Sökresultat:
2106 Uppsatser om Idrott och Hälsa lärare - Sida 29 av 141
"Det mÄste finnas i huvudet ocksÄ" : en intervjustudie ur ett lÀrarperspektiv om ett inkluderande arbetssÀtt i Àmnet idrott och hÀlsa
Ămnet idrott och hĂ€lsa ger utmĂ€rkta möjligheter för elever med en funktionsnedsĂ€ttning att vara fysiskt aktiv och leka tillsammans med sina kamrater, trots det verkar deltagandet inte vara en sjĂ€lvklarhet i dagens skola. Syftet med denna studie Ă€r dĂ€rför att undersöka nĂ„gra idrottslĂ€rares reflektioner och erfarenheter kring ett inkluderande arbetssĂ€tt i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa. DĂ„ studien handlar om mĂ€nskliga uppfattningar och erfarenheter har vi inspirerats av ett fenomenologiskt synsĂ€tt och anvĂ€nde dĂ€rför intervju som datainsamlingsmetod. Intervjuerna genomfördes med sex idrottslĂ€rare i ett lĂ€n i mellersta Sverige. Resultatet visade att trots att pedagogerna Ă€r positiva till inkludering sĂ„ tror de att det Ă€r en lĂ„ng vĂ€g att gĂ„ innan vi kan ha en skola för alla.
"En tillbakagÄng" - ett misslyckande eller ett steg nÀrmre en tydligare identitet? GymnasielÀrare i idrott och hÀlsa om implementeringen av GY11 och om synen pÄ Àmnets syfte och innehÄll.
I den hÀr studien har den för Äret aktuella implementeringen av GY11 behandlats. UtgÄngspunkten var den problematik som funnits inom Àmnet idrott och hÀlsa sedan reformen 1994, dÄ flera studier visat pÄ en ofullbordad implementering av Lpf94 vilket bland annat lett till ett otydligt idrottsÀmne med identitetskris. Syftet med den hÀr studien var att undersöka hur implementeringen av GY11 i kursen idrott och hÀlsa 1 utifrÄn lÀrares utsagor har upplevts och att ta reda pÄ hur lÀrare resonerar kring Àmnets syfte och innehÄll inom ramen för den nya Àmnesplanen. För att ta reda pÄ detta har vi anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer som metod, och intervjuat Ätta stycken gymnasielÀrare i en relativt stor svensk stad. I analysarbetet har empirin behandlats med hjÀlp av teoretiska begrepp och en analysram.
Idrott och hÀlsa A en vÀg till förÀndring : En intervjustudie om tio gymnasieelevers upplevda förÀndring av synen pÄ fysisk aktivitet
Syftet med denna studie Àr att undersöka om Àmnet idrott och hÀlsa bidragit till ett förÀndrat synsÀtt vad gÀller fysisk aktivitet hos gymnasieelever och huruvida denna förÀndring har varit positiv eller negativ. Studien syftar Àven till att synliggöra vilka huvudfaktorer som har föranlett gymnasieelevernas förÀndrade eller icke förÀndrade syn pÄ fysisk aktivitet.Den teoretiska utgÄngspunkt som legat till grund för denna studie Àr det sociokulturella perspektivet dÀr förÀndring sker i interaktion med omgivningen. Den forskning som behandlats gÄr in pÄ vad Àmnet skall ge eleverna, elevens syn pÄ och pÄverkan av Àmnet samt de inre och yttre faktorer som kan ligga till grund för en eventuell förÀndring.Denna studie baseras pÄ den kvalitativ undersökningsmetoden intervju dÀr urvalet gjordes med hjÀlp av ?nyckelpersonsprincipen?. Informanterna bestod utav tio gymnasieelever frÄn en medelstor skÄnsk kommun.Studiens resultat visar att sju av de tio informanterna som intervjuades har fÄtt en positiv förÀndring av sin syn pÄ fysisk aktivitet efter genomförandet av kursen Idrott och hÀlsa A.
