Sök:

Sökresultat:

17 Uppsatser om Flygmarknaden - Sida 1 av 2

Viktiga konkurrensfaktorer i flygbranschen : en fallstudie om traditionella flygbolags kamp om resenärerna

Uppsatsen behandlar de traditionella flygbolagens kamp för överlevnad på en kraftigt konkurrensutsatt marknad. En kombination av avregleringen av Flygmarknaden och en förändring i konsumenternas beteende har resulterat i att de traditionella flygbolagen får allt svårare att stå sig i konkurrensen mot lågprisflygbolagen. Syftet med denna uppsats är att genom en fallstudie analysera och utvärdera de traditionella flygbolagens förändringsprocess för att överleva den förändrade konkurrenssituationen. Undersökningen har visat att den kanske viktigaste faktorn för de traditionella flygbolagens överlevnad är att de lyckas pressa ned priserna till samma nivå som sina konkurrenter och bli av med de höga kostnader en stor organisation innebär. Lösningen blir därför en mindre, mer flexibel organisation med lägre kostnader och snabbare anpassning efter marknadens förändring.

Leasing på den svenska flygmarknaden

SammanfattningFlygmarknaden är en marknad som på senare år har genomgått, och fortfarande genomgår, stora förändringar. Från att ha varit monopolistiskt och hårt reglerad har den successivt luckrats upp. Detta har lett till ökad konkurrens, större osäkerhet och minskad stabilitet. Förutsättningarna för ett flygbolag att kunna starta upp och bedriva sin verksamhet är hårda. För att kunna möta dessa svårigheter måste ett flygbolag lägga upp strategier som tar dessa i beaktande.

Prissättning inom flygbranschen En kvantitativ studie av prissättningen på den västsvenska flygmarknaden

Bakgrund: Under senare år har flygbolagens prissättningsmodeller blivit allt mer invecklade. Detta har lett till att flygresenärernas möjlighet att ta hänsyn till flygbolagens prismönster har minskat. För att möta denna asymmetriska information har flera studier på den amerikanska marknaden genomförts. Samtidigt som studierna fastslår att det finns stora skillnader mellan flygbolagens prissättning, lyser bristen av dessa studier på den västsvenska marknaden med sin frånvaro. Syfte: Att öka konsumenternas förståelse för prisförändringar på den västsvenska Flygmarknaden.

SAS - Att vända förlust till vinst

Uppsatsen handlar om hur SAS har agerat strategiskt för att ta sig ur två olika kriser. Vi har studerat och beskrivit den ekonomiska kris de haft under de senaste åren då Flygmarknaden samtidigt har präglats av hyperkonkurrens. Dessutom har vi jämfört denna kris med den kris företaget hade på 80-talet för att se om det skulle vara möjligt att använda sig av samma strategiska inriktning under 2000- kris som under 80-talet..

Nya tider, nya skatter - en studie om efterfrågans priskänslighet på flygmarknaden i regionen kring Malmö-Sturup

AbstractFörfattare: Patric AnderssonTitel: Nya tider, nya skatter ? en studie om efterfråganspriskänslighet på Flygmarknaden i regionen kringMalmö-SturupHandledare: Krister HjalteUppsats NEK 691Nationalekonomiska institutionenEkonomihögskolanLunds universitetHöstterminen 2005I uppsatsen behandlades nuvarande situation och de senaste årens utveckling påFlygmarknaden med tyngdpunkt på den regionala situationen runt Malmö-Sturup.Den föreslagna miljöskatten på flygresor som föreslås införas från och med den1 juli 2006, beskrevs, vars syfte och utformning skildrades med hjälp av budgetpropositionenför 2006. De ekonomiska teorier som var nödvändiga för analysoch förutsägelse av kommande effekter på passagerartrafiken redogjordes vidare,tillsammans med relevanta förklaringar angående de ekonometriska skattningarsom utförts. Det redogjordes för, ur ett regionalt perspektiv, faktorer somstyr efterfrågans priselasticitet, för att se om det fanns anledning att anta attelasticiteten bland resenärerna skilde sig från elasticiteter som gäller för landet iövrigt. En kvantitativ undersökning på Malmö-Sturups flygplats utfördes, vilkenanvändes som ett tillägg till den statistik som låg till grund för skattningar avelasticiteter.

