
Sökresultat:
435 Uppsatser om Franska översättning - Sida 17 av 29
?Ju mer man ?r med i deras lek desto mer l?r man sig som pedagog?: F?rskoll?rares uppfattningar om fri lek, styrning, l?rande och l?rarroll.
Lek kan ses som ett flerdimensionellt och komplext fenomen. F?rskolans l?roplan framh?ller
att lek och l?rande ska bilda en helhet samt att lek ?r en f?ruts?ttning f?r barns utveckling. Fri
lek ?r ett begrepp som ofta anv?nds i praktiken men som ocks? kan uppfattas som sv?r att
arbeta med d? gr?nsen f?r vad som ?r fritt ?r diffust och vad frihet egentligen inneb?r i
f?rskolans vardag.
Teaching Maths in Primary School - Something more than adding up and ticks and crosses?
Syftet med det hÀr utvecklingsarbetet Àr att ge ett förslag pÄ hur man som lÀrare kan engagera och motivera fler elever till att strÀva efter att nÄ mÄlen i Àmnena svenska och historia pÄ högstadiet. UtifrÄn tidigare forskning, olika teoretiker, lÀroplanen för grundskola 2011 och de nya kursplanerna för svenska och historia utformas ett utvecklingsarbete som utgÄr frÄn ett tematiskt arbetssÀtt dÀr skönlitteratur har en central roll i temat och dÀr lÀromedel ersÀtts med olika varierade moment som film, museum besök, gÀstförelÀsare etc. Temat kallas revolutionernas tidevarv och behandlar 1700-1800 talet med fokus pÄ Franska revolutionen, ideologier och de samhÀllströmningar som följer av detta. Eleverna jobbar bÄde i grupp och med tre stycken individuella uppgifter. Temaarbetet strÀcker sig över sex veckor och totalt 30 timmar.
Anpassad undervisning för alla? : En studie utifrÄn fyra lÀrares erfarenheter om inkluderande undervisning för elever med autismspektrumstörning
Sammanfattning Under tiden som yrkesverksam la?rare kommer man med stor sannolikhet undervisa elevermed autismspektrumsto?rning. Denna studie inriktar pa? just denna funktionsnedsa?ttning och hur la?rare kan arbeta pedagogiskt fo?r att sto?dja dessa elever. Syftet a?r da?rmed att underso?ka la?rarens upplevelser av att undervisa elever med autismspektrumsto?rning.Studien grundar sig pa? tre olika teman som a?r kopplade till studiens fra?gesta?llning.
TvĂ„ kön, tvĂ„ kedjor FörutsĂ€ttningar och möjligheter i en feministisk analys av George Batailles pornografiska roman Ăgats Historia
Uppsatsen diskuterar olika uttolkningar av George Batailles pornografiska kortroman Ăgats Historia (L?Histoire de l??il, 1928) utifrĂ„n den franska feministiska filosofen Luce Irigarays teorier om Fallogocentrism, en genuin Femininitet och Mimesis.I slutet förekommer Ă€ven en analys av Ăgats Historia som med hjĂ€lp av Irigarays tolkningsverktyg och med utgĂ„ngspunkt i den tidigare uttolkningsdiskussionen försöker producera en positiv feministisk tolkning av texten. Det vill sĂ€ga en tolkning som istĂ€llet för att visa pĂ„ textens eventuella misogyna eller fallogocentriska drag, visar pĂ„ dess feministiska kvaliteter och potenser.I praktiken innebĂ€r detta att Irigarays tankar om det Genuint Feminina eller ett Kvinnligt SprĂ„k (Parler Femme) anvĂ€nds som modell för en alternativ sexuell diskurs vilken sedan appliceras pĂ„ Ăgats Historia, och sĂ€rskilt pĂ„ framstĂ€llningen av den kvinnliga huvudprotagonisten.Det underliggande syftet Ă€r dĂ€rmed att utforska möjligheterna för en feministisk pornografi eller erotika..
Ljudets funktioner i filmen 9 : En audiovisuell analys
I denna uppsats har en audiovisuell analys gjorts pÄ de inledande minuterna till filmen 9 med ett stort fokus pÄ ljudet. Syftet med uppsatsen var att beskriva och skapa en ökad förstÄelse för ljudets funktioner i filmen samt se pÄ hur ljudet pÄverkade filmupplevelsen. Förhoppningen med detta var ocksÄ att bidra till en bÀttre förstÄelse av filmljud och ljuddesign i helhet och vad det bidrar till berÀttarfunktionen i film. I uppsatsen granskades först ljud och bild för sig och slogs sedan ihop till sin helhet och analyserades utifrÄn en teoribildning av franska författaren Michel Chion.Ljudets viktigaste funktioner i filmen 9 var att ge en trovÀrdighet och Àkthet, att beskriva föremÄl och speciellt huvudkaraktÀrens fysiska attribut samt att ge en respons pÄ det som sker i bild. Vidare fyller ljudet funktioner som att beskriva rum och miljö som ger ÄskÄdaren en tydlig kÀnsla för omgivningen filmen.