Samisk fr?nvaro i religionskunskap. En kritisk diskursanalys av l?romedel med postkolonialt perspektiv
Samer m?ter dagligen f?rdomar och okunskap vilket ?r n?got som kan f?rebyggas om samh?llet och skolan inkluderar kunskap om dem och f?rmedlar samiska perspektiv i undervisningen. Denna studie vill med en postkolonial teori och en diskursanalys utifr?n Foucault och Denscombe unders?ka om och hur olika l?romedel f?r ?mnet religionskunskap behandlar samisk religion. Syftet med studien ?r ocks? att unders?ka om koloniala m?nster kan urskiljas i l?romedel f?r religionskunskap och hur f?ruts?ttningarna ser ut f?r l?rare att undervisa om samisk religion.
Skolidrottens betydelse : En studie om gymnasieelevers fysiska aktivitetsvanor
Syftet med denna uppsats Ă€r att undersöka gymnasieelevers fysiska aktivitetsvanor. Ămnet idrott och hĂ€lsas utveckling i Sverige ligger som en grund i arbetet samt vilka effekter den fysiska aktiviteten har, bĂ„de för individens vĂ€lbefinnande men ocksĂ„ för samhĂ€llet vi lever i. Studien omfattar totalt 82 elever och genomfördes pĂ„ en gymnasieskola i Kalmar. Undersökningen Ă€r en kvantitativ studie som utfördes med enkĂ€ter, bestĂ„ende av 8 frĂ„gor. Resultatet visar att majoriteten anser att skolidrotten Ă€r betydelsefull.
Ăpplet faller inte lĂ„ngt frĂ„n trĂ€det : En enkĂ€tstudie om elevers motionsvanor och hur dessa pĂ„verkar nĂ€rvaron i Idrott och hĂ€lsa
Syftet med studien var att undersöka hur psykosociala faktorer som habitus, socialt kapital, attribution och inlÀrd hjÀlplöshet pÄverkar elevens motionsvanor och aktiva medverkan i Àmnet Idrott och hÀlsa. Genom en enkÀtstudie pÄ en grundskola och en gymnasieskola samlades 113 enkÀtsvar in och analyserades.Resultatet av studien pekar pÄ att de undersökta faktorerna spelar stor roll i elevernas livsituation och till viss del deras nÀrvaro i Àmnet Idrott och hÀlsa, Àven om den pÄ de besökta skolorna varit hög. FörÀldrar, vÀnner och omgivning har stor betydelse för elevernas attityd och instÀllning till idrottande och tillsammans pÄverkar de i förlÀngningen nÀrvaron i Idrott och hÀlsa.GÀllande attributionsteorin finns tydliga kopplingar till olika faktorer, frÀmst inre och yttre faktorer. Det mÀrks tydligt att eleverna begÄr det fundamentala attributionsfelet dÄ de tillskriver andra elevers frÄnvaro inre faktorer samtidigt som deras egen frÄnvaro oftast pÄstÄs ha yttre orsaksförklaringar. Tecken finns Àven pÄ sjÀlvtjÀnande bias, omvÀnd sjÀlvtjÀnande bias och self-handicapping.
En jÀmförelse mellan lÄgaktiva och högaktiva barn och ungdomar gÀllande idrott : Hur upplever de sitt hÀlsolÀge?
SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarStudiens syfte var dels att jÀmföra/undersöka vilken instÀllning normalviktiga fysiskt lÄgaktiva barn har till idrott och fysisk aktivitet med fysiskt aktiva normalviktiga barn, dels att undersöka barnens instÀllning till egen upplevd hÀlsa/eget hÀlsolÀge.? Hur skiljer sig normalviktiga fysiskt lÄgaktiva barns instÀllning till idrott och fysisk aktivitet sig mot normalviktiga fysiskt högaktivas?? Hur skiljer sig normalviktiga fysiskt lÄgaktiva barns upplevelse av/vid idrott och fysisk aktivitet sig mot normalviktiga fysiskt högaktivas?? Hur bedömer normalviktiga fysiskt lÄgaktiva barn sitt hÀlsolÀge jÀmfört med aktiva?? Vilka omgivningsfaktorer, till exempel förÀldrars och kompisars instÀllning till fysisk aktivitet, har betydelse för barnet?MetodBarnen i studien valdes ut frÄn det tidigare genomförda projektet STOPP (Stockholm Obesity Prevention Project). Studiens tvÄ grupper bestod av de 20 % minst aktiva respektive 20 % mest aktiva, baserat pÄ accelerometri. Barn i Äldersintervallet 11.5 Är -15 Är valdes ut. Ett antal frÄgor frÄn frÄgeformulÀret som anvÀndes i Skolprojektet 2001 anvÀndes, och tillsammans med ytterligare tillÀgg konstruerades en ny postenkÀt.