SAS-Marknadsledare på en avreglerad marknad

Syftet med detta examensarbete är att skapa en helhetsbild av vilka faktorer som låg bakom bildandet av ett lågprisflygbolag inom SAS koncernen. Det vill säga: Vad initierade SAS att starta ett lågprisflygbolag? För att kunna svara på vår frågeställning valde vi ut ett par olika inriktningar och synsätt på strategi inom modern företagsekonomi. Vi applicerade sedan dessa på företaget vi valt att studera och analyserade händelseförloppet utifrån förutsättningarna som gavs. Slutsatsen på rapporten konstaterar att det finns tre huvudanledningar bakom SAS lågprissatsning.

Alignment vid en Partiell Förändring : en studie av lågprissatsningar inom flygbranschen

Bakgrund: Befintlig alignmentteori berör inte de svårigheter som företag möter i att uppnå strategisk alignment, särskilt när de genomgår större förändringar. De förändringar som amerikanska och europeiska fullserviceflygbolag har genomgått genom att introducera lågprisalternativ visar att det har varit svårt att skapa lönsamhet. Syfte: Syftet med uppsatsen är, att med hjälp av exempel från flygbranschen, konkretisera befintlig alignmentteori, sätta alignment i relation till olika förändringsprocesser, samt att utifrån de olika förändringsprocesserna diskutera förutsättningar för att uppnå alignment vid en partiell förändring. Genomförande: Sekundärdatastudie av den amerikanska och europeiska Flygmarknaden. Resultat: Förutsättningarna för att uppnå alignment vid partiell förändring kan underlättas av en dialektisk förändringsprocess i kombination med ett livscykelsynsätt, och försvåras av en teleologisk eller evolutionär förändringsprocess..

SAS och 11 september : Hur Krishantering leder till Utveckling

Den 11 september 2001 kapades fyra passagerarflygplan i USA för att sedan flygas in i Pentagon och World Trade Center. Händelserna 2001 fick stort genomslag på Flygmarknaden som upplevde sitt största efterfrågefall någonsin. Ett företag som agerar på en krisdrabbad marknad tvingas vidta åtgärder för att hantera de förändrade villkor som uppstår som en följd av krisen. Syftet med denna uppsats är att undersöka huruvida dessa krisåtgärder påverkar företagets organisation även efter att krisens direkta påverkan på företaget upphört. Vi har undersökt detta genom att se till hur det skandinaviska flygbolaget SAS hanterade krisen den 11 september 2001 och huruvida de krisåtgärder som vidtogs står att finna även i företagets organisation våren 2006.

Strategiers uppkomst under IT-boomen : en fallstudie om hur ett IT-bolags strategier uppkom och utvecklades.

Den 11 september 2001 kapades fyra passagerarflygplan i USA för att sedan flygas in i Pentagon och World Trade Center. Händelserna 2001 fick stort genomslag på Flygmarknaden som upplevde sitt största efterfrågefall någonsin. Ett företag som agerar på en krisdrabbad marknad tvingas vidta åtgärder för att hantera de förändrade villkor som uppstår som en följd av krisen. Syftet med denna uppsats är att undersöka huruvida dessa krisåtgärder påverkar företagets organisation även efter att krisens direkta påverkan på företaget upphört. Vi har undersökt detta genom att se till hur det skandinaviska flygbolaget SAS hanterade krisen den 11 september 2001 och huruvida de krisåtgärder som vidtogs står att finna även i företagets organisation våren 2006.

Ryanair - en framgångsrik ö i ett hav av medelmåttiga prestationer

Studien är en fallstudie av lågprisflygbolaget Ryanair och syftar till att försöka finna de faktorer som i störst utsträckning har bidragit till bolaget framgång på den europeiska Flygmarknaden. Studien har genomförts med hjälp av ingående litteraturstudier av Ryanair samt den bransch som bolaget är verksam inom. Litteraturstudierna har kompletterats med en intervju med Wilhelm Hamilton, Nordenchef på Ryanair. Studiens teoretiska ramverk inleds med en omvärldsteori av Day som i analysen hjälper oss att förstå den kontext Ryanair konkurrerar i. Denna efterföljs av två teorier som hjälper oss att förstå Ryanairs positionering gentemot kunden.

