Sök:

Ryanair - en framgångsrik ö i ett hav av medelmåttiga prestationer


Studien är en fallstudie av lågprisflygbolaget Ryanair och syftar till att försöka finna de faktorer som i störst utsträckning har bidragit till bolaget framgång på den europeiska flygmarknaden. Studien har genomförts med hjälp av ingående litteraturstudier av Ryanair samt den bransch som bolaget är verksam inom. Litteraturstudierna har kompletterats med en intervju med Wilhelm Hamilton, Nordenchef på Ryanair. Studiens teoretiska ramverk inleds med en omvärldsteori av Day som i analysen hjälper oss att förstå den kontext Ryanair konkurrerar i. Denna efterföljs av två teorier som hjälper oss att förstå Ryanairs positionering gentemot kunden. En värdekedjeanalys låter oss gå på djupet med Ryanairs aktiviteter. Avslutningsvis presenteras teorier om tjänstekvalitet och kundens förväntningar. Vi har efter analys av insamlad empiri definierat att följande sex faktorer har varit av stor betydelse för Ryanairs framgång; bolagets kostnadsstruktur, den goda kännedomen om kundernas preferenser, en stark kärnprodukt, god timing, att våga vara annorlunda samt innovativa intäktskällor.

Författare

Ann Svensson Steinberger Zandra Moberg

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..