Sök:

Idrottsläraren plus Idrottsledaren?

en studie i
idrottslärarens
attityd till samverkan med föreningsidrotten


Riksidrottsförbundet har ett projekt som heter ett handslag med idrotten, där RF delar ut 1 miljard kronor under en fyra års period. Pengarna ska bland annat användas till att intensifiera samarbetet mellan skolor och idrottsföreningar. Under Handslagets tredje år så användes 34 procent av pengarna till samarbete med olika skolor, samarbete finns alltså i stor utsträckning med skolorna. Syftet med vår studie var att undersöka läraren i idrott och hälsas attityd till att samverka med de lokala idrottsföreningarna. På vilket sätt vill läraren i idrott och hälsa använda sig av de resurser som idrottsföreningarna kan erbjuda genom handslagspengarna är en av de frågor vi har titta på. Vi valde att göra en enkät undersökning bland lärarna i idrott och hälsa i en mellanstor kommun. I denna kommun finns det 40 stycken tillsvidareanställda lärare i idrott och hälsa samt 14 stycken tidsbegränsade. Resultaten visar att de flesta lärare är positiva till samarbete med idrottsrörelsen. Däremot finns en skepsis mot att det skall vara ett pedagogiskt samarbete eftersom idrott och hälsa och den föreningsdrivna tävlingsidrotten bygger på olika idéer. Det visar sig även att beroende på vilket stadium läraren är utbildad för så skiljer sig synsätten på ett samarbete.

Författare

Andreas Johansson Fredrik Lundbäck

Lärosäte och institution

Luleå/Centrum för forskning i lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..