Sökresultat:
2106 Uppsatser om Idrott och Hälsa lärare - Sida 17 av 141
HÀlsa pÄ högstadiet : Hur lÀrare i Idrott och hÀlsa ser pÄ hÀlsa och hur det tar sig form i undervisningen
SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien Àr att undersöka hur idrottslÀrare arbetar med hÀlsa i Àmnet Idrott och hÀlsa pÄ högstadiet. Vi har arbetat utifrÄn följande frÄgestÀllningar:Hur tolkar idrottslÀrare begreppet hÀlsa i Àmnet idrott och hÀlsa?Hur utformas hÀlsoundervisningen i Àmnet idrott och hÀlsa?MetodVi har anvÀnt oss av den kvalitativa metoden intervju. De intervjuade Àr fyra stycken lÀrare som undervisar i Àmnet Idrott och hÀlsa pÄ högstadiet. Materialet som samlats in har bearbetats och analyserats utifrÄn KASAM-teorin och dess begrepp.ResultatResultatet visar att lÀrarna överlag tolkar begreppet hÀlsa i Àmnet Idrott och hÀlsa pÄ likartat sÀtt och att det i slutÀndan handlar om att mÄ bra.
IDROTT OCH HĂLSA, ETT ĂMNE I FĂRĂNDRING
SkolÀmnet Idrott och HÀlsa Àr ett Àmne som i dagens samhÀlle kÀnns mer aktuellt Àn nÄgonsin
tidigare. Ămnet har genom en rĂ„dande hĂ€lsodebatt kommit att utgöra en vidare betydelse.
Skolan har genom Àmnet ett viktigt uppdrag i att utbilda elever, sÄ att dessa ges möjlighet till
förutsÀttningar för ett bestÄende intresse av fysisk aktivitet. SÄledes utgör utbildningen för
lÀrare i Àmnet Idrott och HÀlsa en grundpelare och det Àr av yttersta vikt att landets
högskoleutbildningar, kanske inte minst för att höja Àmnets status och kvalitetssÀkra
utbildningen, utexaminerar lÀrare med den kompetens yrket krÀver.
Syftet med uppsatsen Àr att inom lÀrarutbildningen för Àmnet Idrott och HÀlsa, undersöka
förÀndringen av examinationskrav, med fokus pÄ de praktiska, över tid.
Genom en kvalitativ metod i form aven intervjuundersökning har vi erhÄllit ett resultat som
bland annat visar, att det under tidigare utbildningsÄr rÄdde höga examinationskrav ur sÄvÀl
praktiskt som teoretiskt avseende. Resultatet visar Àven att kraven pÄ den enskilde studentens
individuella praktiska fÀrdigheter, betonades under denna tid.
Slutsatserna Àr att en god kvalitet vid utbildningen skapar möjligheter för skolÀmnet Idrott och
HÀlsa att höja sin status. En annan slutsats Àr Àven den att det under vÄr utbildningstid vid
Högskolan i Halmstad inte rÄdde nÄgra krav pÄ den individuella praktiska fÀrdigheten
jÀmförelse med vad det gjorde vid tiden dÄ intervjupersonerna genomförde sin utbildning.
Vidare kan det faststÀllas att nÄgon form av antagningsprov för lÀrarutbildningen i Àmnet
Idrott och HÀlsa, skulle innebÀra en kvalitetshöjning för utbildningen och dÀrigenom skapa
förutsÀttningar för en högre nivÄ av lÀrarprofession..
Motorikens sociala dimension - En studie om lÀrares i Idrott och hÀlsa uppfattningar om barns motorik i anknytning till sociala relationer
Skolan ska strÀva efter att vara en levande social gemenskap som ger trygghet, vilja och lust att lÀra. I leken skapar barn sociala relationer tillsammans med andra barn dÀr de ocksÄ lÀr sig att kommunicera, lösa konflikter, kÀnna empati och medkÀnsla för andra barn. I leken trÀnas Àven barns allsidiga rörelsekompetens vilket krÀvs för att de ska kÀnna trygghet och stÀrka sitt sjÀlvförtroende. Barn med motoriska brister kan ibland uppleva problem i leken dÄ de inte har en allsidig grundlÀggande rörelsekompetens. Syftet med arbetet var att undersöka om lÀrare i Idrott och hÀlsa uppfattar nÄgon anknytning mellan barns motorik och deras sociala relationer.
