
Sökresultat:
339 Uppsatser om Felaktig myndighetsutövning - Sida 22 av 23
Biblioteken som mötesplats : Beskrivningen av ett integrationsprojekt i inledningsfasen
1, SammanfattningDen hÀr uppsatsen handlar om hur kommun- och skolbibliotek kan arbeta med integration och lÀsfrÀmjande arbete. ProjektetBiblioteket mitt i VÀrlden har nyligen beviljats medel frÄn VÀsterbottens LÀns Landsting och KulturrÄdet. Genom kvalitativa intervjuer med nÄgra personer som kan komma att pÄverkas av projektet och observationer försöker jag ge en bild av inledningsfasen av ett projekt som rör integration och lÀsfrÀmjande arbete. Observationerna rör föredraget Böcker, boxning och vÀrderingar som inleder projektet. Eftersom projektet ligger alldeles i startgroparna Àr uppsatsen ett försök att sondera terrÀngen och undersöka projektets möjligheter.
Utveckling av prognosmodeller pÄ Carlsberg Sverige
Denna rapport beskriver ett projekt utfört pÄ Bjurab Sweden AB i Halmstad. Syftet med projektetÀr att finna och ÄtgÀrda de faktorer som sÀnker tillförlitligheten i affÀrssystemets saldo, samtskapa bÀttre kontroll över olika artiklars placering pÄ olika lagerplatser. Anledningen till att företagetvill genomföra detta projekt Àr att deras inköpsarbete idag blir lidande av att saldot i affÀrssystemetinte stÀmmer. Detta i kombination med att de har dÄlig kontroll pÄ var materialet Àrplacerat leder till att de lÀgger mycket tid pÄ att leta efter material, och att inköp ibland sker sÄsent att produktionen tvingas stanna upp pÄ grund av materialbrist.Arbetet inleddes med kartlÀggningar av informations- och materialflödet, och insamling av historiskdata frÄn affÀrssystemet. Detta kompletterades sedan med intervjuer med de berörda i företaget.Genom detta upplÀgg studerades situationen först pÄ lite avstÄnd med syftet att hÄlla objektivitetenhög, och i den efterföljande intervjun tillÀts sedan objektiviteten sjunka nÄgot för attkunna komma riktigt nÀra det undersökta.
Omkostnadshantering: En studie inom Peab AnlÀggning AB, region nord
Inom byggbranschen kan man se att hÄrdnande konkurrens samt ökande materialpriser leder till minskande marginaler för företagen verksamma inom branschen. Med denna bakgrund blir samtliga kostnader viktiga att kontrollera och följa upp. En kostnadstyp som ofta blir nÄgot försummad Àr omkostnaderna för byggprojekt. Dessa kostnader följs bÀst upp med kontinuerliga avstÀmningar under produktionstiden samt erfarenhetsÄterföringar efter avslutat projekt. Som hjÀlpmedel för kontroll av dessa kostnader under produktionstiden finns produktionskalkylen.
Kan lokalt omhÀndertagande av dagvatten minska översvÀmningsrisken i tÀtbebyggelse?
Under mÀnniskans livstid har vatten alltid spelat en central del pÄ bÄde gott och ont. I takt med
att stÀderna har fÄtt fler och fler hÄrdgjorda ytor har ocksÄ vattnets förmÄga att infiltrera
försvÄrats. Detta har bidragit till att dagvattenhanteringen i stÀderna blivit allt viktigare. PÄ
grund av fortsatt förtÀtning av stÀderna sÄ förstoras ocksÄ problemen med dagvattenhanteringen. De Àldsta delarna i stÀderna Àr frekvent drabbade av översvÀmningar vid stora regnmÀngder.
Positiv sÀrbehandling : Ett nödvÀndigt led i frÀmjandet av jÀmstÀlldheten?
SammanfattningUppsatsens syfte Àr att jÀmföra svensk och dansk arbetsrÀtt pÄ olika omrÄden för att urskilja likheter och skillnader mellan dessa. De metoder som anvÀnds för att uppnÄ syftet Àr en rÀttsdogmatisk metod och en komparativ metod.     Den danska arbetsmarknadsmodellen, s.k. flexicurity, har av EU föreslagits som modell till övriga medlemslÀnder för att uppnÄ Lissabonstrategins sysselsÀttningsmÄl. Lissabonstrategin lades fram av Kommissionen Är 2000 och förnyades Är 2005.
Svensk arbetsmarknadsmodell kontra dansk flexicurity : En komparativ studie mellan svensk och dansk arbetsrÀtt
SammanfattningUppsatsens syfte Àr att jÀmföra svensk och dansk arbetsrÀtt pÄ olika omrÄden för att urskilja likheter och skillnader mellan dessa. De metoder som anvÀnds för att uppnÄ syftet Àr en rÀttsdogmatisk metod och en komparativ metod.     Den danska arbetsmarknadsmodellen, s.k. flexicurity, har av EU föreslagits som modell till övriga medlemslÀnder för att uppnÄ Lissabonstrategins sysselsÀttningsmÄl. Lissabonstrategin lades fram av Kommissionen Är 2000 och förnyades Är 2005.