Mot mÄl eller i mÄl, det Àr frÄgan : En undersökning av det mÄlrelaterade betygssytemets tillÀmpning i Àmnet idrott och hÀlsa under Lpo 94 och Lgr 11
I föreliggande undersökning Àr syftet att studera hur lÀrare i idrott och hÀlsa tillÀmpar det mÄlrelaterade betygssystemet och diskutera hur denna praktik pÄverkats och pÄverkas av olika faktorer sÄsom lÀroplan, betygssystem och kunskapssyn. I studien riktas intresset bÄde mot tillÀmpningen av betygsÀttningspraktiken under tiden för Lpo 94 med tillhörande kursplan för idrott och hÀlsa och hur den kan komma att pÄverkas under Lgr 11. I fokus för studien Àr betyg och bedömningsprinciper för betyget GodkÀnd pÄ grundskolan, vilket motsvarar betygssteget E i nya Lgr 11. De specifika frÄgestÀllningarna rör dÀrför sÄvÀl Lpo 94 som Lgr 11 och formuleras enligt följande:Hur kan man förstÄ att den samsyn som rÄder kring betyget GodkÀnd i idrott och hÀlsa pÄ grundskolan har uppkommit, dÄ denna samsyn inte baseras pÄ kunskapsmÄl i kursplanen?Vad anser lÀrare i idrott och hÀlsa Àr viktigast med Àmnet?Hur kan de nya styrdokumenten i idrott och hÀlsa komma att pÄverka undervisning och betygsÀttningspraktik i idrott och hÀlsaVilka uppfattningar finns om den nya betygsskalan hos lÀrare i idrott och hÀlsa? Undersökningens empiri omfattar sex semistrukturerade intervjuer med lÀrare i idrott och hÀlsa pÄ grundskolan, som har tolkats utifrÄn ett hermeneutiskt angreppssÀtt.
En bild av hÀlsa : En kvalitativ studie som berör gymnasieelevers tankar kring begreppet hÀlsa
Syfte:Syftet med denna studie Àr att undersöka, beskriva och problematisera vad elever pÄ gymnasiet har för tankar, idéer och kunskaper om och kring begreppet hÀlsa. Detta p.g.a. att omrÄdet vi undersöker enligt oss Àr sparsamt utforskat.Metod:Vi anvÀnder oss av en kvalitativ metod dÀr intervjuer av tio stycken gymnasielever som lÀser eller har lÀst Idrott och hÀlsas kurs A Àr grunden för vÄr studie.Resultat och slutsatser:Elever förknippar hÀlsa frÀmst ur ett fysiskt perspektiv. Detta Àr genomgÄende för hela studien. Inte alls i samma utstrÀckning förknippas hÀlsa till att innefatta ett socialt och psykiskt vÀlbefinnande.
Vad innebÀr hÀlsa? : Gymnasieelevers uppfattningar om hÀlsa samt deras bild av hÀlsa i skolÀmnet idrott och hÀlsa
Det övergripande syftet med denna C-uppsats Àr att undersöka hur ett antal gymnasieelever ser pÄ hÀlsa i vardagen, samt hur de relaterar hÀlsa till undervisningen i skolÀmnet idrott och hÀlsa. Som bakgrund till studien görs en genomgÄng av olika synsÀtt och teorier om hÀlsa, dÀr tvÄ huvudsakliga inriktningar presenteras, den biomedicinska samt den humanistiska. Vidare följer en granskning av hur idrottsÀmnets kursplan berör hÀlsa, varefter det görs en kort genomgÄng av tidigare forskning kring hÀlsa i Àmnet.Studien bestÄr av sex kvalitativa intervjuer gjorda med elever som gÄr andra Äret pÄ gymnasiet. I urvalet efterstrÀvades dels att finna bÄde manliga och kvinnliga intervjupersoner, dels att finna intervjupersoner med varierande idrottslig bakgrund. Till grund för analysen av resultatet ligger de hÀlsoteorier som redogörs för i bakgrunden.Studien visar att elevernas bild av hÀlsa Àr komplex, men att den pÄ mÄnga sÀtt har en humanistisk inriktning.
