskapen och go?ra denna explicit fo?r att utnyttja den fulla potentialen till innovation. I dagens organisationer kra?vs det a?ven att medarbetarna va?gar arbeta o?ver gra?nserna och att ledningen tydliggo?r att allas input inom organisationen va?rderas likva?rdigt. Denna kvalitativa studie bygger pa? intervjuer med fem personer, som alla har ledningspositioner inom Organisationen AB. Utga?ngspunkt i studien att underso?ka, ur ledningsperspektiv, ledningens roll i att stimulera till innovation och la?randeprocesser fo?r lagring och ha?mtning av kunskap inom organisationen. Det insamlade materialet har tolkats samt analyserats och a?terfinns under empiri och analys avsnittet. I slutet av studien ges fo?rslag till fo?rba?ttringar. 

Författare

Beatrice Lönnqvist Cecilia Thörnblom

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..