Sök:

Sökresultat:

23219 Uppsatser om Information management - Sida 58 av 1548

Discovering the RedWave: A cultural study of E.ON Nordic AB-Malmö

Conclusions: A myriad of interpretations are possible when studying and discussing a particular organizational culture. As culture can not be removed from its context, we illuminate the effects that the internationalization process has with regards to unifying the organizational culture in our particular setting studied. Maintaining however, that a reflexive look at this culture shows no single interpretation as being sufficient, we try to expose its richness and ambiguities through a three perspective approach..

Kopplingar mellan interna prestationsmätningar och ständig förbättring

Kopplingar mellan interna prestationsmätningar och ständig förbättring undersöks genom fallstudie av IKEA Food Service. Uppsatsen genererar fem hypoteser kring ämnet..

Ord för samkönade relationer : En korpusundersökning baserad på tidningsartiklar från åren 1965-2004

Authors: Maria Bergholtz, Alexander WestessonTutor: Daniel EricssonTitle: Performance Measurement of Creative work ? a culture study at PS CommunicationKeywords: Key Performance Indicators, Organizational Culture, Macro-culture, Subculture,Micro-culture, Art, Business, Creativity, PS CommunicationIn the paper?s introductory chapter, the chosen problem area regarding art and business willbe presented. The paper?s studied empirical case will also be introduced here. This then leadsto the reports chosen research questions:How do the company management and the companies? creative personnel approach differ inthe discussion regarding performance measurement on PS Communication?-What causes these differences?What impact does the corporate culture have in the discussion about performancemeasurement of PS Communication?-Is the corporate culture weak or strong?The purpose of this paper is to resolve the stand still in the discussion regarding performancemanagement by creating an understanding of different people active in the organization?sapproach to performance measurement.

Functional Foods ? från nisch till massmarknad?

Vi kom fram till att de svenska konsumenterna är mycket intresserade av functional foods och har en positiv inställning till produktgruppen men att bakgrunden till deras intresse skiljer sig åt. De livstilsorienterade konsumentgrupperna är primärt intresserade av produkternas emotionella egenskaper som smak, evig ungdom, bättre image, smalare midja och är mindre intresserade av produkternas kemiska sammansättning. Det produktorienterade konsumentgrupperna är däremot mer intresserade av varför produkterna är nyttiga och ser inte functional foods som ett redskap för att förbättra sin personliga image utan man är angelägen om kroppens fysiologiska välbefinnande. Det finns således avgränsade segment på den svenska marknaden som både är intresserade av functional foods men av olika anledningar. Sammantaget skapar detta en möjlighet för producenterna att differentiera sina positionerin mot olika kundgrupper.

Design av Tjänster : Komplex affärsutveckling över tid och rum

Service Design is a relatively new, unexplored and exciting phenomenon that through an interdisciplinary work methodology designs services. A discussion has been going on for a long time regarding whether there is a difference between products and services. Services are often classified as immaterial, heterogeneous, non-storable and inseparable in relation to products. A question that arises is if something specific characterises the work methodology used regarding service design. The aim with this paper is thus to explain the work methodology when working with service design.

Förväntningsgapet mellan mikroföretag och revisionsbyråer

Syftet med uppsatsen är dels att klarlägga hur förväntningsgapet mellan revisorerna och mikroföretagen ser ut idag, och dels att identifiera faktorer som kan minska gapet. Vid undersökningen har vi använt oss av ett deduktivt angreppssätt. För datainsamlingen har vi använt oss av både kvalitativa och kvantitativa metoder. Vårt praktiska bidrag visar att ansvarsförhållandet mellan revisor och klient är grundligt missförstått av mikorföretagen. Normgivares försök att reducera detta genom upprättande av uppdragsbrev och liknande dokument tycks inte påverka förväntningsgapet.

Turnaroundarbete i hyperkonkurrens - En fallstudie av SAS Sverige AB

Syftet med den här uppsatsen är att åskådliggöra hur SAS Sverige AB:s turnaroundarbete i en hyperkonkurrens samt hur bolaget försökt återskapa lönsamhet med nya strategiska verktyg. För att kunna svara på vår frågeställning utgick vi från en branschanalys för att förklara orsakerna till att ett behov av turnaround uppstod. För att sedan analysera turnaroundarbetet användes klassiska teorier inom turnaround management. Den framtida nya strategin analyserades sedan utifrån Blue Ocean Strategy. Slutsatsen på rapporten konstaterar att den höga kostnadsbilden inom SAS bidrog till att krisen blev så omfattande.

Projekthanteringssystem

This document is a summary of my work to create a project management system for a small firm working with computer graphics. The intention is to manage customers, projects, images and invoices in the easiest possible way. To make the system as flexible as possible a web-interface was chosen which makes it possible to access the system from any computer, making it independent of any particular operating system. The only requirement on the user environment is that the computer must have a connection to the Internet to be able to access the system. The different techniques that have been used to develop the project management system is primarily Ruby on Rails and a MySQL database.

Information för beslutsunderlag i trafiksituationer inom sjöfarten - hur hanterar vi den?

