Sök:

En medial fusion

En studie av Telia-telenor fusionen.


Bakgrund: Telekomindustrin har på senare tiden genomgått en period av strukturella förändringar. Dessa strukturella förändringar har bland annat medfört fusioner och sammanslagningar av företag inom branschen. Fusioner har en inverkan på en rad olika faktorer för företag och samhällen. Att kommunicera med media är viktigt då ett företag genomgår en fusion. Syfte: Syftet med denna magisteruppsats är att öka förståelsen för företags kommunikation under en fusion samt hur media reproducerar fusionen. Metod: För att uppnå syftet med denna magisteruppsats genomfördes en diskursanalys av vad som skrivits om Telia-Telenor fusionen i media under 1999. Vi koncentrerade oss till stora svenska dagstidningar. Resultat: Media fokuserade på fler aspekter i fusionen än vad de inblandade företagen tenderade att göra. På det sätt budskapen presenterades samt budskapens kontext hjälpte oss inte att uppnå en större förståelse för kommunikationen. Då både företag samt media var aktiva i debatten visade det sig att budskapens innehåll tenderade att skilja sig åt ju längre fusionen fortskred. Medierna var kraftigt influerade av en ekonomiskt rationell ideologi medan företagen tenderade att använda sig av flera olika ideologier. Aktörerna, media samt företagen, influerade eller påverkade inte varandra nämnvärt under fusionen. Dessa resultat har påvisat att media och företag befinner sig i två olika diskurser under en fusion.

Författare

Fredrik Lundqvist Martin Jarl

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Ekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..