Kommunikation i fusionssammanhang- en fallstudie av Renault-Volvo
FörtroendeFusionKommunikationMediaVolvoManagement of enterprisesFöretagsledningManagementBusiness and Economics
Syftet med uppsatsen är att klargöra för kommunikationens betydelse inför en fusion. En dokumentstudie av Renault-Volvoaffären har tillämpats, genom bland annat massmedias återgivning samt tryckta böcker kring ämnet. Det teoretiska underlaget har tagit form genom studier av facklitteratur, forskningsrapporter och artiklar som ansetts relevanta utifrån olika perspektiv på uppsatsens valda frågeställning. I vår studie har vi kommit fram till att situationen som ett företag befinner sig i inför en kommande fusion är präglad av en omfattande oro bland företagets anställda. På så sätt blir kommunikationen av stor betydelse vilket nödvändiggör en mycket genomtänkt kommunikation sett från företagsledningens perspektiv. Risken för feltolkningar av utsända meddelanden är stor, liksom rykten och läckage. Detta försvåras än mer i och med det massmediala intresset för dessa företagsförändringar.