Sökresultat:
2106 Uppsatser om Idrott och Hälsa lärare - Sida 30 av 141
Möjligheter och svÄrigheter med individanpassad idrott : en kvalitativ studie kring idrottslÀrares tankar om elever i behov av sÀrskilt stöd i idrottsundervisningen
Sammanfattning Syfte med denna studie Àr att undersöka hur idrottslÀrarna tÀnker kring idrottsÀmnets möjligheter och svÄrigheter med individanpassad undervisning. Och vad lÀrarna anser krÀvs av dem sjÀlva för att lyckas med individualisering av undervisningen. Vidare syftar studien till att belysa vilka förutsÀttningar idrottslÀrarna anser Àmnet idrott och hÀlsa har för att stödja elever som Àr i behov av sÀrskilt stöd. Ett annat syfte med undersökningen Àr Àven att se hur idrottslÀrarnas tÀnker kring elever i behov av sÀrskilt stöd och vad det begreppet betyder för idrottslÀrarna. UtgÄngspunkten för studien har varit en kvalitativ ansats.
IdrottsÀmnet i Sverige och USA
De idrottsdidaktiska frÄgorna vad, hur och varför Àr nÄgot tidigare forskare intresserat sig av. Med en relativt ny skolreform att förhÄlla sig till krÀvs det att verksamma lÀrare i idrott och hÀlsa reviderar svaren pÄ de idrottsdidaktiska frÄgorna för att bÀttre stÀmma överens med de nationella riktlinjerna i Àmnet. LÀroplansforskning kopplad till idrottsÀmnet Àr ett etablerat forskningsomrÄde sÄvÀl nationellt som internationellt. Emellertid saknas det komparativa studier. Syftet med studien Àr att komparativt undersöka idrottsÀmnet i Sverige och USA utifrÄn tre teman.
HÀlso- och livsstilsfrÄgor ? en undersökning om hur dessa uppmÀrksammas av sex gymnasielÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa?
HÀlsa Àr ett aktuellt Àmne i dagens samhÀlle och det talas mycket om hÀlsofrÄgor i olika sammanhang. HÀlsa i skolan har sedan Lpf 94 infördes givits ett större utrymme och dÄ framförallt i Àmnet idrott och hÀlsa, medan idrottsÀmnet tidigare var ett rent fysiskt Àmne som fokuserade pÄ prestationen. För att uppnÄ hÀlsa krÀvs enligt lÀroplanen ett fysiskt, psykiskt och socialt vÀlmÄende. Studiens syfte Àr att studera hur lÀrare i idrott och hÀlsa pÄ gymnasiet uppmÀrksammar hÀlso- och livsstilsfrÄgor i sin undervisning. Detta görs genom en kvalitativ intervjumetod dÀr sex verksamma idrottslÀrare i varierande Älder och kön har intervjuats.
Tre idrottslÀrare och tre fysiskt funktionshindrade elevers upplevelser av deras situation i Àmnet idrott och hÀlsa
Idrottsundervisning för elever med fysiska funktionshinder har i flera tidigare studier visat sig att det kan innebÀra svÄrigheter. Syftet med detta examensarbete var att erhÄlla en fördjupad förstÄelse för hur lÀrare och fysiskt funktionshindrade elever upplever situationen i Àmnet idrott och hÀlsa i skolan, samt vilka erfarenheter idrottslÀrare har kring Àmnet. Genom observationer och intervjuer med elever och lÀrare pÄ tre olika skolor, har ett resultat av deras upplevelser och erfarenheter kring situationen i Àmnet idrott och hÀlsa i skolan uppkommit. UtifrÄn en inspiration av grounded theory som metod analyserades de transkriberade intervjuerna och observationerna frÄn de olika skolorna. Datan som erhÄllits frÄn metoderna har resulterat i olika begrepp som kan karakterisera de olika skolorna i undersökningen: NivÄanpassningar, individualisering, relation, trygghet, kommunikation och resurser.
Idrott och HÀlsa med fokus pÄ HÀlsa : En kvalitativ studie om elevers syn pÄ hÀlsa i undervisningen
Denna studie bygger pÄ elevernas syn och uppfattningar kring hÀlsa och hur hÀlsa berörs i Àmnet idrott och hÀlsa. MÄnga studier handlar om lÀrarens syn pÄ hÀlsobegreppet i Àmnet och inte pÄ elevens syn. Syftet med vÄr studie Àr att se hÀlsa ur ett elevperspektiv, för att uppnÄ vÄrt resultat har vi intervjuat trettiotvÄ gymnasieelever för att fÄ reda pÄ deras uppfattningar om hur Àmnet ges i uttryck i undervisningen. Resultatet pekar pÄ att eleverna ser hÀlsa ur ett fysiskt och psykiskt perspektiv, men att undervisningen i Àmnet mest berör den fysiska aktiviteten och aspekten. Eleverna tycker att hÀlsobegreppet i Àmnet Àr viktigt och borde beröras mer Àn vad det gör i undervisningen.
