
Sökresultat:
175 Uppsatser om Humanities - Sida 8 av 12
Tre studenter med ADHD berättar om upplevelsen av att läsa i högre utbildning
Research shows that there is a lack of knowledge of adult students with ADHD.
Most of all research focuses on children with ADHD in school. The purpose of
this study was to gain a better understanding of how adult learners with ADHD
experience academic studies related to cognitive difficulties, emotion,
motivation, and their experience of SOC. The questions tried to determine how
any cognitive difficulties and emotions are perceived, how students' motivation
to study impacted and their experience of SOC based on studies in higher
education. To answer the purpose and questions used qualitative interviews
based on three students with ADHD using a hermeneutic method.
Framtidens barnbibliotek - Verksamhet och visioner
The aim of this Master's thesis is to examine the theories and visions of five futuristic projects at children's libraries in Sweden and Denmark to investigate if these projects have approaches that are significantly different from today's best practices of the libraries and the current theories behind the children's sections.More specific questions are also asked:Are the projects taking advantage of the children's perspective or is it the adult vision of children's needs that is governing?Are the projects promoting collaborations with other actors, thereby facilitating a future development of the children's library by others than librarians?The comparisons reveal that new methods and tools are beeing developed, while the traditional ambitions and views on children and children's needs are essentially unchanged. The role of the library as a social room and meeting place has increased, while its role as a place for finding and transferring information has been challenged by Internet and home computers. The library can still compete as a public place offering relevant contents and assistance by attentive, well-educated adults.In conclusion, the futuristic projects are expected to promote greater variations between children's libraries, by presenting literature, media and information in many different and more innovative ways. Such greater diversity and multiplicity would allow the libraries to market themselves with a clearer message in order to compete with other (commercial) activities for children..
Att blogga biblioteket - en kvalitativ undersökning om marknadsföring av folkbibliotek via bloggar
The aim of this Master's thesis is to examine how blogs are used by public libraries for marketing purposes, and how librarians who blog perceive their blog as a marketing tool. The thesis is based on a qualitative study conducted using asynchronous e-mail interviews with librarians representing eleven different library blogs. The theoretical framework and concepts are taken from marketing theory, including Kotler's marketing mix, relationship marketing, and theories on the marketing of non-profit organisations, knowledge organizations, the Internet, and blogs. Our results and analysis reveal that libraries use blogs because they are an easy tool to use, they represent a new way to inform users about the library, they are a way to improve contact with the users and a way to reach potential users. According to the librarians we interviewed, blogs can be used to market libraries in a number of different ways: by disseminating information on the library and its various media and events, by providing a forum to demonstrate the skills of the librarians, and as a way of changing the image of the library.
Lärande organisation med stöd av facilitation
En av de viktigaste nycklarna till en lärande organisation, är teamlärande.
Samarbetar och arbetar de anställda tillsammans så överstiger det den enskildes
kunnande. Facilitatorer arbetar med förändringsprocesser där de anställda
utmanas och coachas mot att samverka aktivt för att tillsammans bilda en
lärande organisation, där ett mål med processen är att leda organisationer mot
att fortlöpande vilja eftersträva förbättringar med andra ord bli en lärande
organisation. Det har visat att det finns en viss problematik kring att skapa
grupper som frambringar förutsättningar för lärande och utveckling. Vi kände då
att vi kunde bidra till den pedagogiska vetenskapen i anknytning till detta
problem genom vår studie som riktar sig mot facilitatorns upplevelser av hur de
påverkar förutsättningarna för utveckling och lärande i/hos arbetsgrupper.
Upplevelsen av praktisk erfarenhet som kompetensutveckling
Utbildning och livslångt lärande är idag aktuella begrepp i samhället och det
finns en självklarhet i att skaffa sig en formell yrkesutbildning. Dock finns
än i dag arbeten som kräver fysiska handlingar och praktiska erfarenheter.
Yrken där individer tillsatt sig kunskap genom att arbeta, inte genom att
studera. Badmästare är en sådan yrkesgrupp, där flertalet anställda saknar
formell utbildning. Genom en fenomenologisk forskningsansats undersöks på vilka
sätt en praktisk yrkesgrupp upplever kompetensutveckling och möjligheten att
utvecklas i arbetet.