Managementrapport Malmö-Sturup 2002

Denna rapport ingår som en del av magisterkursen Management. Vi har under kursen arbetat med ett projekt för Malmö-Sturup flygplats räkning. I och med avregleringen av Flygmarknaden och tillkomsten av Öresundsbron har möjligheterna för Malmö-Sturup att attrahera nya kundsegment ökat. Projektet har i korthet gått ut på att skapa en förståelse för hur flygplatsen skall arbeta mot den danska marknaden. Vi har också som en del av kursen deltagit i internat med både praktiska övningar och föreläsningar.

Ett traditionellt flygbolags anpassningsförmåga : En fallstudie av Scandinavian Airlines Sverige

Frågeställning: Vilka nödvändiga förändringar behöver ett traditionellt flygbolag genomgå för att överleva inom en turbulent marknad?Huvudsyfte: Med hjälp av en fallstudie och utvalda teorier analysera och utvärdera hur väl ett traditionellt flygbolag anpassar sig utefter de rådande marknadsförhållandena på Flygmarknaden.Metod: En fallstudie med SAS Airlines som studieobjekt har genomförts. Även Ryanair har inkluderats som en liten del i studien, vars syfte är att förse läsaren med en beskrivning av fenomenet lågprisflygbolag. Vidare har valda relevanta teorier utgjort ramen för insamlandet av data från rapporter av olika slag samt kompletterande information från intervjuer.Slutsatser: - Omvärldsbevakning möjliggör kundanpassningen.- Organisationsstorlek tillsammans med allianssamarbetet inger ökade möjligheter för anpassningen.- Den offensiva prispolitiken tillsammans med det förändrade resebeteendet försvårar SAS Airlines konkurrensförmåga.- Organisations- och ägarstruktur inger begränsade handlingsutrymmen.- SAS Airlines har ytterst få möjligheter till att anpassa sig efter krig, epidemier, terrordåd och oljeprissvängningar.- SAS Airlines anpassning består i stora drag av kostnadsbesparingar, kapacitetsreduceringar, kundanpassning av erbjudanden samt av en efterfrågestyrd prissättning..

SAS position på en koncentrerad marknad

I uppsatsen undersöks marknadskoncentrationen på den svenska marknaden för inrikesflyg. Utgångspunkt är Marknadsdomstolens dom 2001:4 rörande SAS missbruk av dominerande ställning, där användning av EuroBonus-programmet för poänginsamling inrikes förbjöds. Andra bolag kan dock fortfarande använda bonusprogram. En diskussion förs rörande substitut till flyget och bonusprogrammens konkurrenseffekter behandlas. Vi utreder om SAS fortfarande var dominerande år 2007 eller om beslutet bör omprövas.

MALMÖ AVIATION – EN STUDIE I VARUMÄRKE OCH POSITIONERING

Vi har undersökt hur Malmö Aviation arbetar och hur marknaden uppfattar företagets positionering och varumärkesidentitet samt jämfört likheter och skillnader. För att kunna besvara våra frågeställningar, har vi först utgått från en teoretisk bakgrund som behandlar varumärke och positionering. Därefter har vi genomfört en intervju med Eva Rodenstam, marknadschef på Malmö Aviation. Vidare har en enkätundersökning samt djupintervjuer gjorts med Malmö Aviations resenärer. Djupintervjuerna visade med större fördel hur Malmö Aviations varumärke uppfattas av redan existerande kunder än hur Malmö Aviation positionerat sig på den inhemska Flygmarknaden.

Utsläppshandeln på nya höga höjder : En studie av SAS attityd till handeln med utsläppsrätter och dess påverkan på deras miljöstrategi

Miljö- och klimatfrågor diskuteras flitigt både hos privatpersoner och på myndighetsnivå. Det blir allt viktigare för oss alla att anpassa oss till denna förändring i samhället. Myndigheterna kommer ständigt med nya lagar och förordningar som leder till att företag behöver tänka mer på miljön. Ett steg i denna utveckling är införandet av handel med utsläppsrätter där intentionerna är att minska utsläppen från industrin. Den andra perioden har precis börjat och en ny tar vid 2012 då nya branscher så som flyget inkluderas i denna handel.

1 Nästa sida ->