Sök:

Identifying the extent of Knowledge Management during staff turnover and the process of learning within Trading and Execution at Capital Markets, Handelsbanken AB.

På aktiemarknaden skapas och förloras förmögenheter varje dag då investerare försöker förutspå marknadens upp och nedgångar. En av förutsättningarna för att skapa en förmögenhet inom aktiehandeln krävs bland annat en intuition för att förutspå och tolka marknaden, men allra viktigast är en bred kunskapsbas i kombination med tillgodosedd information från externa källor. Processen för hur kunskap hanteras och överförs inom en organisation kallas, Knowledge management eller kunskapshantering. Fungerar denna process bra så medför den flera fördelar inom organisationen; information behandlas snabbare, anställda kan fatta rätt beslut kvickare och kunskap behöver inte läras om på nytt. Vikten av att kunna fatta snabba beslut i osäkra och ständigt förändrande miljöer är något som starkt kan kännas igen på aktiemarknaden där ett snabbt beslut kan vara skillnaden på vinst och förlust.Syftet med denna rapport är att skapa förståelse för hur kunskapsutbytet sker inom Trading & Execution vid personalomsättning och upplärning på Capital Markets, Handelsbanken AB, Sverige. Vidare syftar studien till att erbjuda förbättrings förslag till de brister som identifierats i dagens policys och rutiner.Studien har haft sin grund i en extensiv litteraturstudie som följts upp av ett empiriskt segment med tre intervjuer inom Trading & Execution och Capital Markers. Med litteraturstudien som utgångspunkt har empirin analyserats och appliceringen av Knowledge management samt dess utbredd kartlagts.Genom såväl intervjuer som i teorin så framgår det att Knowledge management är ett relativt nytt arbetsområde med ingående parametrar som kunskap och information som bör definieras tydligt för ett effektivt användande. Trading & Execution samt Capital Markets använder sig idag av Knowledge management och Knowledge management systems (KMS) i viss utsträckning vid såväl personalomsättning och upplärning även om dem inte explicit benämns med dessa namn. Olika KMS identifierades i både personalomsättningsstrategin och upplärningsprocessen, dessa kunde senare delas upp i två huvudkategorier; de med grund i personaliseringsstrategin respektive kodifieringsstrategin. Något som var centralt för studien var att skilja på begreppen information och kunskap, något som inte gjordes i vidare utsträckning på banken, detta för att förstå och motivera de valda KMS:en som användes.Efter en analys av insamlat material, både ifrån litteraturstudien och empirin, stod det klart att en avsaknad av policys förelåg samt brister i befintliga policys och rutiner identifierades vilket försvårade effektiv Knowledge management. Även vissa brister i kommunikation och dokumentation mellan och inom enheterna identifierades.För de brister som identifierats så har lösningar presenterats för dessa i form av förslag på förbättringar. Förbättringar inom etablering av policys och samverkan av dessa med befintliga centrala verktyg för behandling av kunskap har varit rapportens huvudslutsats. Den kommunikativa delen mellan olika instanser skulle kunna förbättras genom enkla åtgärder såsom etablerande av en öppnare företagskultur samt involvering av berörda instanser från verksamhetsplaneringens upprättande till identifiering av de operativa riskerna. Även upplärningsprocessen skulle kunna förbättras genom en tydlig strukturering samt uppdelning av året som trainee.

Författare

Malin Erikssson Robert Rosenberg Persson

Lärosäte och institution

KTH/Industriell produktion

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..