Sök:

Den sociala identitetens påverkan på skapandet av en gemensam organisationskultur


Ett företags organisationskultur består av ett gemensamt värdesystem som har en meningsskapande funktion för de anställda i företaget som identifierar sig med organisationen. I en företagsfusion, där två eller flera företag går samman, har det visat sig vara svårt att förena olika organisationskulturer på grund av motstånd från de anställda. Tidigare forskning kring detta har till stor del fokuserat på de anställdas agerande i en fusion. Syftet med denna studie var att undersöka hur anställdas meningsskapande i en fusion påverkades av deras identifikation med organisationen. Med en kvalitativ intervjustudie undersöktes hur anställda i fyra företag hade upplevt en fusion av företagen. Resultatet visade att även om förändringsprocessen hade upplevts negativt av samtliga deltagare varierade upplevelsen av det nya företaget och dess kultur utifrån deltagarnas tidigare bolagstillhörighet. Analysen visade att identifikationen med de tidigare organisationskulturerna påverkade de anställdas menings-skapande i situationen och därmed skapandet av en ny gemensam organisationskultur.

Författare

Malin Östling

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..