En kvalitativ studie om hur lärare arbetar med elevers situationsspecifika självförtroende i ämnet idrott och hälsa
Self-efficacyTeacherPhysical educationConfidenceSjälvförtroendeSituationsspecifikt självförtroendeLärareIdrott och hälsa
Studiens syfte är att ta reda på hur lärare arbetar för att öka elevers situationsspecifika självförtroende i ämnet idrott och hälsa på gymnasial nivå. För att undersöka detta har en kvalitativ ansats, i form av intervjuer varit utgångspunkten. Resultatet visar att lärare tycker att självförtroende är en viktig faktor i elevens lärande. Resultatet visar också att lärare arbetar på en mängd olika sätt för att stärka elevers situationsspecifika självförtroende i ämnet idrott och hälsa. Många gånger arbetar lärare även omedvetet med elevers självförtroende, exempelvis när de låter en elev visa ett nytt moment. Merparten av lärarna anser att den situation där elever vanligtvis har ett lågt självförtroende är moment där eleven är exponerad för övriga elever. Detta leder till att lärare försöker undvika sådana situationer där en elevs prestation riskerar att bli exponerad för andra elever.