Sök:

Sökresultat:

333 Uppsatser om Felaktig myndighetsutövning - Sida 22 av 23

KvalitetssÀkring av informations- & materialflöde inom den interna supply chain pÄ Bjurab Sweden AB

Denna rapport beskriver ett projekt utfört pÄ Bjurab Sweden AB i Halmstad. Syftet med projektetÀr att finna och ÄtgÀrda de faktorer som sÀnker tillförlitligheten i affÀrssystemets saldo, samtskapa bÀttre kontroll över olika artiklars placering pÄ olika lagerplatser. Anledningen till att företagetvill genomföra detta projekt Àr att deras inköpsarbete idag blir lidande av att saldot i affÀrssystemetinte stÀmmer. Detta i kombination med att de har dÄlig kontroll pÄ var materialet Àrplacerat leder till att de lÀgger mycket tid pÄ att leta efter material, och att inköp ibland sker sÄsent att produktionen tvingas stanna upp pÄ grund av materialbrist.Arbetet inleddes med kartlÀggningar av informations- och materialflödet, och insamling av historiskdata frÄn affÀrssystemet. Detta kompletterades sedan med intervjuer med de berörda i företaget.Genom detta upplÀgg studerades situationen först pÄ lite avstÄnd med syftet att hÄlla objektivitetenhög, och i den efterföljande intervjun tillÀts sedan objektiviteten sjunka nÄgot för attkunna komma riktigt nÀra det undersökta.

Kunskap och attityder bland stallpersonal pÄ svenska slakterier

DjurvÀlfÀrd har blivit ett alltmer omdebatterat Àmne i samhÀllet och konsumenter intresserar sig allt mer för de villkor djuren föds upp i och hur djuren slaktas. Slakteriet samt transporten dit Àr för djuren en prövning med mÄnga nya intryck varav en del Àr mycket stressande. Nya artfrÀnder, mÀnniskor, lukter, ljud och synintryck har stor inverkan pÄ djurens vÀlbefinnande. Tidigare forskning har visat att sÀttet djuren hanteras pÄ har betydelse för stressnivÄn hos djuren. Djur som drivs med hjÀlp av elpÄfösare, hÄrda slag eller som mÀnniskor skriker Ät Àr mer stressade jÀmfört med de djur som hanteras lugnt av stallpersonal pÄ slakterier.

Resistent tuberkulos : en zoonos bortom kontroll?

Omkring en tredjedel av vÀrldens befolkning tros vara bÀrare av tuberkulosbakterier och under 2012 berÀknas 1,3 miljoner mÀnniskor ha mist livet i sviterna av sjukdomen. Det gör tuberkulos till den infektionssjukdom som, nÀst efter AIDS, orsakar flest dödsfall bland mÀnniskor. Av de 8,6 miljoner mÀnniskor som 2012 diagnosticerades med tuberkulos fanns 58% i Asien och 27% i Afrika. Mycobacterium spp. Àr ett genus med syrafasta, stavformade bakterier som ger upphov till kroniska, granulomatösa infektioner hos flera dÀggdjur och fÄglar. De av mykobakterierna som kan orsaka tuberkulos grupperas ofta i Mycobacterium tuberculosis-komplexet, dÀr Mycobacterium tuberculosis och Mycobacterium bovis har störst epidemiologisk signifikans.

Ruttdetektering av tÄgtrafik

This master thesis investigates the possibilities of using GPS-information from trains to create a model of a railway system, register the routes of the the trains and predict how the trains will travel in the railway system.The thesis work was done at Icomera AB which is a company that specializes in internet connected vehicle solutions.We describe how the GPS-information is sent from the trains in the form of samples and investigate limitations and possibilities with the available information. About three million samples from 83 SJ-trains were analysed and the samples were filtered with the intent of removing erroneous information. We here found that about 30 % of the samples from the trains were unreliable.A solution for how the samples from the trains can be used to create a model of the railway system traveled by the trains is presented. We use a large set of historical samples and use cluster nodes and Hermite curves to generate a graph that represent the railway system with stations, nodes and the railway itself. A fully automatic solution is not presented since it did not fit into the time frame of the thesis; instead we created a simple tool which can be used to manually finish the model of the railway system.Furthermore, we describe how the railway system and the samples from the train can be used to register the routes the trains travel.

