Sök:

Klingande kommunikation

en intervjustudie med skolledare om musikens roll i Tra?ningsskolan


Uppsatsen a?r en underso?kning av hur rektorer fo?r fem olika skolor ser pa? musikens anva?ndning inom tra?ningsskolan. Studien syftar till att fa? en djupare fo?rsta?else av musikens betydelse i skolverksamheten och fo?r eleverna. I kvalitativa, semistrukturerade, intervjuer har skolledare reflekterat kring musiken i verksamheten pa? den egna skolan. Med en hermeneutisk ansats har sedan materialet bearbetats och analyserats.Tra?ningsskolans elever a?r en heterogen grupp med dels utvecklingssto?rning dels ofta flera funktionshinder. Ofta har de ingen eller begra?nsad verbal fo?rma?ga och da?rfo?r sva?righeter att kommunicera med omgivningen. Studien visar att musiken anva?nds pa? ett flertal sa?tt i tra?ningsskolans arbete inom samtliga a?mnesomra?den, i sa?va?l gruppverksamhet som individuellt. I de flesta skolorna finns musikpedagog och musikterapeut ansta?llda, i na?gon form. I underso?kningen framga?r att musiken skapar gla?dje, sta?rker sja?lvfo?rtroende och ho?jer sja?lvka?nsla, ger sammanhang och gemenskap och fyller, enligt samtliga intervjupersoner, en o?vergripande viktig funktion ? som ett alternativt kommunikationssa?tt.

Författare

Barbro Netin Olofson

Lärosäte och institution

Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..