Sök:

Sökresultat:

411 Uppsatser om Franska översättning - Sida 16 av 28

Nya perspektiv pÄ Olivier Messiaens begrÀnsat transponerbara modus

Detta Àr en konstnÀrlig uppsats som Àr fokuserad pÄ utveckling av mitt musikaliska sprÄk. Mitt syfte Àr att undersöka anvÀndningsomrÄden för de begrÀnsat transponerbara modus som tecknades ner av den franska kompositören Olivier Messiaen. Detta Àr mina frÄgestÀllningar:Hur kan jag hitta metoder för att utforska Messiaens begrÀnsat transponerbara modus?Hur kan jag applicera resultaten av utforskandet i mina improvisationer och i mitt komponerande?Jag har utifrÄn mitt eget undersökande av Messiaens modus arbetat fram ackordsserier som jag sedan utvecklat till modeller att anvÀnda i komposition och improvisation. Jag har Àven undersökt hur Messiaens modus, och dÀrmed ocksÄ de ackordsserier jag tagit fram, relaterar till mer ordinÀra tonaliteter.Resultatet Àr bland annat kompositioner som jag pÄ ett eller annat sÀtt grundar pÄ Messiaens modus.

Upplevelsen av fatigue vid cancersjukdom: en litteraturstudie

Fatigue Àr ett begrepp som har sina rötter frÄn den latinska och franska litteraturen. Ordet som enligt latinsk benÀmning ?fatigare? har översatts till engelskans fatigue och fÄtt definitionen fysisk och psykisk utmattning. Fatigue Àr vanligt förekommande hos personer med diagnoser som exempelvis multipel skleros (MS), kronisk njursvikt och olika cancertyper. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva upplevelsen av fatigue vid cancersjukdom.

Anpassad undervisning för alla? : En studie utifrÄn fyra lÀrares erfarenheter om inkluderande undervisning för elever med autismspektrumstörning

Sammanfattning Under tiden som yrkesverksam la?rare kommer man med stor sannolikhet undervisa elevermed autismspektrumsto?rning. Denna studie inriktar pa? just denna funktionsnedsa?ttning och hur la?rare kan arbeta pedagogiskt fo?r att sto?dja dessa elever. Syftet a?r da?rmed att underso?ka la?rarens upplevelser av att undervisa elever med autismspektrumsto?rning.Studien grundar sig pa? tre olika teman som a?r kopplade till studiens fra?gesta?llning.

Teaching Maths in Primary School - Something more than adding up and ticks and crosses?

Syftet med det hÀr utvecklingsarbetet Àr att ge ett förslag pÄ hur man som lÀrare kan engagera och motivera fler elever till att strÀva efter att nÄ mÄlen i Àmnena svenska och historia pÄ högstadiet. UtifrÄn tidigare forskning, olika teoretiker, lÀroplanen för grundskola 2011 och de nya kursplanerna för svenska och historia utformas ett utvecklingsarbete som utgÄr frÄn ett tematiskt arbetssÀtt dÀr skönlitteratur har en central roll i temat och dÀr lÀromedel ersÀtts med olika varierade moment som film, museum besök, gÀstförelÀsare etc. Temat kallas revolutionernas tidevarv och behandlar 1700-1800 talet med fokus pÄ Franska revolutionen, ideologier och de samhÀllströmningar som följer av detta. Eleverna jobbar bÄde i grupp och med tre stycken individuella uppgifter. Temaarbetet strÀcker sig över sex veckor och totalt 30 timmar.

Nyanl?nda ungdomars skrivutveckling i svenska som andraspr?k ? en unders?kning i relation till bed?mningsst?det Bygga svenska

I uppsatsen unders?ks vad som k?nnetecknar texter skrivna av nyanl?nda ungdomar inom spr?kintroduktion i relation till bed?mningsst?det Bygga svenska (BS). Utg?ngspunkten f?r analysen ?r elevernas skrivande i tv? genrer: ?tergivande och argumenterande. I dessa unders?ks grundl?ggande grammatisk spr?kbeh?rskning, utifr?n processbarhetsteorin, samt graden av skriftspr?klighet utifr?n f?rekomst av utbyggda nominalfraser och grammatiska metaforer (GM).

TvĂ„ kön, tvĂ„ kedjor FörutsĂ€ttningar och möjligheter i en feministisk analys av George Batailles pornografiska roman Ögats Historia

Uppsatsen diskuterar olika uttolkningar av George Batailles pornografiska kortroman Ögats Historia (L?Histoire de l??il, 1928) utifrĂ„n den franska feministiska filosofen Luce Irigarays teorier om Fallogocentrism, en genuin Femininitet och Mimesis.I slutet förekommer Ă€ven en analys av Ögats Historia som med hjĂ€lp av Irigarays tolkningsverktyg och med utgĂ„ngspunkt i den tidigare uttolkningsdiskussionen försöker producera en positiv feministisk tolkning av texten. Det vill sĂ€ga en tolkning som istĂ€llet för att visa pĂ„ textens eventuella misogyna eller fallogocentriska drag, visar pĂ„ dess feministiska kvaliteter och potenser.I praktiken innebĂ€r detta att Irigarays tankar om det Genuint Feminina eller ett Kvinnligt SprĂ„k (Parler Femme) anvĂ€nds som modell för en alternativ sexuell diskurs vilken sedan appliceras pĂ„ Ögats Historia, och sĂ€rskilt pĂ„ framstĂ€llningen av den kvinnliga huvudprotagonisten.Det underliggande syftet Ă€r dĂ€rmed att utforska möjligheterna för en feministisk pornografi eller erotika..