Utredning av möjlighet att automatisera trucktrafik

This master thesis investigates the possibilities of using GPS-information from trains to create a model of a railway system, register the routes of the the trains and predict how the trains will travel in the railway system.The thesis work was done at Icomera AB which is a company that specializes in internet connected vehicle solutions.We describe how the GPS-information is sent from the trains in the form of samples and investigate limitations and possibilities with the available information. About three million samples from 83 SJ-trains were analysed and the samples were filtered with the intent of removing erroneous information. We here found that about 30 % of the samples from the trains were unreliable.A solution for how the samples from the trains can be used to create a model of the railway system traveled by the trains is presented. We use a large set of historical samples and use cluster nodes and Hermite curves to generate a graph that represent the railway system with stations, nodes and the railway itself. A fully automatic solution is not presented since it did not fit into the time frame of the thesis; instead we created a simple tool which can be used to manually finish the model of the railway system.Furthermore, we describe how the railway system and the samples from the train can be used to register the routes the trains travel.

Distribution av sjukvÄrdens förbrukningsvaror en beskrivning av hur distributionssystemet kan förÀndras

This master thesis investigates the possibilities of using GPS-information from trains to create a model of a railway system, register the routes of the the trains and predict how the trains will travel in the railway system.The thesis work was done at Icomera AB which is a company that specializes in internet connected vehicle solutions.We describe how the GPS-information is sent from the trains in the form of samples and investigate limitations and possibilities with the available information. About three million samples from 83 SJ-trains were analysed and the samples were filtered with the intent of removing erroneous information. We here found that about 30 % of the samples from the trains were unreliable.A solution for how the samples from the trains can be used to create a model of the railway system traveled by the trains is presented. We use a large set of historical samples and use cluster nodes and Hermite curves to generate a graph that represent the railway system with stations, nodes and the railway itself. A fully automatic solution is not presented since it did not fit into the time frame of the thesis; instead we created a simple tool which can be used to manually finish the model of the railway system.Furthermore, we describe how the railway system and the samples from the train can be used to register the routes the trains travel.

VÀxelvis boende: Flexibla bostÀder för "varannan vecka-familjen"

This master thesis investigates the possibilities of using GPS-information from trains to create a model of a railway system, register the routes of the the trains and predict how the trains will travel in the railway system.The thesis work was done at Icomera AB which is a company that specializes in internet connected vehicle solutions.We describe how the GPS-information is sent from the trains in the form of samples and investigate limitations and possibilities with the available information. About three million samples from 83 SJ-trains were analysed and the samples were filtered with the intent of removing erroneous information. We here found that about 30 % of the samples from the trains were unreliable.A solution for how the samples from the trains can be used to create a model of the railway system traveled by the trains is presented. We use a large set of historical samples and use cluster nodes and Hermite curves to generate a graph that represent the railway system with stations, nodes and the railway itself. A fully automatic solution is not presented since it did not fit into the time frame of the thesis; instead we created a simple tool which can be used to manually finish the model of the railway system.Furthermore, we describe how the railway system and the samples from the train can be used to register the routes the trains travel.