Vilka strategier anvÀnder gymnasieeleverna nÀr de lÀr sig ett modernt sprÄk? / What type of methods do high school students use when they learn a modern language?
Att lÀra sig flera sprÄk utöver sitt modersmÄl Àr viktigt idag för att det Àr frÀmjar kommunikationen mellan mÀnniskor frÄn olika delar av vÀrlden. Idag i Sverige studerar mÄnga gymnasieelever ett eller flera moderna sprÄk och pÄ sÄ vis fÄr de chansen att utveckla sig sprÄkmÀssigt. Men frÄgan i detta examensarbete Àr, vilka strategier anvÀnder sig gymnasieeleverna av för att lÀra sig ett modernt sprÄk enligt gymnasieeleverna sjÀlva?
Vad har de för minnesknep för att memorera glosorna och grammatikreglerna? Vilka delmoment av sprÄkinlÀrningen tycker de Àr svÄra respektive lÀtta nÀr de lÀr sig ett sprÄk?
Det Àr svaren pÄ de hÀr frÄgorna som besvaras hÀr via en enkÀtundersökning som gjorts med elever i franska steg 4 och 5, samt en referensenkÀtundersökning med elever i tyska steg 3. Vidare belyses tre sprÄkforskares teorier om sprÄkinlÀrning, en annan aspekt som tas upp Àr en aktuell forskning som har gjorts pÄ gymnasieelevers inlÀrningsstrategier i moderna sprÄk och vad det gav för resultat.
Nyanl?nda ungdomars skrivutveckling i svenska som andraspr?k ? en unders?kning i relation till bed?mningsst?det Bygga svenska
I uppsatsen unders?ks vad som k?nnetecknar texter skrivna av nyanl?nda ungdomar inom spr?kintroduktion i relation till bed?mningsst?det Bygga svenska (BS). Utg?ngspunkten f?r analysen ?r elevernas skrivande i tv? genrer: ?tergivande och argumenterande. I dessa unders?ks grundl?ggande grammatisk spr?kbeh?rskning, utifr?n processbarhetsteorin, samt graden av skriftspr?klighet utifr?n f?rekomst av utbyggda nominalfraser och grammatiska metaforer (GM).
PÄ vÀg mot en grönare distribution : En studie av möjligheter till miljövÀnligare transportupplÀgg för Polarbröd AB:s export till den franska marknaden
Syfte: Huvudsyftet med uppsatsen Àr att undersöka ett företags givna transportstrukturs miljöpÄverkan i vÀxthusemissioner eller CO2e. Detta genom att med hjÀlp av olika verktyg och teorier ta fram ett antal scenarion som har en lÀgre miljöpÄverkan Àn befintlig transportstruktur. Det sekundÀra syftet Àr att ta fram modeller som hjÀlper företaget att ta hÀnsyn till de ekonomiska kostnader som kan vara kopplade till en omstrukturering av transportstrukturen.Metod: Kvalitativa intervjuer om grön logistik och vilka verktyg som anvÀnds i detta arbete samt en kvantitativ datainsamling i berÀkningar av emissioner med hjÀlp av NTMCalc.Slutsatser: Ett antal olika scenarion togs fram dÀr miljöpÄverkan uppskattades, utifrÄn dessa valdes 5 stycken ut som hade en lÀgre miljöpÄverkan Àn befintlig transportstruktur. I dessa utvalda scenarion tas hÀnsyn till ytterligare faktorer som exempelvis ledtider, hur mÄnga landsgrÀnser som mÄste korsas, tÀtortskörning etc. DÄ det inte finns ett ekonomiskt underlag för vad ett transportstrukturbyte skulle kosta förs det en diskussion med rekommendationer över ÄtgÀrder vid ett byte av transport..
Kompletterade komp
?Ackompanjemang, (vardagligt komp) av franska accompagner 'ledsaga', Àr musik som beledsagar en eller flera sjungna eller instrumentala stÀmmor. Ibland har ackompanjemanget en underordnad, stödjande funktion, men lika ofta har de ackompanjerande stÀmmorna en sjÀlvstÀndig och dialogskapande roll.? Tyda.seUnder hela min period som basist, vilket nu börjar komma upp i nÄgra Är, sÄ har jag av nÄgon anledning alltid lyssnat vÀldigt mycket pÄ texten i de lÄtar jag spelar. Jag har ofta mÀrkt att jag kan delar av texter tidigare Àn vad sÄngarna gör det.