KvalitetssÀkring av informations- & materialflöde inom den interna supply chain pÄ Bjurab Sweden AB
Denna rapport beskriver ett projekt utfört pÄ Bjurab Sweden AB i Halmstad. Syftet med projektetÀr att finna och ÄtgÀrda de faktorer som sÀnker tillförlitligheten i affÀrssystemets saldo, samtskapa bÀttre kontroll över olika artiklars placering pÄ olika lagerplatser. Anledningen till att företagetvill genomföra detta projekt Àr att deras inköpsarbete idag blir lidande av att saldot i affÀrssystemetinte stÀmmer. Detta i kombination med att de har dÄlig kontroll pÄ var materialet Àrplacerat leder till att de lÀgger mycket tid pÄ att leta efter material, och att inköp ibland sker sÄsent att produktionen tvingas stanna upp pÄ grund av materialbrist.Arbetet inleddes med kartlÀggningar av informations- och materialflödet, och insamling av historiskdata frÄn affÀrssystemet. Detta kompletterades sedan med intervjuer med de berörda i företaget.Genom detta upplÀgg studerades situationen först pÄ lite avstÄnd med syftet att hÄlla objektivitetenhög, och i den efterföljande intervjun tillÀts sedan objektiviteten sjunka nÄgot för attkunna komma riktigt nÀra det undersökta.
Kunskap och attityder bland stallpersonal pÄ svenska slakterier
DjurvÀlfÀrd har blivit ett alltmer omdebatterat Àmne i samhÀllet och konsumenter intresserar sig allt mer för de villkor djuren föds upp i och hur djuren slaktas. Slakteriet samt transporten dit Àr för djuren en prövning med mÄnga nya intryck varav en del Àr mycket stressande. Nya artfrÀnder, mÀnniskor, lukter, ljud och synintryck har stor inverkan pÄ djurens vÀlbefinnande. Tidigare forskning har visat att sÀttet djuren hanteras pÄ har betydelse för stressnivÄn hos djuren. Djur som drivs med hjÀlp av elpÄfösare, hÄrda slag eller som mÀnniskor skriker Ät Àr mer stressade jÀmfört med de djur som hanteras lugnt av stallpersonal pÄ slakterier.
Resistent tuberkulos : en zoonos bortom kontroll?
Omkring en tredjedel av vÀrldens befolkning tros vara bÀrare av tuberkulosbakterier och under 2012 berÀknas 1,3 miljoner mÀnniskor ha mist livet i sviterna av sjukdomen. Det gör tuberkulos till den infektionssjukdom som, nÀst efter AIDS, orsakar flest dödsfall bland mÀnniskor. Av de 8,6 miljoner mÀnniskor som 2012 diagnosticerades med tuberkulos fanns 58% i Asien och 27% i Afrika.
Mycobacterium spp. Àr ett genus med syrafasta, stavformade bakterier som ger upphov till kroniska, granulomatösa infektioner hos flera dÀggdjur och fÄglar. De av mykobakterierna som kan orsaka tuberkulos grupperas ofta i Mycobacterium tuberculosis-komplexet, dÀr Mycobacterium tuberculosis och Mycobacterium bovis har störst epidemiologisk signifikans.
Ruttdetektering av tÄgtrafik
This master thesis investigates the possibilities of using GPS-information from trains to create a model of a railway system, register the routes of the the trains and predict how the trains will travel in the railway system.The thesis work was done at Icomera AB which is a company that specializes in internet connected vehicle solutions.We describe how the GPS-information is sent from the trains in the form of samples and investigate limitations and possibilities with the available information. About three million samples from 83 SJ-trains were analysed and the samples were filtered with the intent of removing erroneous information. We here found that about 30 % of the samples from the trains were unreliable.A solution for how the samples from the trains can be used to create a model of the railway system traveled by the trains is presented. We use a large set of historical samples and use cluster nodes and Hermite curves to generate a graph that represent the railway system with stations, nodes and the railway itself. A fully automatic solution is not presented since it did not fit into the time frame of the thesis; instead we created a simple tool which can be used to manually finish the model of the railway system.Furthermore, we describe how the railway system and the samples from the train can be used to register the routes the trains travel.
