Upplevelsen av praktisk erfarenhet som kompetensutveckling
SamhällsvetenskapSocial sciences - educationHumanioraThe humanities - pedagogyBadmästareHuman resource developmentKompetensutvecklingLivslångt lärandeMöjligheterPedagogik i arbetslivetPraktisk yrkesgrupp
Utbildning och livslångt lärande är idag aktuella begrepp i samhället och det
finns en självklarhet i att skaffa sig en formell yrkesutbildning. Dock finns
än i dag arbeten som kräver fysiska handlingar och praktiska erfarenheter.
Yrken där individer tillsatt sig kunskap genom att arbeta, inte genom att
studera. Badmästare är en sådan yrkesgrupp, där flertalet anställda saknar
formell utbildning. Genom en fenomenologisk forskningsansats undersöks på vilka
sätt en praktisk yrkesgrupp upplever kompetensutveckling och möjligheten att
utvecklas i arbetet. Syftet var att utöka kunskapen om kompetensutveckling och
genom forskningsansatsen bidra med ny kunskap, betydelsefull för pedagogiken i
arbetslivet. Sex respondenter deltog och intervjuades. I resultatet beskrev
badmästarna kompetensutvecklings som en påfyllning av kunskap och ett sätt att
lära sig mer om yrket. Kompetensutveckling upplevdes genom utbildningar, i
samtal med kollegor och i det egna utförandet av arbetet. Badmästarna upplevde
att möjligheten till utveckling i arbetet överlag är stor, då arbetet
innehållet många områden, där det alltid finns behov av utveckling. I
tolkningen sattes fenomenet i relation till lärande, där kopplingar mellan
upplevelsen av kompetensutveckling och vuxnas lärande kunde dras.