ĂR DET DAGS ATT DELA UPP ĂMNET IDROTT OCH HĂLSA I TVĂ SEPARATA ĂMNEN?
HÀlsa Àr ett begrepp som under de senare Ären blivit ett allt vanligare samtalsÀmne.
Tidningarna överöser oss med hÀlsotips sÄ gott som varje dag samtidigt som TV belyser
begreppet genom program om viktminskning, nyttig matlagning och trÀning. Med
utgÄngspunkt i hÀlsobegreppet började vi titta pÄ hur det ser ut i den svenska gymnasieskolan
nÀr det gÀller hÀlsa inom Àmnet Idrott och hÀlsa, samt hur det ser ut i andra lÀnder. Vi fastnade
för Finlands modell dÀr Gymnastik och HÀlsokunskap Àr tvÄ skilda Àmnen. Gymnastik Àr ett
praktiskt Àmne dÀr undervisningen fokuserar pÄ fysisk aktivitet och idrottsutövning och
HÀlsokunskap Àr ett teoretiskt Àmne dÀr allt frÄn familjeliv till vad man bör Àta behandlas.
Syftet med vÄrt arbete har varit att undersöka vad svenska gymnasieungdomar tycker om att
dela upp Àmnet Idrott och hÀlsa pÄ det sÀtt man gjort i Finland. VÄr undersökning bestod aven
kvantitativ enkÀtundersökning.
TidsbegrÀnsningar i sjukförsÀkringen : - en rÀttssÀker lösning?
Undersökningens syfte var att synliggöra hur nÄgra verksamma lÀrare i grundskolans senare Är upplever och uppfattar hÀlsa i undervisningen i Àmnet Idrott och hÀlsa. Studien utgÄr frÄn den kvalitativa forskningsansatsen dÀr semistrukturerade intervjuer tillÀmpades vid utförandet. Data insamlingen utgörs av sju respondenter valda utefter specifika kriterieurval. Resultatet visar att hÀlsa Àr ett svÄr definierat begrepp med mÄnga dimensioner, vilket Àven litteraturen pÄvisar. Begreppets oklarhet visar att hÀlsa kommer till olika uttryck i undervisning.
IdrottslÀrares syn pÄ simundervisning i gymnasieskolor
Syftet med denna studie Àr att undersöka idrottslÀrares syn pÄ simundervisningen i gymnasieskolan. Studien har följande frÄgestÀllningar: Hur ser lÀrare pÄ simkunnighet? Hur legitimeras simundervisningen som innehÄll i Àmnet idrott och hÀlsa? Hur undervisar och bedömer lÀrarna simning i Àmnet idrott och hÀlsaSemistrukturerade intervjuer genomfördes med fyra kvinnliga lÀrare inom Àmnet idrott och hÀlsa pÄ fyra olika gymnasieskolor i Stockholms kommun. Intervjuerna spelades in och transkriberades dÀrefter. Skola valdes ur geografi- och logistiksynpunkt.Alla lÀrarna ansÄg att simkunskap Àr vÀldigt viktigt och de legitimerar simningen antingen efter egna erfarenheter eller efter sÀkerhets- och livrÀddningsaspekten.
Varför deltar du? : En kvantitativ studie om hur lÀrarens arbetssÀtt och Àmnets lektionsinnehÄll motiverar elever till att delta I Àmnet idrott och hÀlsa utifrÄn ett könsperspektiv
I denna studie undersöktes elevers uppfattningar om hur de anser att lÀrares arbetssÀtt, Àmnets lektionsinnehÄll och om vad som motiverar dem till att delta i Àmnet idrott och hÀlsa. Det un-dersöktes Àven om det fanns nÄgra eventuella skillnader mellan könen, det vill sÀga om flick-or och pojkar hade olika uppfattningar i frÄgorna. EnkÀter anvÀndes och delades ut pÄ en gymnasieskola och besvarades av 105 elever i olika klasser som lÀste idrott och hÀlsa 1. Ele-verna som deltog i enkÀten valdes ut genom ett bekvÀmlighetsurval dÄ kontakter pÄ skolan fanns sedan tidigare. Teorin som anvÀnds genom studien Àr Deci & Ryans motivationsteori ?Self-Determination Theory?.
Utf?r barnsk?tare och f?rskoll?rare samma arbetsuppgifter?
