Sök:

Vägen från barns unisona sång till flerstämmighet


Detta examensarbete syftar till att ge en o?vergripande uppfattning om hur man kan arbeta med barn fo?r att introducera flersta?mmighet. Jag har tagit del av relevant litteratur samt utfo?rt intervjuer av tre pedagoger med erfarenheter ba?de inom undervisning i vanlig skolklass samt musikklass och ko?r med antagningsprov.Jag har underso?kt hur man kan ga? tillva?ga i arbetet med flersta?mmighet, vilken betydelse den unisona sa?ngen har fo?r flersta?mmighet, och vad som avgo?r om undervisningen baseras pa? geho?rsinla?rning eller med hja?lp av noter.Av min underso?kning kan jag dra flera slutsatser. Den unisona sa?ngen anses vara en fo?rutsa?ttning fo?r flersta?mmighet, men flersta?mmighet tycks a?ven vara ett sa?tt att fo?rfina den unisona sa?ngen. Na?gra olika typer av sta?mmor a?r vanligt fo?rekommande och det a?r viktigt att inte fo?r tidigt dela in barn i olika sta?mmor fo?r att ge ro?sten tra?ning i olika register. I undervisning i ko?r i vanlig skolklass a?r geho?rsinla?rning det vanligaste, medan noter har en sto?rre och mer betydande roll i musikklass och ko?r med antagningsprov, da?r ho?gre krav kan sta?llas pa? barnen.

Författare

Jennifer Carlsson

Lärosäte och institution

Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..