Ljudets funktioner i filmen 9 : En audiovisuell analys

I denna uppsats har en audiovisuell analys gjorts pÄ de inledande minuterna till filmen 9 med ett stort fokus pÄ ljudet. Syftet med uppsatsen var att beskriva och skapa en ökad förstÄelse för ljudets funktioner i filmen samt se pÄ hur ljudet pÄverkade filmupplevelsen. Förhoppningen med detta var ocksÄ att bidra till en bÀttre förstÄelse av filmljud och ljuddesign i helhet och vad det bidrar till berÀttarfunktionen i film. I uppsatsen granskades först ljud och bild för sig och slogs sedan ihop till sin helhet och analyserades utifrÄn en teoribildning av franska författaren Michel Chion.Ljudets viktigaste funktioner i filmen 9 var att ge en trovÀrdighet och Àkthet, att beskriva föremÄl och speciellt huvudkaraktÀrens fysiska attribut samt att ge en respons pÄ det som sker i bild. Vidare fyller ljudet funktioner som att beskriva rum och miljö som ger ÄskÄdaren en tydlig kÀnsla för omgivningen filmen.

Vilka strategier anvÀnder gymnasieeleverna nÀr de lÀr sig ett modernt sprÄk? / What type of methods do high school students use when they learn a modern language?

Att lÀra sig flera sprÄk utöver sitt modersmÄl Àr viktigt idag för att det Àr frÀmjar kommunikationen mellan mÀnniskor frÄn olika delar av vÀrlden. Idag i Sverige studerar mÄnga gymnasieelever ett eller flera moderna sprÄk och pÄ sÄ vis fÄr de chansen att utveckla sig sprÄkmÀssigt. Men frÄgan i detta examensarbete Àr, vilka strategier anvÀnder sig gymnasieeleverna av för att lÀra sig ett modernt sprÄk enligt gymnasieeleverna sjÀlva? Vad har de för minnesknep för att memorera glosorna och grammatikreglerna? Vilka delmoment av sprÄkinlÀrningen tycker de Àr svÄra respektive lÀtta nÀr de lÀr sig ett sprÄk? Det Àr svaren pÄ de hÀr frÄgorna som besvaras hÀr via en enkÀtundersökning som gjorts med elever i franska steg 4 och 5, samt en referensenkÀtundersökning med elever i tyska steg 3. Vidare belyses tre sprÄkforskares teorier om sprÄkinlÀrning, en annan aspekt som tas upp Àr en aktuell forskning som har gjorts pÄ gymnasieelevers inlÀrningsstrategier i moderna sprÄk och vad det gav för resultat.

PÄ vÀg mot en grönare distribution : En studie av möjligheter till miljövÀnligare transportupplÀgg för Polarbröd AB:s export till den franska marknaden

Syfte: Huvudsyftet med uppsatsen Àr att undersöka ett företags givna transportstrukturs miljöpÄverkan i vÀxthusemissioner eller CO2e. Detta genom att med hjÀlp av olika verktyg och teorier ta fram ett antal scenarion som har en lÀgre miljöpÄverkan Àn befintlig transportstruktur. Det sekundÀra syftet Àr att ta fram modeller som hjÀlper företaget att ta hÀnsyn till de ekonomiska kostnader som kan vara kopplade till en omstrukturering av transportstrukturen.Metod: Kvalitativa intervjuer om grön logistik och vilka verktyg som anvÀnds i detta arbete samt en kvantitativ datainsamling i berÀkningar av emissioner med hjÀlp av NTMCalc.Slutsatser: Ett antal olika scenarion togs fram dÀr miljöpÄverkan uppskattades, utifrÄn dessa valdes 5 stycken ut som hade en lÀgre miljöpÄverkan Àn befintlig transportstruktur. I dessa utvalda scenarion tas hÀnsyn till ytterligare faktorer som exempelvis ledtider, hur mÄnga landsgrÀnser som mÄste korsas, tÀtortskörning etc. DÄ det inte finns ett ekonomiskt underlag för vad ett transportstrukturbyte skulle kosta förs det en diskussion med rekommendationer över ÄtgÀrder vid ett byte av transport..

Förebyggande av anestesirelaterad atelektasbildning.

Atelektaser uppsta?r inom tio minuter hos 90 % av alla patienter som so?vs och leder till fo?rsa?mrad syresa?ttning men kan a?ven leda till postoperativa lungkomplikationer. Syftet med studien var att beskriva hur anestesisjuksko?terskan med olika ventilationsstrategier kan fo?rebygga atelektasbildning under generell anestesi. Studien genomfo?rdes som en litteraturstudie da?r 19 vetenskapliga artiklar granskades och analyserades.

