Sök:

En kvalitativ studie om hur ledare anv?nder ledarstilar f?r att motivera ut?vare inom lagidrott kontra individuell idrott


Ledarstil ?r ett oerh?rt brett begrepp vilket innefattar m?nga olika aspekter. Bakgrunden till unders?kningen grundade sig i att se hur dessa ledarstilar kan appliceras och till?mpas f?r att motivera ut?vare i s? stor utstr?ckning som m?jligt. Syftet med unders?kningen var s?ledes att urskilja hur ledare mellan individuella idrott och lagidrott anv?nder ledarstilar f?r att motivera sina ut?vare. F?ljaktligen tog den teoretiska referensramen grund i ett antal klassiska ledarstilar samt en kompletterande teori om motivation. Det metodologiska arbetss?ttet baserades p? kvalitativ data, vilket samlades in med hj?lp utav tolv intervjuer med ledare inom olika idrottsgrenar. Den empiriska delen av unders?kningen delades in i tre delavsnitt, individuell anpassning, kommunikation samt motivation. F?r att kunna analysera insamlad data p? b?sta m?jliga s?tt anv?ndes transkribering samt tematisk ansats som hj?lpmedel, och den analyserande delen delades ?ven den in i samma delavsnitt som den empiriska. Genom den teoretiska referensramen kunde vi se att ledare inom b?de individuell idrott och lagidrott anv?nder sig av drag fr?n b?de det karismatiska samt det transaktionella ledarskapet f?r att motivera sina ut?vare. Vidare framgick det att ett situationsanpassat ledarskap framkommer allt oftare inom individuell idrott, d? man arbetar med endast en ut?vare vilket underl?ttar f?r ledare att se till individens behov.

Författare

Sebastian Dahlbom Sina Karimi

Lärosäte och institution

G?teborgs universitet/F?retagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..