Att bevara och förändra: en diskurspsykologisk studie av jämställdhetssamtal på Malmö stadsbibliotek
The aim of this master's thesis is to study how gender equity is discussed and worked with at a Swedish public library, and what potential consequences these discussions will bring. By analysing different types of documents and interviews with library staff using discourse psychological theories and methods we show that two dominating discourses coexist and determine the direction of how gender equity is discussed. These discourses are argued to create and uphold gender and gender roles within the organisation as well as in society at large.In our study we find that one of the identified discourses has, as one of its consequences, that it preserves and regenerates traditional gender roles. This discourse is mainly used when discussing personnel policies and when recruiting. We call this the discourse of gender role preservation.The second discourse is mainly seen when discussing the public dimension of the library's functions.
Humanioran och Open Access ? en kvalitativ studie i drivkrafter och strategier hos litteraturvetare inför publicering
The natural sciences and the Humanities are associated with differentpublishing patterns. Open Access publishing are mainly associated withthe publishing patterns of the natural sciences. Many Swedishuniversities and research funders are proponents of Open Accesspublishing, what will that trend mean to the scholars with a publishingpattern not corresponding to Open Access? In this paper literary scholarsare interviewed for the purpose of learning the motives and strategieswhich form their publishing pattern, and how they relate to Open Accesspublishing. The results show that literary scholars are less competitiveand hold a more gentle knowledge-sharing ideal, than natural scientists.The drive to gain acknowledgment and the recognition of colleagues inorder to collect academic capital as Bourdieu describes the academicfield is still present though.
Digital Materia
Med tankar från pedagogen Montessori och filosoferna Platon och Baudrillard har
detta arbete behandlat frågor om datorn och dess betydelse för en grafiker.
Frågeställningen formulerades efter hand och lydde tillslut: ?Hur kan materia
te sig i digital form??
Forskningen resulterade i en hypotes för hur digital materia skulle födas i
datorn: genom att blanda två uppsättningar av data, såsom två genuppsättningar
tillsammans skapar en ny organism. Under produktionen utvecklades därmed en
metod för hur en grafiker ska kunna skapa tillsammans med en dator. Syftet är
att ge andra grafiker ett nytt sätt att se på digital grafik.
Intellektuella redskap för lärande i nätbaserade distanskurser ur ett sociokulturellt perspektiv
Syftet med denna uppsats är att identifiera och beskriva de intellektuella
redskap för lärande som läraren uppmanar studenterna att tillämpa inom ramen
för två nätbaserade distanskurser i pedagogik. Studien tar sin utgångspunkt i
ett sociokulturellt perspektiv och baseras på kvalitativ analys av sex chattar
som förs mellan läraren och studenterna. Resultatet visade på flera
intellektuella redskap som läraren uppmanade sina studenter att använda sig
utav. Ur analysen kunde också vissa relationer mellan redskapen uttolkas mot
bakgrund av hur läraren relaterade redskapen till varandra i
undervisningskontexten. Det intellektuella redskap som läraren mest uppmanade
studenterna till att använda sig av var meningsfull interaktion i den meningen
att läraren kontinuerligt försökte få studenterna till att föra en fruktbar
dialog både med varandra och med läraren.
Är det ett varande eller ett görande förhållningssätt som har betydelse för att må och fungera bättre?
Abstract
Integrated mental training is a method that entails a systematic and long-term
training of mental processes (thoughts, images, emotions) that aims to enhance
performance as well as gratify feelings and improve thought processes. This
training develops an alternative system of control by using substitute state of
consciousness and self-hypnosis. The method is concerned with both mindfulness
and performance approaches, which is crucial in order to feel and function
better. The intent of this study is to highlight the experience of the
different steps of integrated mental training to gain an understanding of how,
where, and when changes occur. To achieve the objective of this study, a
qualitative empirical method was used.
