Sök:

Sökresultat:

160 Uppsatser om Fusion - Sida 1 av 11

Sammanslagning av datornätverk vid företagsfusion

Denna rapport tar upp ett verkligt scenario där ett företag köpt upp ett annat och behöver slå samman sina IT miljöer. I rapporten går man först igenom teorin som behövs för att kunna planera flytten av en rad olika komponenter. Där efter tar metoden oss igenom hur flytten gjort i detta fall med de olika delkomponenterna. Resultatet av denna Fusion får ses som lyckat då de uppsatta målen kunnat nås..

Frontpersonalens bild av en fusion mellan tjänsteföretag : - En kommunikationsstudie

Syftet med uppsatsen är att öka förståelsen för vilken betydelse kommunikation har för frontpersonalens reaktion på en Fusion mellan tjänsteföretag.Fusioner är ett vanligt förekommande bland dagens företag, så även för tjänsteföretag. Frontpersonal anses vara särskilt viktig i tjänsteföretag då de i interaktion med företagets kunder förmedlar kvalitet. Vid Fusion är det därför viktigt att skapa förutsättningar för att två mötande personalgrupper tillsammans kan verka för fortsatt god kvalitet. Ett verktyg för att skapa sådana förutsättningar är kommunikation.Formell kommunikation kan användas till att skapa acceptans för en Fusion och införa förändringar vid denna. En förutsättning för att frontpersonalen skall uppnå en högre förståelse har visat sig starkt beroende av möjligheten att föra tvåvägskommunikation.Informell kommunikation har visats fungera som ett starkt stöd för att skapa acceptans och en positiv föreställning av en Fusion.

Ein Volvo, bitte!

Syftet med vår studien var att fördjupa oss inom Fusionsteori och dess managementproblematik det innebär, i samband med en Fusion. Genom att göra en simulerad Fusion mellan Volvo PV och BMW hoppades vi kunna få förståelse för Fusionsteori. Förutom detta granskade vi om uppköpet av Volvo PV från BMW:s sida innebär bättre synergieffekter för dessa bägge företagen och om samargbetet gynnar Volvo bättre än vad det gjorde med Ford. Vårt resultat visade att Fusionen mellan BMW och Volvo skulle gynna båda företagen. Kvalitéer som de båda företagen besitter skulle stärka de båda varumärken jämtemot deras huvudkonkurrenter.

A31KAX: Fusion

Målet är att skapa en mjuk övergång mellan bergsvägg och Hornsbruksgatan, genom en Fusion mellan byggnadstypologi och topografi. Förenandet som skapas mellan gata leder till ökad cirkulation genom byggnaden. Olika byggnadsdelar korsar varandra och integreras. Genom byggnadskorsningarna skapas det möjligheter för en programmix med ett trapphus som förenar park, bostad och kontor med gatan.Genom sluttande tak får man terrasser som följer topografin och leder  till utblickar mot söder, väster och öster. Här bildas spontana mötesplatser mellan boende, kontorsanställda och människor som passerar byggnaden för att ta sig till och från parken..

Fusion - med särskild inriktning på avdragsbegränsningar för kvarstående underskott

En Fusion innebär att ett företag övertar ett annat företags tillgångar och skulder utan en mellanliggande likvidation. För företag som är i behov av att gå samman i större enheter, för att rationalisera verksamheten och uppnå synergieffekter, kan en Fusion kan vara lösningen. EG-direktivets regler utgör grunden till den skatterättsliga definitionen om Fusion och har implementerats i svensk skatterätt i 37 kapitlet IL om Fusioner och fissioner. Grundtanken bakom inkomstskattebestämmelserna kring Fusioner är att Fusionen inte ska leda till en skattebelastning för företaget. Verksamheten behöver inte upphöra och kan fortsätta vidare fast i en annan regi.

Fusion - med särskild inriktning på avdragsbegränsningar för kvarstående underskott

En Fusion innebär att ett företag övertar ett annat företags tillgångar och skulder utan en mellanliggande likvidation. För företag som är i behov av att gå samman i större enheter, för att rationalisera verksamheten och uppnå synergieffekter, kan en Fusion kan vara lösningen. EG-direktivets regler utgör grunden till den skatterättsliga definitionen om Fusion och har implementerats i svensk skatterätt i 37 kapitlet IL om Fusioner och fissioner. Grundtanken bakom inkomstskattebestämmelserna kring Fusioner är att Fusionen inte ska leda till en skattebelastning för företaget. Verksamheten behöver inte upphöra och kan fortsätta vidare fast i en annan regi.

