Sök:

SAS position på en koncentrerad marknad


I uppsatsen undersöks marknadskoncentrationen på den svenska marknaden för inrikesflyg. Utgångspunkt är Marknadsdomstolens dom 2001:4 rörande SAS missbruk av dominerande ställning, där användning av EuroBonus-programmet för poänginsamling inrikes förbjöds. Andra bolag kan dock fortfarande använda bonusprogram. En diskussion förs rörande substitut till flyget och bonusprogrammens konkurrenseffekter behandlas. Vi utreder om SAS fortfarande var dominerande år 2007 eller om beslutet bör omprövas. Detta görs genom att studera de sju största inrikesflyglinjerna. Därefter breddas marknaden till att även inkludera tåg och förändringen i SAS marknadsmakt undersöks. Resultatet är att företaget dominerade flygmarknaden på fyra linjer, räknat som att de innehade minst 50% av marknaden. Dessutom kan marknadsmakt återspeglas i andra konkurrensfaktorer, såsom tillgång till start- och landningstider, slots, där SAS var ledande. Dess marknadsmakt kan därför ha varit större än passagerarstatistiken visade. Då tåget inkluderas i den relevanta marknaden förändras utfallet och bolaget var endast dominerande på en av de undersökta linjerna. Vi anser därför att beslutet bör omprövas.

Författare

Lina Degerman Emelie Wallin

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..