Hur pÄverkar genus vÄrt val av idrott? : Om samhÀllsideal och genuspÄverkan
I denna studie har det undersökts vilka faktorer som pÄverkar mÀn och kvinnors val av idrott. Det har Àven undersökts om det finns nÄgra mÀrkbara genusskillnader pÄ val och uppfattning kring sport. Denna studie utfördes efter kvalitativ metod genom semistrukturerade intervjuer. Fem respondenter har intervjuats varav tre mÀn och tvÄ kvinnor i Äldrarna 19-23Är. I resultaten framkommer att massmedia har stor inverkan pÄ hur respondenterna uppfattade manligt och kvinnligt idrottande.
Olika motiv till samma Àmne?! : En studie om motivation till deltagande i Idrott och hÀlsa A bland gymnasieelever pÄ studie- och yrkesförberedande program.
Aim and question at issue: The aim of this study is to compare the motivation to participate in the course Idrott och hÀlsa A between students studying vocational and further education preparatory programs at upper secondary school.What level of motivation do the students of the two programs have towards participation in the course Idrott och hÀlsa A.What kind of motivational factors are important for students in the two programs concerning participation in the course Idrott och hÀlsa A According to the students of the two programs, what type of motivational factors would increase the motivation to participate in the course Idrott och hÀlsa A. Method: A quantitative study has been carried out using a questionnaire. Thirteen randomly chosen upper secondary school classes were included in the county of Stockholm, 7 of them in the vocational program and 6 of them in the further education preparatory program. The questionnaire was filled out by 278 students, 120 in the vocational program and 158 in the higher education preparatory program. The response frequency for the study was 92 %.Results: The results of this study show that the majority (77%) of all students in the population are highly motivated to participate in the course Idrott och hÀlsa A.
Idrott och doping : En studie om idrottande ungdomars tankar om idrott och doping
The purpose of this study was to look at teenagers' thoughts and ideas regarding sports and doping, and what they think about information on doping.Important questions for our study were:What do sports mean to teenagers?What thoughts do teenagers have about demands and expectations in sports?What thoughts do teenagers have about doping?What do teenagers think about information on doping?What factors do teenagers think affects a teenager to use doping?The study was made from a qualitative approach. The material consists of twelve interviews with teenagers in the age of 16 - 18. Sports mean a lot to the teenagers in our study and they don't approve of doping in any way. Many of the teenagers asked for more information about doping.
"Men hur skriver man med egna ord om det Àr samma sak man vill fÄ sagt?" : Elever om problemet att skriva med egna ord.
I dagens skolor har jakten pa? fusket o?kat. Antiplagieringstja?nster a?r ett vanligt fo?rekommande medel fo?r att ta reda pa? om fusk fo?religger eller inte. Pa? detta vis kan man la?tt la?gga juridiska och moraliska aspekter pa? fuskande, men kan problemet ligga i sja?lva pedagogiken? Att finna gra?nslandet mellan plagiat och imitation a?r la?ttare sagt a?n gjort.