Kompletterade komp

?Ackompanjemang, (vardagligt komp) av franska accompagner 'ledsaga', Àr musik som beledsagar en eller flera sjungna eller instrumentala stÀmmor. Ibland har ackompanjemanget en underordnad, stödjande funktion, men lika ofta har de ackompanjerande stÀmmorna en sjÀlvstÀndig och dialogskapande roll.? Tyda.seUnder hela min period som basist, vilket nu börjar komma upp i nÄgra Är, sÄ har jag av nÄgon anledning alltid lyssnat vÀldigt mycket pÄ texten i de lÄtar jag spelar. Jag har ofta mÀrkt att jag kan delar av texter tidigare Àn vad sÄngarna gör det.

Samarbete pÄ bolÄnemarknaden - Ett vinnade koncept?

Att en ma?klare samarbetar med en bank a?r idag mer regel a?n undantag. A?r 2011 tra?dde den nya fastighetsma?klarlagen i kraft som mo?jliggjorde fo?r ma?klare att fa? ersa?ttning fo?r fo?rmedlandet av bola?nekunder med villkoret att ersa?ttningen skall vara av en obetydlig summa. Vi har underso?kt ett samarbete mellan en bank och en bola?nefo?rmedling.

Temaarbete i moderna sprÄk : SprÄklÀrares uppfattningar av begreppet temaarbete samt hur de relaterar dessa till den egna undervisningen

Den hÀr uppsatsen behandlar temaarbete i moderna sprÄk (tyska, franska och spanska). Syftet Àr att undersöka hur lÀrare i dessa Àmnen pÄ högstadienivÄ uppfattar temaarbete samt hur de relaterar sina uppfattningar om begreppet till den egna undervisningen. Metoden Àr kvalitativ, empirisk och jag har valt att göra samtalsintervjuer med ett urval av lÀrare. Uppsatsen bör förstÄs ur det fenomenografiska perspektivet som intresserar sig för hur mÀnniskor uppfattar ett visst fenomen samt för variationen i dessa uppfattningar. Uppsatsens viktigaste resultat Àr att samtliga intervjudeltagare hade en positiv uppfattning om temaarbete och att alla var positivt instÀllda till att arbeta tematiskt i sin undervisning. Trots att tema, temaarbete och tematisk undervisning aldrig nÀmns i Lgr 11, den nya lÀroplanen för grundskolan, ansÄg alla att Lgr 11 krÀver att man arbetar med teman.

Vad Àr det du egentligen vill sÀga? : En diskursanalys av Kentares tolkningar av Joakim Bergs lÄttexter

I C-­?uppsats ser fo?rfattaren na?rmre pa? hur fans tolkar och diskuterar rockgruppen kents la?ttexter. Tanken a?r att so?ka efter teman som de flesta fans tycks identifiera och sedan, med hja?lp av Laclau och Mouffes diskursteori se na?rmre pa? hur tolkningarna skiljer sig a?t, trots ett gemensamt ?grundtema.? Till syftet ho?r a?ven att se pa? vilka sa?tt dessa diskussioner och tolkningar ga?r att sammankoppla till identitet och identifikation.Tre tydliga teman gick att finna bland fansens tolkningar: ka?rlek, ensamhet/uppva?xt samt la?ngtan och dro?mmar. Samtliga tre teman tycktes tolkas i huvudsak med antingen en negativ eller positiv grundsyn, da?r samtliga teman/fenomen a?ven gick att sammankoppla med varandra.

Kulturella intressen och instÀllning till utbildning bland elever pÄ designprogrammet

Mitt syfte med detta examensarbete var att undersöka vilka kulturella vanor och intressen, instÀllning till utbildning och högre studier elever pÄ designprogrammet har med sig frÄn uppvÀxtmiljön, samt utreda huruvida ett eventuellt samband mellan dessa faktorer föreligger. Mina frÄgestÀllningar var:- Hur har uppvÀxtmiljöns kulturella vanor och intressen sett ut och hur har de pÄverkat elevernas val av gymnasieutbildning?- Hur har uppvÀxtmiljöns instÀllning till utbildning och högre studier sett ut och hur har den pÄverkat deras syn pÄ utbildning?- Finns det samband mellan uppvÀxtmiljöns syn pÄ utbildning, kulturella vanor/intressen samt elevernas studieambitioner och framhÀvande av kulturellt betonade aktiviteter?Med utgÄngspunkt i bl.a. den franska sociologen Pierre Bourdieus teorier om kulturell kapital har jag utformat undersökningen som bestod av enkÀt och intervju med tio elever pÄ designprogrammet. Mitt resultat visar dock att ungdomarnas kulturella vanor/intressen och instÀllning till utbildning inte Àr lika starkt sammankopplade som Bourdieu hÀvdar.

<- FöregÄende sida 16 NÀsta sida ->