Denna studie genomf?rde intervjuer p? f?rskolor i tre arbetslag som inneh?ll flera olika yrkeskategorier. Fenomenet som unders?ktes var olika yrkeskategoriers varierande uppfattningar av delaktighet och ansvarsf?rdelning f?r planering samt genomf?rande av undervisning. Fr?gest?llningarna som besvarades var f?ljande: Hur uppfattar arbetslaget delaktighet i planering och genomf?rande av undervisning? Hur uppfattar arbetslaget att ansvarsf?rdelning b?r vara g?llande planering och genomf?rande av undervisning? Hur vill yrkeskategorierna i arbetslaget att ansvarsf?rdelningen ska vara g?llande planering och genomf?rande av undervisning? Detta fenomen har unders?kts genom en kvalitativ metod med en fenomenografisk ansats.
FÄr vi vara med? - en intervjustudie kring hur fem personer med rörelsehinder upplevt undervisningen i idrott och hÀlsa i grundskolan
Att alla elever fĂ„r vara delaktiga under skolans aktiviteter kan ses som en sjĂ€lvklarhet i en skola för alla. Men för alla elever Ă€r det inte sĂ„ enkelt, och nĂ„gra elever som ibland inte fĂ„r vara delaktiga Ă€r elever med rörelsehinder. Ămnet som de ibland inte fĂ„r vara delaktiga i inom skolans undervisning Ă€r Ă€mnet idrott och hĂ€lsa. Syftet med denna studie Ă€r att undersöka och fĂ„ en större förstĂ„else för hur personer med rörelsehinder upplevt undervisningen i idrott och hĂ€lsa i grundskolan. För att uppnĂ„ detta gjordes intervjuer med fem personer med rörelsehinder i Ă„ldrarna 19-30 Ă„r.
Grundskolelevers attityder till integrering av sÀrskoleelever i Àmnet idrott och hÀlsa
AbstractLÀsÄret 2007/2008 gick 13884 elever i grundsÀrskolan och av dessa var 2134 integrerade i grundskolan. Ur ett sociokulturellt perspektiv Àr integration nÄgot att föredra. Att dela med sig av sina kunskaper till andra kan skapa sÄvÀl tolerans som social utveckling och en bÀttre sjÀlvkÀnsla. Om integreringen inte fungerar, skapar detta en sÀmre sjÀlvkÀnsla hos den integrerade eleven.VÄr undersökning syftar till att undersöka hur grundskoleelever uppfattar integreringen av sÀrskoleelever i idrott och hÀlsa och ocksÄ om elevernas attityder skiljer sig beroende pÄ om det finns en sÀrskola pÄ skolan eller ej. Vi gjorde en intervjustudie i tvÄ grundskolor.
En undersökning om förkunskaper inom första hjÀlpen hos lÀrare och elever i Àmnet idrott och hÀlsa
VÄrt syfte med denna undersökning Àr att ta reda pÄ hur elevernas kunskaper i första hjÀlpen pÄverkas tvÄ Är efter utbildning inom Àmnet. Som metod valde vi att anvÀnda oss av enkÀter och intervjuer, dÀr vi delade ut enkÀter till 102 elever och intervjuade fyra lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa. De fyra grundskolorna som vi anvÀnde oss av i vÄr undersökning var alla belÀgna i Malmö. Genom arbetets gÄng anvÀnde vi oss av relevant litteratur för att kunna besvara vÄra frÄgestÀllningar. De fyra grundskolorna som vi valt att undersöka delades i sin tur upp i tvÄ grupper, Grupp 1 respektive Grupp 2.
Kostundervisning pÄ gymnasiet : En undersökning om hur lÀrare i idrott och hÀlsa 1 undervisar och bedömer momentet kost
Syftet med studien Àr att utifrÄn en kvalitativ metod, med semistrukturerade intervjuer av gymnasielÀrare, undersöka hur kostundervisning bedrivs i kursen idrott och hÀlsa 1. I kursplanens centrala innehÄll kan det utlÀsas att eleverna skall fÄ kunskap om kosthÄllningens betydelse för hÀlsa och prestation. Det Àr dÀrför av intresse att se hur lÀrare transformerar styrdokumenten. Vidare undersöks Àven hur undervisningen bedöms och betygssÀtts. Resultatet analyseras sedan mot lÀroplansteori och Wiliams nyckelstrategi för att tydliggöra informanternas svar.
Marx och Engels - det Kommunistiska Manifestet om
folkrörelse och idrott: motsvarar manifestet de kriterier
modern samhÀllsvetenskaplig forskning stÀller upp?
Studien undersöker huruvida Marx och Engels, i det Kommunistiska manifestet, beskriver en folkrörelse utifrÄn moderna samhÀllsvetenskapliga kriterier. Vidare undersöks om samma manifest ser idrotten - en del av folkrörelsen - som en ingrediens för att förverkliga Marx och Engels idé om det kommunistiska samhÀllet. Resultatet visar pÄ att det som skrivs av författarna Àr lika med en modern folkrörelse, men ocksÄ att idrotten inte ses som viktig för att förverkliga idéerna..