Sök:

Sökresultat:

23219 Uppsatser om Information management - Sida 57 av 1548

Utköp - värdering och lönsamhetsberäkning av ett läkemedel

Från våra beräkningar i empirin redogör vi avslutningsvis för vår slutsats där vi kommer fram till att Adenosin är lönsamt och en köpeskilling på mellan 2,3 och 2,4 Mkr rekommenderas. Vi anser att en ersättning på 10 % av respektive års framtida positiva kassaflöde är lämpligt vid en earn out struktur. Efter att ha beräknat alternativa scenarion ändras förutsättningarna och utköpet visar sig då inte vara lönsamt..

Aktiv- och Indexförvaltning : - Kan svenska investerare få högre riskjusterad avkastning genom aktiv förvaltning?

Nearly 74 percent of the Swedish population invests in funds and the options are therefore various. The Swedish private investors can choose between active and passively managed funds. Fund managers, who seek to generate higher returns than the market, manage active managed funds. Unlike the active managed funds, passively managed funds do not require any active investment decisions.Fama?s (1970) efficient market theory reflects all available information in the stock price, therefore it is not possible to predict how the stock price changes.

Ett meningsfullt utvecklingssamtal - En studie av ledning, chefer och medarbetares förväntningar utifrån teorier om organisationskultur

This thesis is examining if the management, the managers and the employees have a differentpoint of view regarding the purpose and the expectations of a performance review. Additionally it is an assignment from the Swedish company Flexlink AB with the purpose of constructing a new template for their performance reviews. The assumption is that if you manage to create one template for performance reviews that meets the expectations at all levels of the organization, it will contribute to create a meaningful performance review.We decided to study this from an organizational cultural perspective, since the organizational culture plays a significant part in performance reviews. Performance reviews are systematic conversations between employees and managers related to planning, information exchange and developing the relationship. Previous research indicates that if employees are satisfied with their performance reviews, they prone to be more satisfied with their work situation and have a higher organizational commitment.

Nedskrivning av goodwill - en skyldighet eller möjlighet?

The purpose with this thesis is to demonstrate that other factors than the existing set of rules could influence the Management Group?s decision in regards to depreciation of goodwill. We have explained the conflicts between the management group and the stakeholders by using the Agency Theory and the Stakeholder Model. We have used the Positive Accounting Theory to describe how the management group?s opportunistic behaviour decides which accounting method to use.

Image-en värdeskapande faktor för dagens mobiltelefonföretag?

I denna uppsats undersöks huruvida image kan utgöra en värdeskapande faktor för mobiltelefonföretag. Dagens ekonomi drivs allt mer av högteknologiska branscher, dock har vi uppmärksammat bristen av branschspecifika marknadsföringsteorier, framförallt imageteorier, för högteknologiska företag eller produkter..

SAS - Att vända förlust till vinst

Uppsatsen handlar om hur SAS har agerat strategiskt för att ta sig ur två olika kriser. Vi har studerat och beskrivit den ekonomiska kris de haft under de senaste åren då flygmarknaden samtidigt har präglats av hyperkonkurrens. Dessutom har vi jämfört denna kris med den kris företaget hade på 80-talet för att se om det skulle vara möjligt att använda sig av samma strategiska inriktning under 2000- kris som under 80-talet..

Risk Management : Revisionsbyråernas arbete med att hantera risker vid klientaccepterande

SAMMANFATTNINGGenom de skandaler som revisionsbranschen mött har ökande krav på branschen uppkommit. Det kan finnas risker i dagens samhälle som inte existerat eller varit aktuella tidigare men på grund av de förändringar som skett i samhället nu framträtt. Vi ville studera hur revisionsbyråerna förhåller sig till dessa samt hur de finner en väg att hantera dem. Studiens syfte var undersöka om det finns något aktivt arbete med att hantera de risker som är förknippade med accepterandet av klienter, det lyder:Syftet med vår uppsats är att studera om det finns ett aktiv arbete med Risk Management på revisionsbyråerna samt i så fall hur detta går till och vilka risker som de då främst vill undvika vid accepterande av klienter. Vi vill även studera hur revisionsbyråerna hanterar de risker som de väljer att acceptera.Då vi hade uppfattningen att det är ohållbart för revisionsbyråerna att inte på något vis hantera de risker de ställs inför föll det sig troligt för oss at de större byråerna aktivt arbetar med Risk Management.

Preoperativ information och postoperativ smärta

Trots likartade operativa ingrepp upplever vi att det kan skilja mycket mellan behovet av smärtlindring postoperativt. Kanske erhåller patienten otillräcklig preoperativ information vilket skulle kunna resultera i onödig oro, som i sin tur kan påverka den postoperativa smärtupplevelsen. Målsättningen med den postoperativa smärtbehandlingen bör vara att förebygga smärtan snarare än att lindra den. Det är viktigt att förhindra att postoperativ smärta uppstår överhuvudtaget vilket medför minskad risk för uppkomst av kroniska smärtsyndrom. En förberedd och välinformerad patient kan hantera den postoperativa situationen bättre.

