Sök:

Sökresultat:

2106 Uppsatser om Idrott och Hälsa lärare - Sida 18 av 141

Ät chips, fĂ„ ett A i Idrott och HĂ€lsa! : En studie kring elevers vĂ€rderande av teori och praktik i Idrott och HĂ€lsa

Att det föreligger ett problem kring bedömning i Idrott och HÀlsa Àr ett tidigare kÀnt problem. I denna studie tittar vi nÀrmare pÄ hur eleverna uppfattar och vÀrderar olika kunskaper med avseende pÄ teori och praktik i Idrott och HÀlsa. Det granskas Àven vad eleverna tror att lÀraren vÀrderar vid bedömning samt vad eleverna sjÀlva anser vÀrdefullt att lÀra sig i kursen. Undersökningen Àr gjord med en enkÀtstudie pÄ 187st gymnasieelever. Underlaget omfattar pÄ pojkar, flickor, elever som lÀser studieförberedande program, elever som lÀser yrkesförberedande program, elever som motionerar regelbundet och de som inte gör det.

Idrott och hÀlsa lÀrarens pÄverkan till ett hÀlsosamt liv - en intervjustudie med sex lÀrare pÄ grundskolan om hÀlsoundervisning i Àmnet idrott och hÀlsa

I dagens samhÀlle har individen ett stort ansvar för sin egen hÀlsa trots att olika levnadsvillkor leder till skillnader i motion och hÀlsa. DÀrför har centrala myndigheter, och dÄ i synnerhet grundskolan, i uppgift att fostra eleverna till att leva ett hÀlsosamt liv. Syftet med uppsatsen Àr att beskriva hur hÀlsobegreppet i Àmnet idrott och hÀlsa kan behandlas. Syftet Àr ocksÄ att ta reda pÄ vad begreppet hÀlsa kan innebÀra, vilka mÄl som finns inom omrÄdet hÀlsa samt hur lÀrares instÀllningar till hÀlsoundervisning kan se ut. Arbetet tar sin teoretiska utgÄngspunkt i ett sociokulturellt perspektiv.

Samundervisning eller sÀrundervisning?: elever i Är 7-9 och
deras attityder till samundervisning, sÀrundervisning eller
en kombination av dessa i Àmnet Idrott och hÀlsa

Syftet med examensarbetet var att studera elever i Är 7-9 och deras attityder till samundervisning, sÀrundervisning eller en kombination av samundervisning och sÀrundervisning i Àmnet Idrott och hÀlsa. Arbetet avgrÀnsades av fyra frÄgestÀllningar: Vilken form av undervisning föredrar flickor och pojkar? Föreligger det könsskillnader i betygsÀttningen pÄ skolor med samundervisning eller sÀrundervisning? Vilka bakomliggande orsaker finns till ovanstÄende frÄgestÀllningar? Vad pÄverkar flickors och pojkars betyg? En jÀmförelse gjordes mellan tvÄ grundskolor i Sverige. Den ena skolan anvÀnde sig huvudsakligen av sÀrundervisning medan den andra skolan hade samundervisning. Metoden som anvÀndes var av kvantitativ karaktÀr och bestod av enkÀter.

"Betygskrisen" i skolan : En kvalitativ undersökning av betygsskillnaden mellan flickor och pojkar

Syftet med studien Àr att undersöka gymnasielÀrares uppfattningar om varför det finns skillnader i betyg mellan flickor och pojkar, samt lÀrarnas uppfattningar om varför Àmnet idrott och hÀlsa Àr enda Àmnet pojkar har bÀttre betyg i Àn flickorna. För att ta reda pÄ det hÀr har en kvalitativ studie gjorts dÀr insamlingen av information och empiri skett genom intervjuer av gymnasielÀrare. Det Àr en genusteori som genomsyrar arbetet. LÀrarna sÀger att skolans system Àr mer gynnsamt för flickor och deras arbetssÀtt. Idrott och hÀlsa Àr pojkarnas Àmne för att det intresserar dem mer, de har bÀttre nÀrvaro dÀr jÀmfört med skolans övriga Àmnen och de tar för sig mer vilket gör att flickorna hamnar i skymundan. .

HÀlsa? - Det gjorde vi förra veckan : En studie om IdrottslÀrares uppfattningar om hÀlsa.

Denna studie försöker beskriva och förstĂ„ hur lĂ€rare i Idrott och hĂ€lsa uppfattar Ă€mnets hĂ€lsodel med en fenomenografisk utgĂ„ngspunkt. Ämnet Idrott och hĂ€lsa Ă€r starkt prĂ€glat av traditioner som strĂ€cker sig tillbaka till Linggymnastiken och pĂ„ senare Ă„r föreningsidrotten. Detta har lett till att Ă€mnet domineras av praktiska moment. I de tvĂ„ senaste kursplanerna har det tillkommit ett tydligt hĂ€lsoperspektiv, nĂ„got som inneburit ett försök till ökad professionalism och samtidigt stĂ€ller högre teoretiska krav pĂ„ lĂ€rarna.       Studien innefattar bĂ„de observationer och intervjuer av sju lĂ€rare i UppsalaomrĂ„det.

