Sökresultat:
2106 Uppsatser om Idrott och Hälsa lärare - Sida 28 av 141
MÄste man vara bra pÄ allt?! : En kvalitativ studie som visar pÄ förÀndringen mellan lpo 94 och lgr 11 i Àmnet idrott och hÀlsa
Denna uppsats syftade till att utreda hur lÀrare upplever att de har pÄverkats av lÀroplansbytet. Uppsatsens metod har varit en kvalitativ undersökning som genomfördes med semistrukturerade intervjuer. Sju högstadielÀrare inom idrott och hÀlsa har intervjuats och gett sina syner pÄ hur de och eleverna har pÄverkats av lÀroplansbytet. Alla intervjuer spelades in och har sedan transkriberats samt analyserats. Analysen har skett utifrÄn Ekbergs modell kring stoffurval och arenor för produktion, formulering, transformering och realisering.
Sam- och sÀrundervisning i Àmnet idrott och hÀlsa : Vad tycker idrottslÀrarna?
Syftet med arbetet Àr att undersöka idrottslÀrares tankar kring sam- och sÀrundervisning samt att undersöka vilken undervisningsmetod som idrottslÀrarna föredrar att arbeta med. Min frÄgestÀllning Àr: Vilken undervisningsmetod Àr att föredra i Àmnet idrott och hÀlsa anser lÀrarna? Vilka fördelar och nackdelar finns det med sam- respektive sÀrundervisning? Gynnas flickor eller pojkar beroende pÄ undervisningsmetoden? För att besvara min frÄgestÀllning och fÄ fram idrottslÀrares Äsikter i frÄgan gjorde jag kvalitativa intervjuer med fem idrottslÀrare i olika kön och Älder.Resultatet av undersökningen visar att fyra av idrottslÀrarna hade varit med om bÄde sam- och sÀrundervisning varav tre anvÀnde sig av samundervisning och tvÄ av sÀrundervisning nu. Fyra av idrottslÀrarna föredrog att anvÀnda sig av samundervisning dÄ de ansÄg att den undervisningsmetoden hade flest positiva effekter. SÀrundervisning gynnade mest de fysiskt svagare flickorna.
HÀlsoundervisning i skolan. : En studie kring idrottslÀrares förhÄllningssÀtt till hÀlsoundervisning.
SammanfattningDenna studie innefattar hur lÀrare i idrott och hÀlsa vÀljer att arbeta kring arbetsomrÄdet hÀlsa och livsstil, i vilken omfattning det sker samt ifall de kÀnner nÄgon svÄrighet i det. Uppsatsen belyser Àven vad lÀrosÀtena ger för verktyg till idrott- och hÀlsalÀrarna att undervisa i hÀlsa . Metoden jag anvÀnt bestod i att jag genomfört 4 semistrukturerade intervjuer med idrott- och hÀlsalÀrare i Stockholmstrakterna. Informanterna har varit utbildade och examinerats under olika ÄrgÄngar. IdrottslÀrare mot yngre Äldrar beskriver att det sker enstaka hÀlsoinslag under deras undervisning, exempelvis motivera duschning eller hur kroppen reagerar pÄ rörelse.
Individualisering av undervisningen: en studie om lÀrares arbete i evolutionsbiologi
La?roplanen anger att undervisningen i skolan skall anpassas efter varje elevs behov och fo?rutsa?ttningar. En fra?ga a?r da?: hur arbetar la?rarna med individualisering i skolan? Denna studies syfte var att underso?ka hur la?rare fo?rha?ller sig till individualisering i biologiundervisningen, med fokus pa? evolutionsbiologi. Fem la?rare som undervisar i biologi fo?r a?r 7 ? 9 intervjuades.
Bland bollar och bloggar - en studie av lÀrares och elevers instÀllning till IKT i Àmnet idrott och hÀlsa
Syftet med denna studie var att undersöka vilken instÀllning elever och idrottslÀrare har till att anvÀnda mobiltelefoner, film och bloggar i samband med undervisningen i Àmnet idrott och hÀlsa. Urvalsgruppen bestod av 225 grundskole- och gymnasieelever samt 5 lÀrare fördelat pÄ 5 skolor i SkÄne. De metodologiska tillvÀgagÄngssÀtten utgjordes av intervjuer med lÀrarna och en enkÀtundersökning med eleverna. Resultaten har analyserats med utgÄngspunkt i Roger SÀljös vidareutveckling av Lev Vygotskijs sociokulturella perspektiv pÄ lÀrande, samt Thomas Ziehes teori om kolliderande livsvÀrldar. Vidare har resultaten stÀllts i relation till tidigare resultat inom forskningsfÀltet.