Källsortering på nätet- Om att vara källkritisk till Internet ur 9 gymnasieelevers perspektiv
This thesis examines source criticism and critical thinking among upper secondary school students in social science in three different schools in Sweden. Our particular focus lies in investigating the student's critical thinking skills and evaluation of digital sources when they work independently with different projects. How do students value and sort the information they find? We looked furthermore at what factors that may influence students in their evaluation of sources. Moreover, the purpose of this thesis to investigate how the student's critical thinking skills can be used as tools to become more information literate in a learning context.
Skolbibliotekarien : Image Profil Identitet
International research has shown that through the involvement of the school library and the school librarian in the daily school work with the pupils, the pupil´s learning can be increased and reading comprehensions significantly improved.One purpose of this master`s thesis is to study the school librarian as a brand, representing the school library as well as the school librarian and whether there is a correlation between different comprehensions of the professional role of the school librarian. This is done by examining whether there is a difference between a specific librarian´s own perception of their professional role, compared to the image of the school librarian among teachers and principals working in the same school district and by comparing the profile the school librarian expresses with the image that is conveyed through communications via webpage, written and oral information given on services and competences provided by the school librarian and work carried out by her.A difference of comprehension of the school librarian´s competence and work, could be part of an explanation as to why the correlation between the involvement of school librarians in the school work and the improved learning achievements of the pupils has not resulted in the expected measures, regardless of the investments in school librarians and school libraries. The school librarians´ school identity could be difficult to establish. Whether or not the profiles and images of the professional role are consistent with each other is a much more manageable purpose which could go a long way of explaining the circumstances of the school libraries.That is the reason why we have examined whether the comprehension the school librarians have of themselves corresponds with the idea/ conception/ image conveyed to their surroundings, and with the idea/conception/image encompassed by people in their immediate surroundings..
Hållbart medarbetarengagemang, HME ? betydelse och relevans
Medarbetarengagemang har fått större betydelse i arbetslivet de senaste åren
som en konsekvens av organisationers strävan efter flexibilitet,
marknadsanpassning samt attraktionskraft. Psykologisk forskning visar att
medarbetarengagemang är en avgörande drivkraft för en organisations framgång
och har samband med arbetsprestation, kundtillfredställelse samt ekonomi
(Bakker, Albrecht & Leiter, 2011). För att skapa bättre förutsättningar att nå
önskade resultat samt underlag till förbättringsarbete används
medarbetarenkäter som instrument. Hållbart medarbetarengagemang (HME) är en
enkät framtagen för att mäta hur engagerade medarbetare är och för att visa
vilka faktorer kan förbättras för att behålla och öka engagemanget i kommuner
och landsting. Syftet med studien var att beskriva begreppet HME, att undersöka
reliabilitet, samband mellan HME-enkätens delområden motivation, ledarskap och
styrning samt eventuell uppkomst av skillnader när det gäller ålder och kön i
förhållande till delområdena.
Vägen till icke kriminell.? En livsstilsförändring.
What is it that drives a person with criminal behavior to change their
lifestyle? What are the obstacles to a lifestyle change? These issues have been
guiding us during this study. In the introduction, we describe the previous
research that has been done among crime in men. The themes that will follow us
through the course of the study are as follows; cause of crime, Self-efficacy,
social network and lifestyle change. The aim of the study was to investigate
the factors that a former prison convicted individual believes has been
significant, as they break their criminal behavior associated with a lifestyle
change.
Kvinnors känslor, upplevelser och attityder kring återgång i arbetsliv efter föräldraledighet
Syftet med studien var att beskriva kvinnors känslor och upplevelser samt de
attityder som möter kvinnorna då en återgång till arbetsliv blir aktuellt efter
föräldraledighet. Frågeställningarna som besvaras är vilka känslor kvinnorna
upplever samt vilka attityder som möter kvinnorna då återgång i arbetsliv är
ett faktum. Studien har ett fenomenologisk samt hermeneutiskt angreppssätt och
fem kvinnor har intervjuats där deltagarna var mellan 25-39 år. Deltagarna har
valts ut med kriteriet att de varit föräldralediga men återinträtt i arbete.
Resultatet innehåller en beskrivning av att kvinnorna upplever en inre konflikt
då den dagliga separationen från barnet blir vardag.