FRITIDSHEMMETS KOMPLETTERANDE OCH KOMPENSATORISKA UPPDRAG I ANPASSADE GRUNDSKOLAN En kvalitativ fokusgruppsstudie
Syfte: Studien syftar till att unders?ka vilka erfarenheter n?gra fokusgrupper l?rare i
fritidshem, knutna till anpassade grundskolan, har av undervisning p? fritidshem med
fokus p? de kompletterande och kompensatoriska uppdragen.
Teori: Studien utg?r fr?n Gert Biestas utbildningsfilosofiska teoribildning och Pierre
Bourdieus symboliska kapital. Biesta kritiserar synen p? l?randet som en individuell
angel?genhet d?r eleven blir ett objekt i utbildningssystemet. I st?llet beh?ver eleven
definieras som ett subjekt vars l?rande utg?r fr?n aktivt handlande i samspel med
omgivningen, d?r den vuxne blir elevens medunders?kare av v?rlden och ser det
ov?ntade i varje m?te som ny erfarenhet.
Ledarens och deltagarnas beteende vid drop-in-idrott : En kvalitativ studie kring drop-in-idrott pÄ Ersboda
May 2010 a project called drop-in sports was started to get boys and girlsin the ages of 13-20 more physically active and keep them away from committing crime. With the slogan ?come as you are, whenever you want and do what you want for free ? spontaneous sports was organized. To evaluate the project a research of the activity was carried out, where two of the objectives were to investigate how responsibility and empowerment is taken. Twelve hours of observations studies were used to collect data about leadership decision-making and democratic values in forms of respect, everybody?s right to play and influence.
En kvalitativ studie om hur ledare anv?nder ledarstilar f?r att motivera ut?vare inom lagidrott kontra individuell idrott
Ledarstil ?r ett oerh?rt brett begrepp vilket innefattar m?nga olika aspekter. Bakgrunden till unders?kningen grundade sig i att se hur dessa ledarstilar kan appliceras och till?mpas f?r att motivera ut?vare i s? stor utstr?ckning som m?jligt. Syftet med unders?kningen var s?ledes att urskilja hur ledare mellan individuella idrott och lagidrott anv?nder ledarstilar f?r att motivera sina ut?vare.
"VÄga lÀmna flocken" : En fallstudie kring samverkan mellan privat och offentlig sektor
Ungdomsarbetslo?shet a?r idag ett stort problem i Europa. Ungdomar har sva?rare att fa? ett heltidsjobb a?n fo?r 20 a?r sedan. I samarbete med Arbetsfo?rmedlingen startade Swedbank projektet Unga Jobb med syfte att fa? fler arbetsso?kande ungdomar in pa? arbetsmarknaden.Syftet med studien var att med kvalitativ metod o?ka va?r fo?rsta?else fo?r initiativet Unga Jobb och vad samarbetet inneba?r fo?r huvudakto?rerna Arbetsfo?rmedlingen och Swedbank.
?Ju mer man ?r med i deras lek desto mer l?r man sig som pedagog?: F?rskoll?rares uppfattningar om fri lek, styrning, l?rande och l?rarroll.
Lek kan ses som ett flerdimensionellt och komplext fenomen. F?rskolans l?roplan framh?ller
att lek och l?rande ska bilda en helhet samt att lek ?r en f?ruts?ttning f?r barns utveckling. Fri
lek ?r ett begrepp som ofta anv?nds i praktiken men som ocks? kan uppfattas som sv?r att
arbeta med d? gr?nsen f?r vad som ?r fritt ?r diffust och vad frihet egentligen inneb?r i
f?rskolans vardag.