I detta examensarbete har jag undersökt förmågan hos nautiker att ta fram och tillgodogöra sig information från radar och ARPA för sitt beslutsunderlag i trafiksituationer. Syftet var att få förståelse i om fartygsbefäl haft svårigheter att få fram denna mycket relevanta information. Detta gjordes med hjälp av förstudier i form av intervjuer med erfarna fartygsbefäl. Dessa intervjuer gav kriterier som möjliggjorde analyseringen av 13 olycksfallsrapporter, vilket utgjorde litteraturstudien. Dessa rapporter var författade av engelska Department of Transport, Marine Investigation Branch(MAIB), Statenshaverikommission(SHK) och  Sjöfartsverkets rapportserie(SjöfR).

Profilkläder, når budskapet fram?

Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att ge en ökad förståelse om hur man kan kommunicera genom profilkläder på ett effektivt sätt. Metod: I vår uppsats har vi ett hermeneutiskt förhållningssätt och ett deduktivt tillvägagångssätt. Vilket har lett till en kvalitativ studie med ett antal djupintervjuer. Teoretiska perspektiv: Vi har skapat en teoretisk referensram utifrån teorier inom områdena kommunikation, kläder och profilering. Empiri: Vi har ställt frågor kring påverkan och kommunikation till ett antal respondenter.

Stockholmsbörsens informationsregler och den effektiva marknadshypotesen

Magisteruppsatsen undersöker Stockholmsbörsens informationsreglers förenlighet med den effektiva markndashypotesen. En Kvalitativ metod används och reglerna undersöks med hjälp av praxis från Aktiemarknadsnämnden och Stockholmsbörsens disciplinnämnd samt genom intervjuer med personer från olika delar av finansbranschen..

Identifying the extent of Knowledge Management during staff turnover and the process of learning within Trading and Execution at Capital Markets, Handelsbanken AB.

På aktiemarknaden skapas och förloras förmögenheter varje dag då investerare försöker förutspå marknadens upp och nedgångar. En av förutsättningarna för att skapa en förmögenhet inom aktiehandeln krävs bland annat en intuition för att förutspå och tolka marknaden, men allra viktigast är en bred kunskapsbas i kombination med tillgodosedd information från externa källor. Processen för hur kunskap hanteras och överförs inom en organisation kallas, Knowledge management eller kunskapshantering. Fungerar denna process bra så medför den flera fördelar inom organisationen; information behandlas snabbare, anställda kan fatta rätt beslut kvickare och kunskap behöver inte läras om på nytt. Vikten av att kunna fatta snabba beslut i osäkra och ständigt förändrande miljöer är något som starkt kan kännas igen på aktiemarknaden där ett snabbt beslut kan vara skillnaden på vinst och förlust.Syftet med denna rapport är att skapa förståelse för hur kunskapsutbytet sker inom Trading & Execution vid personalomsättning och upplärning på Capital Markets, Handelsbanken AB, Sverige.

IAS 41 om redovisning av biologiska tillgångar i svenska skogsföretag

Syftet med uppsatsen är att försöka få en ökad förståelse för vilka konsekvenser IAS 41 om värdering av biologiska tillgångar kan komma att få för svenska skogsföretags redovisning. IAS 41 standarden och dess för och nackdelar har varit vår utgångspunkt i litteraturgenomgången där vi tillsammans med relevanta teorier och redovisningsprinciper försöker analysera och förstå vilka effekter som kan uppkomma i och dess införande..

Betydelsen av fysiskaktivitet vid depression

Introduktion: Under de senaste decennierna har olika omvårdnadsinsatser för individer med psykisk funktionsnedsättning växt sig allt större. En av dessa insatser är case management där den psykiskt funktionsnedsatta tillsammans med en case manager får hjälp att utföra aktiviteter på viktiga livsområden. Syfte: Är att beskriva nyttan av case management för personer med psykisk funktionsnedsättning. Metod: Studien genomfördes som en systematisk litteraturstudie där flertalet artiklar granskats. Resultat: En huvudkategori med fokus på case management som omvårdnadsinsats för den psykiskt funktionsnedsatta uppkom med sju tillhörande underkategorier.

Marknadsföring i förändring. En studie om användandet av medveten uppmärksamhet inom reklambranschen.

Syftet med denna uppsats är att undersöka hur kommunikations- och reklambyråer ser på de förändringar som sker i samhället. Vidare är vårt syfte att undersöka hur de arbetar för att effektivt kommunicera ut budskap till önskad mottagare genom att medvetet skapa uppmärksamhet. Vi har använt oss av en kvalitativ metod med ett abduktivt tillvägagångssätt där litteratur och empiri tillsammans legat till grund för det fortsatta arbetet. Vår empiri har utgjorts av åtta stycken kommunikations- och reklambyråer där fem stycken ingick i en första intervjuomgång och de övriga tre i en andra. Det finns en medvetenhet om att dagens samhälle står inför ständiga förändringar i och med faktorer som tillänglig teknik, information och på grund av att nya generationer växer upp.

<- Föregående sida 58 Nästa sida ->