FrÄnvaro i Àmnet idrott och hÀlsa - En studie av religiösa och kroppsliga orsaker till frÄnvaro
Vissa elever i dagens svenska skola fÄr eller vill inte delta i undervisningen av idrott och hÀlsa pÄ grund av bland annat religiösa och kroppsliga skÀl. Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur idrottslÀrare tÀnker om samt förhÄller sig till elever som inte deltar i undervisningen i Àmnet idrott och hÀlsa pÄ grund av religiösa eller kroppsliga skÀl (eleven skÀms över sin kropp, inte vÄgar visa upp sig) . Detta har undersökts genom kvalitativa individuella intervjuer med Ätta idrottslÀrare. Resultatet av undersökningen har visat att lÀrarna anser att de religiösa och kroppsliga skÀlen till att inte delta i undervisningen inte Àr vanliga. NÀr det intrÀffar anser lÀrarna att de flesta problemen kan lösas genom att lÀraren och skolan har en god kommunikation med eleverna och deras vÄrdnadshavare..
Datorn som hjÀlpmedel - Ett kreativt reskap, en distraktion eller en vÀldigt dyr skrivmaskin?
Skolverket skriver i den senaste la?roplanen (LGR11) att skolan ska ansvara fo?r att varje elev efter genomga?ngen grundskola kan anva?nda modern teknik fo?r bland annat informationsso?kning, kommunikation och skapande. Vad man da?remot inte skriver a?r hur eller varfo?r? I denna uppsats underso?ker jag varfo?r datorn a?r va?sentlig i skolan fo?r ba?de la?rare och elever. Blir datorn bara ett substitut fo?r skrivboken eller ger den elever nya mo?jligheter att ba?de so?ka och presentera kunskap och uppgifter? Eller blir datorn kanske bara ytterligare en distraktion sa? som mobiltelefonen eller kompisen bredvid? Samt ifall datorn har fo?ra?ndrat undervisningen eller om den ma?ste fo?ra?ndras? Detta underso?ktes genom intervjuer med la?rare och skolledare tva? ho?gstadieskolor, en i Malmo? och en i Lund samt en enka?tunderso?kning med elever pa? skolan i Malmo?.
Vad ingÄr i Àmnet Idrott och hÀlsa? : En intervjustudie om tolkningen av Àmnesplanen
2008 lade regeringen fram sin proposition om en ny lÀroplan för gymnasieskolan, Gy11. MÄlet med den nya lÀroplanen, var att den skulle bli tydligare och konkretare Àn tidigare lÀroplaner. Vi vill med studien undersöka hur de utbildande lÀrarna, i Idrott och hÀlsa, som var med och utformande Àmnesplanen i Idrott och hÀlsa, tolkar Àmnesplanen samt hur de realiserar den i praktiken. I studien anvÀnder vi oss av en kvalitativ metod, för att verkligen kunna analysera vad dessa personer menar. Den tidigare forskningen klarlÀgger vad som tidigare har upplevts som Àmnets syfte och olika pÄverkansfaktorer av innehÄllet i Àmnet.
IdrottslÀraren plus Idrottsledaren?: en studie i
idrottslÀrarens
attityd till samverkan med föreningsidrotten
Riksidrottsförbundet har ett projekt som heter ett handslag med idrotten, dÀr RF delar ut 1 miljard kronor under en fyra Ärs period. Pengarna ska bland annat anvÀndas till att intensifiera samarbetet mellan skolor och idrottsföreningar. Under Handslagets tredje Är sÄ anvÀndes 34 procent av pengarna till samarbete med olika skolor, samarbete finns alltsÄ i stor utstrÀckning med skolorna. Syftet med vÄr studie var att undersöka lÀraren i idrott och hÀlsas attityd till att samverka med de lokala idrottsföreningarna. PÄ vilket sÀtt vill lÀraren i idrott och hÀlsa anvÀnda sig av de resurser som idrottsföreningarna kan erbjuda genom handslagspengarna Àr en av de frÄgor vi har titta pÄ.