LÀrares och förÀldrars höglÀsning, tidskrÀvande och jobbigt eller alldeles underbart? : En systematisk litteraturstudie av lÀrares och förÀldrars roll vid höglÀsning
Syftet med denna konsumtionsuppsats a?r att underso?ka vilka effekter ho?gla?sning av barnlitteratur har fo?r barnet. Vi har studerat forskning som bero?r hur la?rarens och fo?ra?ldrarnas ho?gla?sning sker och vilken pa?verkan det har pa? barnets la?sutveckling. La?sning som en del av elevers spra?kliga fo?rma?ga har o?ver tid fo?rsa?mrats i svenska skolor.
Sam- och sÀrundervisning i Idrott & HÀlsa pÄ högstadiet -TillfÀllighet eller möjlighet?
Uppsatsen syfte Àr att undersöka vem som beslutar om undervisningsmetod i Àmnet Idrott & HÀlsa, pÄ vilka grunder beslutet tas samt idrottslÀrares tankar om sÀr- och samundervisning. Tankarna om sÀr- och samundervisning har bÄde Àndrats och gÄtt isÀr genom Ären. PÄ 1800-talet var sÀrundervisning den dominerande undervisningsmetoden men samundervisning har pÄ 1900-talet fÄtt allt mer utrymme i Idrott & HÀlsa. Undersökningsmetoder som anvÀnts Àr enkÀter och intervjuer. 22 personer svarade pÄ enkÀtfrÄgorna och tre personer har intervjuats.
HÀlsa i skolan : En studie om hur elever i Är 5 ser pÄ begreppet hÀlsa
FolkhÀlsan har varit ett hett debattÀmne pÄ 90-talet och dagligen utsetts vi för reklam av olika slag, dÀr kroppen Àr i centrum. VÄra levnadsvanor har förÀndrats i och med den snabba tekniska utvecklingen, vilket gör att vi inte rör oss lika naturligt nu som förr. Arbetet syftar till att ge en fördjupning i vad begreppet hÀlsa stÄr för, uppmÀrksamma vad de tvÄ senaste lÀroplanerna sÀger om hÀlsobegreppet samt belysa vad elever i Är 5 tycker och tÀnker om begreppet hÀlsa. Genom detta arbete har jag försökt ge en bild av vad som innefattas i begreppet hÀlsa samt vad skolan skall ge eleverna inom detta omrÄde. Följande frÄgestÀllningar var utgÄngspunkt för mitt arbete:· Vad stÄr begreppet hÀlsa för? · Vilken syn hade man pÄ hÀlsa förr i tiden? · Varför bytte Àmnet idrott namn till idrott och hÀlsa?· Vad sÀger de tvÄ senaste lÀroplanerna om hÀlsobegreppet? · Vad anser eleverna i grundskolan om begreppet hÀlsa?I min undersökning har jag anvÀnt mig av litteraturstudier och en enkÀt.
En enkÀtundersökning om attityder till A-kursen i Àmnet Idrott och hÀlsa genomförd pÄ en gymnasieskola vt-05
Syftet med denna undersökning Àr att fÄ en inblick i gymnasieelevers attityder till A-kursen idrott och hÀlsa. Vi vill Àven se om och hur kursplanen följs och vilket innehÄll A-kursen har pÄ en gymnasieskola.Vi har valt att anvÀnda oss av en enkÀtundersökning för att genomföra denna undersökning. Undersökningen genomfördes pÄ en gymnasieskola i nordöstra SkÄne. Eleverna som deltog i enkÀtundersökningen lÀste andra Äret i A-kursen i Àmnet idrott och hÀlsa. Totalt besvarade 98 elever ur Ärskurs 2 pÄ enkÀten.
Psykisk h?lsa och oh?lsa i f?rskolans sociala l?rmilj?. En fenomenologisk studie om pedagogers erfarenheter.
Flera forskare lyfte att f?rskolan har stora m?jligheter att arbeta f?rebyggande och
h?lsofr?mjande med barns psykiska h?lsa. Trots detta visade Folkh?lsomyndigheten i
?rsrapporter att den psykiska oh?lsan g?r l?gre ner i ?ldrarna och att k?tiderna till barn- och
ungdomspsykiatrin v?xt. Det framkom att det fanns en kunskapslucka kring barns psykiska
h?lsa och oh?lsa inom f?rskolans kontext och forskare ans?g att barn befinner sig i milj?er och
grupper som inte alltid ?r sj?lvvalda.