Analys av trÀngsel pÄ motorvÀg: BerÀkningsmodeller för medelflöden/medelhastigheter samt utformning av pÄfartsreglering i Göteborg

This master thesis investigates the possibilities of using GPS-information from trains to create a model of a railway system, register the routes of the the trains and predict how the trains will travel in the railway system.The thesis work was done at Icomera AB which is a company that specializes in internet connected vehicle solutions.We describe how the GPS-information is sent from the trains in the form of samples and investigate limitations and possibilities with the available information. About three million samples from 83 SJ-trains were analysed and the samples were filtered with the intent of removing erroneous information. We here found that about 30 % of the samples from the trains were unreliable.A solution for how the samples from the trains can be used to create a model of the railway system traveled by the trains is presented. We use a large set of historical samples and use cluster nodes and Hermite curves to generate a graph that represent the railway system with stations, nodes and the railway itself. A fully automatic solution is not presented since it did not fit into the time frame of the thesis; instead we created a simple tool which can be used to manually finish the model of the railway system.Furthermore, we describe how the railway system and the samples from the train can be used to register the routes the trains travel.

SaltvattenupptrÀngning i Göta Àlv? Inverkan av förhöjd havsvattennivÄ pÄ rÄvattenintaget vid Alelyckan

This master thesis investigates the possibilities of using GPS-information from trains to create a model of a railway system, register the routes of the the trains and predict how the trains will travel in the railway system.The thesis work was done at Icomera AB which is a company that specializes in internet connected vehicle solutions.We describe how the GPS-information is sent from the trains in the form of samples and investigate limitations and possibilities with the available information. About three million samples from 83 SJ-trains were analysed and the samples were filtered with the intent of removing erroneous information. We here found that about 30 % of the samples from the trains were unreliable.A solution for how the samples from the trains can be used to create a model of the railway system traveled by the trains is presented. We use a large set of historical samples and use cluster nodes and Hermite curves to generate a graph that represent the railway system with stations, nodes and the railway itself. A fully automatic solution is not presented since it did not fit into the time frame of the thesis; instead we created a simple tool which can be used to manually finish the model of the railway system.Furthermore, we describe how the railway system and the samples from the train can be used to register the routes the trains travel.

SpÄrtaxi i Eskilstuna : vÀgval och utformning i gaturummet

This master thesis investigates the possibilities of using GPS-information from trains to create a model of a railway system, register the routes of the the trains and predict how the trains will travel in the railway system.The thesis work was done at Icomera AB which is a company that specializes in internet connected vehicle solutions.We describe how the GPS-information is sent from the trains in the form of samples and investigate limitations and possibilities with the available information. About three million samples from 83 SJ-trains were analysed and the samples were filtered with the intent of removing erroneous information. We here found that about 30 % of the samples from the trains were unreliable.A solution for how the samples from the trains can be used to create a model of the railway system traveled by the trains is presented. We use a large set of historical samples and use cluster nodes and Hermite curves to generate a graph that represent the railway system with stations, nodes and the railway itself. A fully automatic solution is not presented since it did not fit into the time frame of the thesis; instead we created a simple tool which can be used to manually finish the model of the railway system.Furthermore, we describe how the railway system and the samples from the train can be used to register the routes the trains travel.

SkattetillÀgg i internprissÀttningsprocesser : En studie av begreppet oriktig uppgift

Av globaliseringen följer en ökad handel mellan stater och inom multinationella koncer-ner dÀr sÄ kallade internprissÀttning sker. Genom internprissÀttningen ser företagen en möjlighet att överföra vinster till lÄgbeskattade lÀnder. För att förhindra detta har regler som ska se till att marknadsmÀssiga villkor styr prissÀttningen upprÀttats. De svenska bestÀmmelserna för internprissÀttning utgÄr frÄn korrigeringsregeln i 14 kap. 19 IL som ger uttryck för armlÀngdsprincipen.