IdrottslÀraren plus Idrottsledaren?: en studie i idrottslÀrarens attityd till samverkan med föreningsidrotten
Riksidrottsförbundet har ett projekt som heter ett handslag med idrotten,
dÀr RF delar ut 1 miljard kronor under en fyra Ärs period. Pengarna ska
bland annat anvÀndas till att intensifiera samarbetet mellan skolor och
idrottsföreningar. Under Handslagets tredje Är sÄ anvÀndes 34 procent av
pengarna till samarbete med olika skolor, samarbete finns alltsÄ i stor
utstrÀckning med skolorna. Syftet med vÄr studie var att undersöka lÀraren
i idrott och hÀlsas attityd till att samverka med de lokala
idrottsföreningarna. PÄ vilket sÀtt vill lÀraren i idrott och hÀlsa anvÀnda
sig av de resurser som idrottsföreningarna kan erbjuda genom
handslagspengarna Àr en av de frÄgor vi har titta pÄ.
En kvalitativ studie om hur lÀrare arbetar med elevers situationsspecifika sjÀlvförtroende i Àmnet idrott och hÀlsa
Studiens syfte Àr att ta reda pÄ hur lÀrare arbetar för att öka elevers situationsspecifika sjÀlvförtroende i Àmnet idrott och hÀlsa pÄ gymnasial nivÄ. För att undersöka detta har en kvalitativ ansats, i form av intervjuer varit utgÄngspunkten. Resultatet visar att lÀrare tycker att sjÀlvförtroende Àr en viktig faktor i elevens lÀrande. Resultatet visar ocksÄ att lÀrare arbetar pÄ en mÀngd olika sÀtt för att stÀrka elevers situationsspecifika sjÀlvförtroende i Àmnet idrott och hÀlsa. MÄnga gÄnger arbetar lÀrare Àven omedvetet med elevers sjÀlvförtroende, exempelvis nÀr de lÄter en elev visa ett nytt moment.
Alla ska med! : En enkÀtstudie med elever och lÀrare om varför elever inte medverkar pÄ lektioner i idrott och hÀlsa
Studien syftar till att undersöka varför elever inte medverkar pÄ lektionerna i idrott och hÀlsa, samt att jÀmföra det med vad lÀrare i idrott och hÀlsa tror Àr orsaken till att elever inte medverkar pÄ lektionerna. Syftet med studien Àr ocksÄ att se hur elever och lÀrare kan arbeta för att öka elevernas nÀrvaro pÄ lektionerna i idrott och hÀlsa.Teorin som studien utgÄr frÄn Àr: KÀnsla av sammanhang ? KASAM ? och den anvÀnda metoden Àr enkÀter. Studien inriktar sig pÄ gymnasieskolan och dÀrför har enkÀtstudier gjorts med 162 gymnasieelever pÄ tre olika skolor, samt 11 lÀrare i idrott och hÀlsa pÄ fyra olika skolor.I resultatet kan man se att de vanligaste orsakerna till att elever inte medverkar pÄ lektionerna i idrott och hÀlsa Àr bland tjejer sjukdom/skada och dÀrefter att det Àr för lite bollspel. Hos killar Àr den frÀmsta anledningen att det Àr för lite bollspel och dÀrefter sjukdom/skada.
HÀlsobegreppets innebörd ur ett elevperspektiv ? i förhÄllande till idrott & hÀlsa Àmnets kursplan
Syftet med denna studie Àr att undersöka vad elever i Ärskurs 7 och 8 anser att hÀlsa Àr och hur de upplever att de arbetar med hÀlsa i Àmnet idrott och hÀlsa i skolan. FrÄgestÀllningarna som studien bygger pÄ Àr: Varför och hur vill eleverna arbeta med Àmnet, hur upplever de att de arbetar med hÀlsa i Àmnet idrott & hÀlsa och vilken innebörd har ordet hÀlsa för eleverna? Studien lÀgger fokus pÄ elevers personliga tankar om begreppet hÀlsa samt hur de uppfattar att de arbetar med begreppet och dess innebörd pÄ idrott och hÀlsa lektionerna i skolan. Datainsamlingsmetoden bestod av enkÀter som besvarades av 49 elever pÄ den egna VFU-skolan. Studien Àr av en kvantitativkaraktÀr dÄ urvalsgruppen som undersöktes var relativt stor.