Skillnader mellan pojkars och flickors attityder till Àmnet
idrott och hÀlsa och dess innehÄll

Syftet med arbetet Àr att undersöka och beskriva eventuella skillnader mellan pojkars och flickors attityder till Àmnet idrott och hÀlsa och dess innehÄll. Undersökningen genomfördes bland elever i Ärskurs nio genom en enkÀtundersökning dÀr elevernas attityd Àmnet samt deras syn pÄ innehÄllet pÄ idrottslektionerna undersöktes. Resultatet visar pÄ en överlag positiv syn pÄ Àmnet idrott och hÀlsa bland eleverna men ocksÄ pÄ vissa skillnader mellan pojkars och flickors attityd till bÄde Àmnet och innehÄllet pÄ lektinerna..

Idrott och hÀlsa - En faktor vid val av fysisk aktivitet?

Abstrakt Syftet med denna studie var att undersöka om Àmnet idrott och hÀlsa var en faktor vid val av fysisk aktivitet. Studien utgick ifrÄn tvÄ frÄgestÀllningar. Hur stor pÄverkan har idrott och hÀlsa i jÀmförelse med andra faktorer pÄ valet av fysisk aktivitet pÄ fritiden och vilka faktorer pÄverkar valet av fysisk aktivitet pÄ fritiden? Inspirationen till att göra undersökningen kom ifrÄn vÄra egna tankar och idéer. Vi har inte sett idrott och hÀlsa som en faktor till att hjÀlpa elever att bli mer fysiskt aktiva utan mer som en möjlighet dÀr man kunde komma och utöva de aktiviteterna som man redan var bekanta med.

Att delta eller inte delta : En studie av orsakerna till elevers deltagande i idrott och hÀlsa

Syftet med denna studie Àr att undersöka utifrÄn ett intersektionellt perspektiv om olika faktorer samverkar med varandra och har betydelse vid en elevs deltagande respektive inte deltagande i idrott och hÀlsaundervisningen. Studien grundar sig pÄ en kvantitativ metod i form av en enkÀtundersökning.Resultatet visar att 44 elever av de 168 tillfrÄgade deltog pÄ varannan lektion eller fÀrre. Det gÄr Àven att urskilja tendenser av att de elever som Àr fysisk aktiva pÄ sin fritid ofta deltar i undervisningen, medan de som inte Àr fysiskt aktiva pÄ fritiden i regel Àr de som inte deltar lika ofta i undervisningen.Det framkommer ocksÄ att elever och deras förÀldrars bakgrund har betydelse för elevens deltagande i idrott och hÀlsaundervisningen. Tendenser visar Àven utifrÄn det intersektionella perspektivet att den fysiska aktiviteten bland elever, vÀnner och förÀldrar har en avgörande roll i hur elevens attityd, intresse och instÀllning till Àmnet.

Motivation för aktivt deltagande i idrott och hÀlsa

Syftet med studien var att undersöka vilka motivationsfaktorer som pÄverkar elever i Ärskurs nio att delta aktivt respektive inte delta aktivt i idrott och hÀlsa. Dessutom undersöktes hur idrottslÀrarna motiverar sina elever sÄ att de deltar i idrottsundervisningen. Studien hade sin teoretiska utgÄngspunkt i Vallerands motivationsmodell (Vallerand & Ratelle, 2004), men Àven annan relevant forskning inom omrÄdet har haft betydelse för den teori som resultaten i studien har kopplats till. Valet av metod var intervjuer av sex idrottslÀrare och med de intervjuresultaten som grund utformade vi en enkÀt till elever i Ärskurs nio pÄ tre olika skolor angÄende deras motivationsfaktorer till att delta aktivt respektive inte delta aktivt i idrott och hÀlsa. I studien medverkade totalt 164 elever i Ärskurs nio.

HÀlsa och livsstil : En kvalitativ studie inom skolÀmnet idrott och hÀlsa

Bakgrund: Oro, Ängest, depression och sömnsvÄrigheter har fördubblats eller ökat Ànnu mer de senaste 20 Ären bland ungdomar i Äldern 15-24 Är. Uppgifter tyder pÄ att skolsystemet inte fungerar optimalt, vilket kan ha en negativ inverkan pÄ ungdomars hÀlsa. Under de senaste decennierna har hÀlsoperspektivet kommit att pÄverka skolidrotten, vilket resulterat i en Àndring av Àmnesnamnet till idrott och hÀlsa. Detta tyder pÄ ett tydligare fokus pÄ hÀlsa. Syfte: I denna studie undersöktes hur lÀrare i idrott och hÀlsa arbetar för att ge ungdomar kunskap om hÀlsa.