En medial fusion : En studie av Telia-telenor fusionen.

Bakgrund: Telekomindustrin har på senare tiden genomgått en period av strukturella förändringar. Dessa strukturella förändringar har bland annat medfört Fusioner och sammanslagningar av företag inom branschen. Fusioner har en inverkan på en rad olika faktorer för företag och samhällen. Att kommunicera med media är viktigt då ett företag genomgår en Fusion. Syfte: Syftet med denna magisteruppsats är att öka förståelsen för företags kommunikation under en Fusion samt hur media reproducerar Fusionen.

När ett plus ett blir tre : - Hur kan företag utnyttja varandras kundbaser vid fusion

Telemarknaden i Sverige har under de senaste åren ställts inför nya utmaningar som inte bara är ett resultat av avregleringen utan även av kundernas ökade krav på produkter och tjänster. Överlevnaden för aktörerna på telemarknaden beror på hur väl de kan tillgodose kundernas krav och bemöta den ökade konkurrensen. Det är många operatörer som har varit tvungna att genom gå en Fusion för att kunna överleva på marknaden. Vid en Fusion uppstår det många synergieffekter och det är viktigt att kunna utnyttja de nya resurserna till max för att Fusionen ska vara lönsam. Den synergieffekt som har valts att undersökas i denna uppsats är hur den nya större kundbasen kan utnyttjas, därför blev uppsatsens frågeställning: Hur kan företag via Fusion dra nytta av varandras kundbaser? Vi har valt att göra en fallstudie med ett företag, Dataphone AB.

En fallstudie om en internationell fusion och förvärv : Utvärdering och analys av kommunikations- och styrningsprocessen, samt kulturens gestalt före och efter ett amerikanskt förvärv av ett svenskt företag

Bakgrund: Globalisering ger förutsättningar för tillväxt av internationella Fusioner och förvärv. Vad gäller att de svenska företagens framkant inom IT-branschen drar till sig amerikanernas intresse för förvärvning av det svenska för att komma åt egenskapen som det svenska företaget innehar.Problemformulering: Vilka kommunikations- och styrningsfaktorer är viktiga vid internationella Fusioner och förvärv?Syftet: Att skapa förståelse för internationella Fusioner och förvärv genom att analysera och utvärdera kommunikation och styrningsprocessen, samt kulturens gestalt före och efter ett amerikanskt förvärv av ett svenskt företag.Metod: Undersökningen är en fallstudie med kvalitativ ansats och består av intervjuer med ledningen som har varit inblandade före och efter det internationella Fusion och förvärvet.Slutsats: Det är viktigt att ta hänsyn till följande styrningsfaktorer: företagets storlek och hemmamarknad, organisationsstruktur och kärngrupp/ledaren samt kommunikationsfaktorerna: extern kommunikation, intern kommunikation och kommunikationens riktning, då dessa har en avgörande roll i integrationsprocessen av en internationell Fusion och förvärv.  .

Kommunikation i fusionssammanhang- en fallstudie av Renault-Volvo

Syftet med uppsatsen är att klargöra för kommunikationens betydelse inför en Fusion. En dokumentstudie av Renault-Volvoaffären har tillämpats, genom bland annat massmedias återgivning samt tryckta böcker kring ämnet. Det teoretiska underlaget har tagit form genom studier av facklitteratur, forskningsrapporter och artiklar som ansetts relevanta utifrån olika perspektiv på uppsatsens valda frågeställning. I vår studie har vi kommit fram till att situationen som ett företag befinner sig i inför en kommande Fusion är präglad av en omfattande oro bland företagets anställda. På så sätt blir kommunikationen av stor betydelse vilket nödvändiggör en mycket genomtänkt kommunikation sett från företagsledningens perspektiv.

Den sociala identitetens påverkan på skapandet av en gemensam organisationskultur

Ett företags organisationskultur består av ett gemensamt värdesystem som har en meningsskapande funktion för de anställda i företaget som identifierar sig med organisationen. I en företagsFusion, där två eller flera företag går samman, har det visat sig vara svårt att förena olika organisationskulturer på grund av motstånd från de anställda. Tidigare forskning kring detta har till stor del fokuserat på de anställdas agerande i en Fusion. Syftet med denna studie var att undersöka hur anställdas meningsskapande i en Fusion påverkades av deras identifikation med organisationen. Med en kvalitativ intervjustudie undersöktes hur anställda i fyra företag hade upplevt en Fusion av företagen.

