Sök:

MALMÖ AVIATION – EN STUDIE I VARUMÄRKE OCH POSITIONERING


Vi har undersökt hur Malmö Aviation arbetar och hur marknaden uppfattar företagets positionering och varumärkesidentitet samt jämfört likheter och skillnader. För att kunna besvara våra frågeställningar, har vi först utgått från en teoretisk bakgrund som behandlar varumärke och positionering. Därefter har vi genomfört en intervju med Eva Rodenstam, marknadschef på Malmö Aviation. Vidare har en enkätundersökning samt djupintervjuer gjorts med Malmö Aviations resenärer. Djupintervjuerna visade med större fördel hur Malmö Aviations varumärke uppfattas av redan existerande kunder än hur Malmö Aviation positionerat sig på den inhemska flygmarknaden. Det finns ett stort gap mellan hur Malmö Aviation arbetar med positionering och varumärkesidentitet samt marknadens uppfattning. Malmö Aviation vill uppfattas som ett gammaldags flygbolag som erbjuder hög service med fokus på affärsresenärer. Trots detta har de sedan november år 2005 börjat marknadsföra sig med låga priser. Vår prisjämförelse visade likväl att Malmö Aviation är dyrare än sina konkurrenter på samtliga undersökta avgångar. Skillnaden mellan företagets positionering och marknadsföringsstrategi har enligt Eva Rodenstam skapat en förvirring på marknaden som gjort att allmänheten inte vet vilka mervärden Malmö Aviation erbjuder sina kunder. Vår enkätundersökning med djupintervjuer avslöjade att Malmö Aviations kunder uppfattar företaget som ett servicemedvetet flygbolag och att kunderna är villiga att betala ett högre pris för den punktlighet och höga service som Malmö Aviation erbjuder.

Författare

Gabriel Pap Adam Afshin Rafipour Nina Fuks

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Department of Service Management/retail, tourism, hotel and restaurant

Nivå:

Detta är en D-uppsats.