Sök:

"Men hur skriver man med egna ord om det är samma sak man vill få sagt?"

Elever om problemet att skriva med egna ord.


I dagens skolor har jakten pa? fusket o?kat. Antiplagieringstja?nster a?r ett vanligt fo?rekommande medel fo?r att ta reda pa? om fusk fo?religger eller inte. Pa? detta vis kan man la?tt la?gga juridiska och moraliska aspekter pa? fuskande, men kan problemet ligga i sja?lva pedagogiken? Att finna gra?nslandet mellan plagiat och imitation a?r la?ttare sagt a?n gjort. En uppmaning som inte sa?llan anva?nds av la?rare fo?r att hja?lpa eleven i sin skrivprocess a?r ?skriv med egna ord?. Vi underso?ker hur elever uppfattar denna uppmaning och hur deras uppfattningar fo?rha?ller sig till la?rares uppfattningar av samma uppmaning.Som grund fo?r studien ligger material fra?n tva? gruppintervjuer med elever pa? ho?gstadiet och gymnasiet samt fyra tidigare genomfo?rda djupintervjuer med svenskla?rare verksamma pa? dessa stadier anga?ende deras uppfattningar av uppmaningen ?skriv med egna ord?. Kategorier fo?r uppfattningar identifieras och sorteras med hja?lp av fenomenografisk analysmodell. Dessa uppfattningar ja?mfo?rs fo?r att se hur de fo?rha?ller sig till varandra, kategorierna emellan. Tidigare forskning pa? na?rliggande omra?den anva?nds som referensram och denna forskning visar att imitation a?r en naturlig och no?dva?ndig del av skrivutvecklingen vilket go?r uppmaningen ?skriv med egna ord? problematiskt. Vi har kommit fram till att uppfattningarna av uppmaningen hos la?rare och elever a?r delade i dubbel bema?rkelse. Hos eleverna identifierade vi fem olika uppfattningar och lika ma?nga hos la?rarna. Stundtals a?r de a?tskilda och stundtals gemensamma. 

Författare

Frida Tefke Nina Morgin

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..