Sök:

När ett plus ett blir tre

- Hur kan företag utnyttja varandras kundbaser vid fusion

Telemarknaden i Sverige har under de senaste åren ställts inför nya utmaningar som inte bara är ett resultat av avregleringen utan även av kundernas ökade krav på produkter och tjänster. Överlevnaden för aktörerna på telemarknaden beror på hur väl de kan tillgodose kundernas krav och bemöta den ökade konkurrensen. Det är många operatörer som har varit tvungna att genom gå en fusion för att kunna överleva på marknaden. Vid en fusion uppstår det många synergieffekter och det är viktigt att kunna utnyttja de nya resurserna till max för att fusionen ska vara lönsam. Den synergieffekt som har valts att undersökas i denna uppsats är hur den nya större kundbasen kan utnyttjas, därför blev uppsatsens frågeställning: Hur kan företag via fusion dra nytta av varandras kundbaser? Vi har valt att göra en fallstudie med ett företag, Dataphone AB. Det slutsatser som vi kan dra efter att genomfört denna studie är att företag kan utnyttja den större kundbasen på många olika sätt samt att vissa avdelningar kan utnyttja den mer än andra. De största fördelarna med en större kundbas är bättre förhandlingsposition vid inköp, ökad status och prioritet hos externa partners, större inköpsvolymer ger ett bättre inköpspris, korsförsäljning mellan de tidigare företagens kundbaser, skapar bättre förutsättningar att förstå sina kunder, kunderna känn sig tryggare med ett större företag.

Författare

Mattias Karlsson Malin Lindblad

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..