Matematik integrerat med idrott med inriktning mot förskoleklass
Syftet med arbetet var att ta reda pÄ vilka möjligheter det finns att integrera matematik och idrott i skolan och av vilka anledningar man gör/eller kan göra det. Inom matematiken har vi koncentrerat oss pÄ taluppfattning. Vi har sökt information i litteratur, genom intervju med tvÄ pedagoger samt genom observation av en elevgrupp i förskoleklass. Resultatet av vÄra anstrÀngningar har utmynnat i att vi pÄ tre olika sÀtt starkt kan knyta matematik och idrott till varandra i elevernas lÀrande. Vi kan se en lÀnk mellan matematiskt tÀnkande och proprioceptionen i vÄr kropp.
LÀra med lek? : En studie om hur lek anvÀnds som ett pedagogiskt verktyg.
SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna studie var att se hur lek kan anvÀndas som ett pedagogiskt verktyg i Àmnet idrott och hÀlsa för grundskolans tidigare Är. Jag frÄgade mig vilken betydelse lek har för lÀrandet? Vilken syn lÀrarna i idrott och hÀlsa har pÄ lek? PÄ vilket sÀtt lek anvÀnds som undervisningsmetod i idrott och hÀlsa och vilka svÄrigheter som finns med den?MetodFör att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna anvÀndes en kvalitativ undersökning. Tre verksamma lÀrare i idrott och hÀlsa för grundskolans yngre Äldrar intervjuades om deras erfarenheter av lek som ett pedagogiskt verktyg.ResultatLek ska vara roligt för eleverna, kÀnnas lustfyllt och innehÄlla skratt. LÀrarna har kopplat ihop lek med lÀrande.
Idrott och hÀlsa i gymnasiesÀrskolan En kvalitativ studie av undervisningen i Idrott och hÀlsa i en gymnasiesÀrskola
Syftet med detta examensarbete Àr att utveckla kunskap om och förstÄelse för Àmnet Idrott och hÀlsa i gymnasiesÀrskolan. Detta görs genom att beskriva vilka former av kunskap som realiseras i undervisningen och hur detta görs. Det faktiska genomförandet jÀmförs med lÀrarnas tolkning av Àmnet och diskuteras i ljuset av omgivande normer, lÀrarnas personliga pÄverkan, Àmnestraditioner och yttre ramar. Materialinsamlingen utfördes pÄ en gymnasiesÀrskola via 13 lektionsobservationer och fem intervjuer med dem som undervisar i Àmnet. Resultaten visar pÄ en verksamhet som domineras av ett integrerat kunskapsideal.
Idrott och HÀlsa : Gymnasieelevers upplevelser av idrottsÀmnet
Introduktion/bakgrund: Ămnet Idrott och HĂ€lsa Ă€r viktigt ur mĂ„nga synpunkter. Det Ă€r ett Ă€mne som ger kunskap inom fysisk aktivitet, hĂ€lsa och vĂ€lbefinnande. Dessutom ges denna kunskap till ungdomarna för att de Ă€ven ska behĂ„lla detta senare i livet. Syfte: Syftet med studien var att undersöka vad gymnasieelever pĂ„ ett yrkesgymnasium med lĂ„g respektive hög nĂ€rvaro hade för upplevelse av skolĂ€mnet Idrott och HĂ€lsa samt om det fanns nĂ„got samband mellan elevernas fysiska sjĂ€lvkĂ€nsla och deras nĂ€rvaro och om Ă€mnet var till nĂ„gon nytta för dem.  Metod: Semistrukturerade intervjuer gjordes med Ă„tta elever pĂ„ ett yrkesgymnasium, fyra tjejer och fyra killar.
Ett livslÄngt trÀnande : Elevers syn pÄ idrottsundervisning i skolan och fortsatt fysisk aktivitet
Abstrakt Huvudsyftet med elevers skolgÄng Àr att förbereda barn och ungdomar för livets fortsatta utmaningar. Med Àmnet idrott och hÀlsa vill man enligt styrdokumenten hjÀlpa elever in pÄ en hÀlsosam livsstil och fÄ dem att bry sig om sin och andras hÀlsa livet ut (Skolverket, 2011). ?Skolan gÄr ut pÄ att barn och ungdomar skall lÀra sig saker och ting som Àr nödvÀndiga för att klara sig i livet och alla Àmnen bidrar till elevers lÀrande, eller med ett annat uttryck, bildning? (Annerstedt, 2007, s. 25).