Intellektuella redskap för lärande i nätbaserade distanskurser ur ett sociokulturellt perspektiv
HumanioraThe humanities - pedagogyDistansstudierIntellektuella redskapMeningsfull interaktionSamreflektionErfarenhetVetenskapliga begreppPerspektivseendeSociokulturellt perspektiv
Syftet med denna uppsats är att identifiera och beskriva de intellektuella
redskap för lärande som läraren uppmanar studenterna att tillämpa inom ramen
för två nätbaserade distanskurser i pedagogik. Studien tar sin utgångspunkt i
ett sociokulturellt perspektiv och baseras på kvalitativ analys av sex chattar
som förs mellan läraren och studenterna. Resultatet visade på flera
intellektuella redskap som läraren uppmanade sina studenter att använda sig
utav. Ur analysen kunde också vissa relationer mellan redskapen uttolkas mot
bakgrund av hur läraren relaterade redskapen till varandra i
undervisningskontexten. Det intellektuella redskap som läraren mest uppmanade
studenterna till att använda sig av var meningsfull interaktion i den meningen
att läraren kontinuerligt försökte få studenterna till att föra en fruktbar
dialog både med varandra och med läraren. Ett annat viktigt redskap som läraren
också ofta uppmanade studenterna till att använda sig av var samreflektion,
vilket innebar att studenterna skulle reflektera tillsammans kring olika
erfarenheter och vetenskapliga begrepp. Analysen visade även på att läraren
ytterst strävade efter att utveckla ett medvetet perspektivseende hos
studenterna, vilket också kan tolkas som ett redskap för lärande.