Utredning av möjlighet att automatisera trucktrafik
This master thesis investigates the possibilities of using GPS-information from trains to create a model of a railway system, register the routes of the the trains and predict how the trains will travel in the railway system.The thesis work was done at Icomera AB which is a company that specializes in internet connected vehicle solutions.We describe how the GPS-information is sent from the trains in the form of samples and investigate limitations and possibilities with the available information. About three million samples from 83 SJ-trains were analysed and the samples were filtered with the intent of removing erroneous information. We here found that about 30 % of the samples from the trains were unreliable.A solution for how the samples from the trains can be used to create a model of the railway system traveled by the trains is presented. We use a large set of historical samples and use cluster nodes and Hermite curves to generate a graph that represent the railway system with stations, nodes and the railway itself. A fully automatic solution is not presented since it did not fit into the time frame of the thesis; instead we created a simple tool which can be used to manually finish the model of the railway system.Furthermore, we describe how the railway system and the samples from the train can be used to register the routes the trains travel.
Distribution av sjukvÄrdens förbrukningsvaror en beskrivning av hur distributionssystemet kan förÀndras
This master thesis investigates the possibilities of using GPS-information from trains to create a model of a railway system, register the routes of the the trains and predict how the trains will travel in the railway system.The thesis work was done at Icomera AB which is a company that specializes in internet connected vehicle solutions.We describe how the GPS-information is sent from the trains in the form of samples and investigate limitations and possibilities with the available information. About three million samples from 83 SJ-trains were analysed and the samples were filtered with the intent of removing erroneous information. We here found that about 30 % of the samples from the trains were unreliable.A solution for how the samples from the trains can be used to create a model of the railway system traveled by the trains is presented. We use a large set of historical samples and use cluster nodes and Hermite curves to generate a graph that represent the railway system with stations, nodes and the railway itself. A fully automatic solution is not presented since it did not fit into the time frame of the thesis; instead we created a simple tool which can be used to manually finish the model of the railway system.Furthermore, we describe how the railway system and the samples from the train can be used to register the routes the trains travel.
VÀxelvis boende: Flexibla bostÀder för "varannan vecka-familjen"
This master thesis investigates the possibilities of using GPS-information from trains to create a model of a railway system, register the routes of the the trains and predict how the trains will travel in the railway system.The thesis work was done at Icomera AB which is a company that specializes in internet connected vehicle solutions.We describe how the GPS-information is sent from the trains in the form of samples and investigate limitations and possibilities with the available information. About three million samples from 83 SJ-trains were analysed and the samples were filtered with the intent of removing erroneous information. We here found that about 30 % of the samples from the trains were unreliable.A solution for how the samples from the trains can be used to create a model of the railway system traveled by the trains is presented. We use a large set of historical samples and use cluster nodes and Hermite curves to generate a graph that represent the railway system with stations, nodes and the railway itself. A fully automatic solution is not presented since it did not fit into the time frame of the thesis; instead we created a simple tool which can be used to manually finish the model of the railway system.Furthermore, we describe how the railway system and the samples from the train can be used to register the routes the trains travel.
Analys av trÀngsel pÄ motorvÀg: BerÀkningsmodeller för medelflöden/medelhastigheter samt utformning av pÄfartsreglering i Göteborg
This master thesis investigates the possibilities of using GPS-information from trains to create a model of a railway system, register the routes of the the trains and predict how the trains will travel in the railway system.The thesis work was done at Icomera AB which is a company that specializes in internet connected vehicle solutions.We describe how the GPS-information is sent from the trains in the form of samples and investigate limitations and possibilities with the available information. About three million samples from 83 SJ-trains were analysed and the samples were filtered with the intent of removing erroneous information. We here found that about 30 % of the samples from the trains were unreliable.A solution for how the samples from the trains can be used to create a model of the railway system traveled by the trains is presented. We use a large set of historical samples and use cluster nodes and Hermite curves to generate a graph that represent the railway system with stations, nodes and the railway itself. A fully automatic solution is not presented since it did not fit into the time frame of the thesis; instead we created a simple tool which can be used to manually finish the model of the railway system.Furthermore, we describe how the railway system and the samples from the train can be used to register the routes the trains travel.
SaltvattenupptrÀngning i Göta Àlv? Inverkan av förhöjd havsvattennivÄ pÄ rÄvattenintaget vid Alelyckan
This master thesis investigates the possibilities of using GPS-information from trains to create a model of a railway system, register the routes of the the trains and predict how the trains will travel in the railway system.The thesis work was done at Icomera AB which is a company that specializes in internet connected vehicle solutions.We describe how the GPS-information is sent from the trains in the form of samples and investigate limitations and possibilities with the available information. About three million samples from 83 SJ-trains were analysed and the samples were filtered with the intent of removing erroneous information. We here found that about 30 % of the samples from the trains were unreliable.A solution for how the samples from the trains can be used to create a model of the railway system traveled by the trains is presented. We use a large set of historical samples and use cluster nodes and Hermite curves to generate a graph that represent the railway system with stations, nodes and the railway itself. A fully automatic solution is not presented since it did not fit into the time frame of the thesis; instead we created a simple tool which can be used to manually finish the model of the railway system.Furthermore, we describe how the railway system and the samples from the train can be used to register the routes the trains travel.