Hur upplever gymnasieelever sin informationssökning? En studie på en skola utan tillgång till skolbibliotek

This masters thesis aims to investigate how upper secondary school pupils experience their information seeking in a school context without access to a school library. It is the pupils own thoughts and opinions about information seeking and criticism of the sources that is the main focus. The literature that has been used consists of material from research concerning youth and different aspects of information seeking such as the information seeking process, information seeking on the web, criticism of the sources and how pupils interact with other people in order to acquire information. The method that has been used is group interviews. Twelve pupils from an independent school without access to a school library have been interviewed in groups of three.

Kundkorts effekter på lönsamhet

Syfte: Syftet är att undersöka sambandet mellan kundkort, lojalitet och lönsamhet. Vidare ämnar vi kartlägga lojalitetsskapande åtgärder och hur dessa påverkar lönsamheten. Metod: För att uppfylla det beskrivande syftet med uppsatsen, valde vi att kvalitativt undersöka hur två företag i petroleumbranschen arbetar med lojalitetsprogram. Intervjuer genomfördes med ansvariga för kundkort på AB Svenska Shell och Svenska Statoil AB. Empirin analyserades sedan med hjälp av teorier om Customer Relationship Management, relationsmarknadsföring samt lojalitet och lönsamhet.

ICA-Netto- en studie av den internationella samarbetsproblematiken i dagligvarubranschen

Syftet med uppsatsen var att undersöka vilka motiv som ICA respektive Netto hade för att ingå i den strategiska alliansen. Vidare ville vi analysera vilka effekter som samarbetet kommer att resultera i, på kort respektive lång sikt. Vi har valt att framförallt se problemet utifrån ICA:s perspektiv. Syftet har uppfyllts med hjälp av en empirisk studie av den ovan nämnda alliansen. Den empiriska studien utgår ifrån strategitänkandet som övergripande ämne och har sedan begränsats till följande områden: horisontella och vertikala samarbeten, kunskapsförvärv, företagskultur och varumärkesaspekter.

Nyckeltal i förändring

Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera Skanskas nyckeltalsanvändning och utveckla en modell för att identifiera relevanta nyckeltal som organisationen bör fokusera givet en Vår uppsats grundar sig på en fallstudie av Skanska. Vi har med kvalitativ metodik, i huvudsak baserad på ett antal intervjuer med regionekonomer på Skanska, fått fram den information vi behövt för att uppfylla vårt syfte. Vi har även använt oss av sekundärdata från Skanskas intranät och andra företagsspecifika dokument. Vi har tagit hjälp av nyckeltalsteori för att skapa oss en grund inom detta område. Sedan har vi använt oss av PESTEL som är en modell för omvärldsanalys.

Communicating criteria

In the light of the criticism from the Swedish Consumers? Association towards the actions of modern fund managers on the Swedish Sustainable and Responsible Investment (SRI) market, discussions of change has increased. The reasons underlying a change and communication process are scarcely focused on. Thus, grounded on theories in the fields of Critical Management Studies (CSR), Corporate Social Responsibility (CSR), change and communication, this study analyses how a change of implementing revised SRI communication is carried out at Handelsbanken Asset Management, existing motives for the change in communication, and how key actors can affect the process. A participant observation and in-depth interviews were carried out enfolding a discussion that contributed with a critical analysis and discussion, concluding external motives to be dominant and that key actors of the change process are influential to a various extent.

Successiv vinstavräkning i konsultföretag

Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka rådande praxis bland konsultföretagen vad det gäller redovisningen av projekt som löper över mer än en redovisningsperiod. Vi vill klargöra hur successiv vinstavräkning går till samt varför företagen redovisar de pågående projekten på det sätt de gör. För att få en så bra bild som möjligt vill vi jämföra olika konsultbranscher och företag i olika storleksklasser för att eventuellt kunna finna likheter och skillnader i dessa variabler. Metod: För att uppfylla vårt syfte med uppsatsen och för att kunna svara på vår problemställning började vi med att studera det som var skrivet inom området. Dock fanns det inte tillräckligt med information att finna.

Inköpsstrategier för ökad konkurrenskraft inom dagligvarubranschen

Term: Spring term 2007Study objects: Reitan Servicehandel AB, Vi-butikerna, ICA Sverige ABPurpose: The purpose of this study is to analyse how procurement is used as a strategy to achieve better competitive strength, within the retail food industry.Theoretical: The theoretical chapter illustrates different procurement organisations, multiple and single sourcing, brand equity, consumer behaviour and involvement, Efficient Consumer Response including supply chain and category management and finally Demand Chain Management.Method: For the case studies, three food retail companies have been interviewed: Reitan Servicehandel AB, Vi-butikerna and ICA AB. To illustrate how consumer behaviour influences retail food market, several secondary consumer research studies have been analysed.Conclusions: The results indicate that the procurement organisation can achieve a better competitive strength by a centralised organisation, which make it possible to improve conditions of terms when ordering higher purchase volumes. The sourcing strategies can improve a company?s power within the supply chain. All companies within the study had a very good knowledge about consumer behaviour.

<- Föregående sida 57 Nästa sida ->