Organisationskultur och kommunikation vid en fusion av myndigheter

Denna studie ämnade ta reda på hur organisationskulturen påverkades och hur kommunikationen förmedlades vid en Fusion av fem myndigheter till en övergripande myndighet. Tillvägagångssättet var kvalitativt med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. Sexton mellanchefer från fem olika avdelningar intervjuades om hur de uppfattade sammanslagningen och hur de upplevde kommunikationen inför, under och efter denna Fusion samt hur de upplevde att organisationskulturen hade påverkats. Vidare undersöktes huruvida de upplevt att regeringens mål och vision för Fusionen framgått tydligt. Analysprocessen genomfördes genom att meningskoncentrera transkriberingarna från intervjuerna och dela in dessa i huvudteman med subkategorier i två matriser och sedan analysera och sammanfatta dessa under respektive huvudtema.

Strukturkapital vid fusioner i kunskapsföretag - en fallstudie på Öhrlings PricewaterhouseCoopers

Problem: Kunskapsföretag är individberoende, vilket ger strukturkapitalet en central roll i dessa organisationer. Mot denna bakgrund finner vi att en ökad förståelse för hur strukturkapitalet påverkas i en Fusion mellan två kunskapsföretag efterfrågas. Den frågeställning som undersöks i denna uppsats behandlar hur strukturkapitalet påverkas vid en Fusion mellan två kunskapsföretag. Syfte: Uppsatsens syfte är att skapa förståelse för hur strukturkapitalet hanteras samt att försöka identifiera problemområden, med avseende på hanteringen av strukturkapitalet vid Fusioner mellan kunskapsföretag. Metod: Föreliggande uppsats är en kvalitativ fallstudie.

Automatiserad matchning av relaterad data från olika datakällor

Sociala medier innehåller idag massor av information som kan bidra till att ge applikationer och produkter ett stort mervärde genom att ge en förbättrad användarupplevelse. I vissa fall kan sådan information inte erhållas utan att först matcha data från en eller flera datakällor genom en data Fusion. Eniro Initiatives AB vill undersöka möjligheter för att genomföra en automatiserad data Fusion genom att koppla företag från sitt API till motsvarande företag på sociala medier. Problematiken ligger i att den enda helt säkra källan till matchning av alla svenska företag är dess organisationsnummer, vilket är data som inte finns tillgänglig hos API:er från utländska företag. Syftet var att undersöka möjligheter för att på automatiserat sätt kunna matcha relaterad data från olika datakällor. I detta examensarbete har en prototyp utvecklats som matchar företag från Eniros API med företags sidor från Facebooks API. Resultatet från tester av denna prototyp visar dock brister, då det uppkom fall där redundant information bidrog till att prototypen kunde godkänna inofficiella sidor med koppling till det relevanta företaget, vilket inte var önskvärt..

Varumärkeshantering vid fusioner

Bakgrund: Fusioner har blivit en allt vanligare företeelse, inte minst bland svenska banker och försäkringsbolag. Varumärken är ett annat aktuellt område och starka varumärken anses vara en av företagens viktigaste tillgångar. Stora forskarinsatser har gjorts om dessa två områden men kunskapen om hur varumärken skall hanteras vid Fusioner är fortfarande liten.Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur den varumärkesproblematik som uppstår vid en Fusion hanteras av svenska bank- och försäkringsföretag och utifrån detta ge en egen option på hur denna hantering bör gå till.Genomförande: För att besvara syftet har vi utgått ifrån litteratur och genomfört intervjuer med sex svenska bank- och försäkringsföretag samt med tre varumärkeskonsulter och tre anställda vid reklambyråer. Utifrån dessa intervjuer och den befintliga litteraturen har vi gett en egen option på hur varumärkeshanteringen vid Fusioner bör bedrivas.Resultat: Vad företag måste göra innan en Fusion är att se över om de kärnvärderingar som finns i respektive varumärke går att kombinera, samt om en lösning på varumärkeshantering som är acceptabel både för företagens anställda och kunder kan nås. Kan en acceptabel lösning på dessa frågor nås är en Fusion möjlig.

1 Nästa sida ->