Temaarbete i moderna sprÄk : SprÄklÀrares uppfattningar av begreppet temaarbete samt hur de relaterar dessa till den egna undervisningen
Den hÀr uppsatsen behandlar temaarbete i moderna sprÄk (tyska, franska och spanska). Syftet Àr att undersöka hur lÀrare i dessa Àmnen pÄ högstadienivÄ uppfattar temaarbete samt hur de relaterar sina uppfattningar om begreppet till den egna undervisningen. Metoden Àr kvalitativ, empirisk och jag har valt att göra samtalsintervjuer med ett urval av lÀrare. Uppsatsen bör förstÄs ur det fenomenografiska perspektivet som intresserar sig för hur mÀnniskor uppfattar ett visst fenomen samt för variationen i dessa uppfattningar. Uppsatsens viktigaste resultat Àr att samtliga intervjudeltagare hade en positiv uppfattning om temaarbete och att alla var positivt instÀllda till att arbeta tematiskt i sin undervisning. Trots att tema, temaarbete och tematisk undervisning aldrig nÀmns i Lgr 11, den nya lÀroplanen för grundskolan, ansÄg alla att Lgr 11 krÀver att man arbetar med teman.
Förebyggande av anestesirelaterad atelektasbildning.
Atelektaser uppsta?r inom tio minuter hos 90 % av alla patienter som so?vs och leder till fo?rsa?mrad syresa?ttning men kan a?ven leda till postoperativa lungkomplikationer. Syftet med studien var att beskriva hur anestesisjuksko?terskan med olika ventilationsstrategier kan fo?rebygga atelektasbildning under generell anestesi. Studien genomfo?rdes som en litteraturstudie da?r 19 vetenskapliga artiklar granskades och analyserades.
Kulturella intressen och instÀllning till utbildning bland elever pÄ designprogrammet
Mitt syfte med detta examensarbete var att undersöka vilka kulturella vanor och intressen, instÀllning till utbildning och högre studier elever pÄ designprogrammet har med sig frÄn uppvÀxtmiljön, samt utreda huruvida ett eventuellt samband mellan dessa faktorer föreligger. Mina frÄgestÀllningar var:- Hur har uppvÀxtmiljöns kulturella vanor och intressen sett ut och hur har de pÄverkat elevernas val av gymnasieutbildning?- Hur har uppvÀxtmiljöns instÀllning till utbildning och högre studier sett ut och hur har den pÄverkat deras syn pÄ utbildning?- Finns det samband mellan uppvÀxtmiljöns syn pÄ utbildning, kulturella vanor/intressen samt elevernas studieambitioner och framhÀvande av kulturellt betonade aktiviteter?Med utgÄngspunkt i bl.a. den franska sociologen Pierre Bourdieus teorier om kulturell kapital har jag utformat undersökningen som bestod av enkÀt och intervju med tio elever pÄ designprogrammet. Mitt resultat visar dock att ungdomarnas kulturella vanor/intressen och instÀllning till utbildning inte Àr lika starkt sammankopplade som Bourdieu hÀvdar.
Samarbete pÄ bolÄnemarknaden - Ett vinnade koncept?
Att en ma?klare samarbetar med en bank a?r idag mer regel a?n undantag. A?r 2011 tra?dde den nya fastighetsma?klarlagen i kraft som mo?jliggjorde fo?r ma?klare att fa? ersa?ttning fo?r fo?rmedlandet av bola?nekunder med villkoret att ersa?ttningen skall vara av en obetydlig summa. Vi har underso?kt ett samarbete mellan en bank och en bola?nefo?rmedling.
Greta Knutson och surrealismen : en studie av Greta Knutsons senare stilperiod utifrÄn verken La Surprise, Feu dans la maison och Det stulna brevet
Denna uppsats undersöker hur den svenska konstnÀren Greta Knutson historiskt sett har kanoniserats i relation till sitt förhÄllande med den kÀnde dadaisten Tristan Tzara och den franska surrealiströrelsen under 1920- och 1930-talet. Knutson hade en lÄng och produktiv karriÀr och uppsatsens intention Àr att flytta fokus frÄn de tidiga dagarna i Paris med surrealisterna till hennes senare konstnÀrliga period, rÀknad frÄn slutet pÄ 1960-talet fram till hennes död 1983. Min tes Àr att en radikal stilförÀndring dÄ skedde till ett, paradoxalt nog, mer surrealistisk konstnÀrligt uttryck. Med hjÀlp av Griselda Pollock och det teoretiska begreppet ?kanonisering? ifrÄgasÀtts varför denna senare period i stort har gÄtt förbi konsthistorien och hur Knutsons relation till surrealismen sett ut.
Att skildra sin historia - En diskursanalys av franska politikers bild av Frankrikes roll som kolonisatör sett ur ett postkolonialteoretiskt och mÄngkulturellt perspektiv
The aftermath of colonization, culture diversity and the recognition of the ownidentity - living in a country which has the role of a former colonizer has got consequences in the multicultural French society. These consequences can be seen studying the politics, the education and the history of that country. In this bachelorthesis I discuss the aftermath of French colonization with a focus on how the French cultural identity can be explained in defining colonialism in French lawmaking. The aim is to understand the definition of the own cultural identity from a postcolonial perspective and what meaning the multicultural society has for this definition. This is an issue which can be seen in politics as well as ineveryday life, and to make an understanding of it, I study how French politicians are representing their country's role as a former colonizer in a postcolonial era.