Idrott och Kön : En undersökning av attityder pÄ gymnasiet

Detta examensarbete Àr en kvantitativ attitydundersökning pÄ gymnasieskolan om könsuppdelningen inom idrott och dess koppling till vÀrderingar i sÄvÀl skola som övriga samhÀllet.Syftet med arbetet Àr att undersöka hur gymnasieelever och lÀrare förhÄller sig och tÀnker om idrott och kön och utifrÄn det formulera didaktiska stÀllningstaganden i lÀrarrollen.Informationen samlades in med hjÀlp av en tresidig enkÀt med 25 ettvalsfrÄgor och 3 öppna frÄgor pÄ fyra olika gymnasieskolor i Mellansverige. Totalt svarade 234 personer pÄ enkÀten varav 220 elever och 14 lÀrare.EnkÀtresultatet indikerar att könsuppdelningen inom idrott delvis saknar grund dvs. den Àr inte bara prestationsmÀssigt motiverad utan ocksÄ ett uttryck ? och ett starkt fÀste ? för genussystemet i samhÀllet. Det indikerar ocksÄ att majoriteten av bÄde mÀn och kvinnor anser att kvinnor och mÀn kan tÀvla tillsammans i golf, skytte, ridsport, curling, bowling, bordtennis, tennis, biljard, skidor, gymnastik, motorsport, schack, segling, slalom och bÄgskytte.UtifrÄn detta gör författaren det didaktiska stÀllningstagandet:Det Àr viktigt att inte glömma bort eller osynliggöra idrotten nÀr man pratar om genus och jÀmstÀlldhet.

HÀlsoundervisning : Elevers syn pÄ hÀlsa inom Àmnet Idrott och hÀlsa

Fler unga mÀnniskor Àn nÄgonsin Àr idag överviktiga och stress och stressrelaterade symptom drabbar idag allt fler unga. DÀrför Àr det viktigt att unga mÀnniskor fÄr kunskaper om hur de pÄ bÀsta sÀtt kan ta hand om sig sjÀlva. Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur elever som lÀser gymnasiets kurs Idrott och hÀlsa A ser pÄ den hÀlsoundervisning de fÄr.Detta Àr relevant för alla som arbetar som idrott och hÀlsa lÀrare för att kunna hitta en jÀmkning mellan kursplan och elevernas tankar och förkunskaper. Genom intervjuer och fokusintervjuer kom jag fram till att eleverna vill lÀra sig mer om stress och hur man hanterar stress samt om kost. Eleverna tycker dÀremot att idrottslÀraren inte Àr rÀtt person att lÀra ut kunskaper om tobak..

ATT INTE DELTA

Ämnet idrott och hĂ€lsa lyfts ofta fram som en viktig komponent för att utveckla en hĂ€lsosamlivsstil. Fysisk aktivitet framhĂ„lls av forskare som den viktigaste friskfaktorn. Vid den senasteutvĂ€rderingen av Ă€mnet idrott och hĂ€lsa visade det sig att 16 procent av eleverna inte tyckteĂ€mnet var intressant och ett par procent av eleverna deltar aldrig i undervisningen i idrott ochhĂ€lsa. Studiens syfte har varit att undersöka vilka bevekelsegrunder elever i Ă„r 7-9 har för attinte delta i undervisningen i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa. SĂ„vĂ€l de grunder som eleverna framför tillsina lĂ€rare som de som eleverna inte framför har undersökts.

Vilja till fysisk aktivitet: En kvalitativ studie av icke föreningsaktiva gymnasieelevers motivation till Àmnet idrott och hÀlsa

Tidigare forskning har visat att olika bollsporter dominerar i Àmnet idrott och hÀlsa och att idrottsÀmnet har formats av den redan organiserade föreningsidrotten. En intressant frÄga Àr om de elever som redan en gÄng har sagt nej till, eller aldrig har lockats av, den organiserade föreningsidrotten Àr motiverade för Àmnet idrott och hÀlsa? Genom en kvalitativ ansats undersöktes detta och tio elever intervjuades för att skapa en förstÄelse för den enskilda elevens motivation till Àmnet idrott och hÀlsa. UtgÄngspunkten var vilka upplevelser icke föreningsaktiva elever har av Àmnet idrott och hÀlsa och vilka tidigare erfarenheter de har av fysisk aktivitet. Examensarbetet har sin teoretiska utgÄngspunkt i Deci och Ryans (2000) Self-determination Theory i vilken tre grundlÀggande psykologiska behov; tillhörighet, kompetens och sjÀlvstÀndighet, alla med likvÀrdig betydelse för individens motivation och vÀlbefinnande ingÄr.

Gemensam eller delad vÀg mot mÄlet? : en studie av elevers och pedagogers syn pÄ hinder och möjligheter i lÀrandet.

Utbildning a?r en ra?ttighet fo?r alla och den ger ocksa? fortsatt tillga?ng till andra samha?llsra?ttigheter. I dag upplever ma?nga elever i gymnasiet ett misslyckande och avbryter utbildningen eller ga?r ut skolan utan fullsta?ndiga betyg. Det som ha?nder i klassrummet a?r en stor pa?verkansfaktor pa? elevens studieresultat.

<- FöregÄende sida 18 NÀsta sida ->