DOSS - VÀrderingsmodell för riskerna vid tillverkningen av flytande livsmedel -En analys av interna risker och deras konsekvenser pÄ produktens varumÀrke

Sammanfattning TitelDOSS - VÀrderingsmodell för riskerna vid tillverkningen av flytande livsmedel- En analys av interna risker och deras ekonomiska konsekvenser pÄ produktens varumÀrke FörfattareDagmar Ohlsson & Sofia Svensson HandledareCarl-Henric Nilsson, Universitetslektor vid Technology Management Centrum, Lunds Universitet.Fredrik Nilsson, doktorand vid Förpackningslogistik, Lunds Tekniska HögskolaChristina Skjöldebrand, Adjungerad Professor vid Livsmedelsteknik, Lunds Tekniska Högskola SyfteVÄrt syfte var att skapa en modell för kartlÀggning och vÀrdering av interna operativa riskkÀllor, samt utreda vilka konsekvenser dessa riskkÀllor kunde fÄ pÄ produktens varumÀrke. De operativa riskkÀllorna studerades frÄn företagets rÄvarumottagning till utskeppning frÄn dess fÀrdigvarulager. RiskvÀrderingsmodellen Àr giltig för företag inom livsmedelsindustrin som tillverkar flytande produkter och kan fungera som ett underlag i beslut angÄende kvalitetssÀkring. Modellen applicerades specifikt pÄ tvÄ fallföretag. MetodMetoden som tillÀmpades i detta arbete hade sin utgÄngspunkt i Glaser & Strauss ?Grounded Theory?.

ÅtgĂ€rder som skapar samsyn vid vindkraftsetableringar : Kommunikation och dialog med lokalbefolkningen

Sveriges regering har tagit fram en nationell planeringsram för vindkraft som inkluderar 30 TWh installerad effekt Är 2020. Negativa attityder mot vindkraft kan dock bromsa upp och hindra specifika vindkraftsprojekt, vilket skapar en utmaning för att uppnÄ mÄlen. En problematik för vindkrafts­projektörer i Sverige Àr att Àven om majoriteten av lokalbefolkningen Àr positivt instÀllda till en etablering, kan det vara tillrÀckligt att en person agerar rÀttsligt för att ett projekt ska fördröjas eller hindras. MotstÄnd mot vindkraft baseras ofta pÄ subjektiva uppfattningar, vilket innebÀr att det Àr svÄrt att hitta en generell lösning för att öka acceptansen bland lokalbefolkningen. Ibland baseras motstÄndet pÄ den lokala pÄverkan en vindkraftsanlÀggning förvÀntas medföra medan det i andra fall snarare Àr ett motstÄnd mot de som driver ett projekt eller det sÀtt projektet genomförs pÄ.Denna studie syftar till att kvalitativt undersöka hur lokalbefolkningens acceptans till vindkraftsprojekt pÄverkas av kommunikationen i planerings- och prövningsprocessen, samt identifiera ÄtgÀrder som kan öka acceptansen för nyetableringar av vindkraft.

Obstetriska plexus brachialisskador

Obsterisk plexus brachialisskada (OBPP) Àr en nervskada som kan uppkomma vid vaginal förlossning. OBPP kan ge neurologisk funktionsnedsÀttning med varierad svÄrighetsgrad. Konsekvenserna för barn med OBPP Àr framförallt funktionsnedsÀttningar i axel, arm, hand och fingrar men Àven ögats nerver kan skadas. Den största riskfaktorn för OBPP Àr klinisk handlÀggning av skulderdystoci. Skulderdystoci Àr en svÄr komplikation som uppstÄr dÄ barnets axlar fastnat i kvinnans bÀcken i samband med förlossningens slutskede.

Trafikplatser med överliggande cirkulationsplats : Faktorer som pÄverkar trafiksÀkerheten för oskyddade trafikanter

I Sverige anvÀnds nollvisionen som strategi för att forma ett sÀkert vÀgtransportsystem. Nollvisionen innebÀr att mÀnniskor inte ska dödas eller skadas i vÀgtrafiken dÄ det anses oacceptabelt att vÀgtrafiken krÀver mÀnniskoliv. För att förhindra olyckor vidtas ÄtgÀrder, men hÀnsyn mÄste tas till att mÀnniskor gör misstag varför ocksÄ nollvisionen accepterar olyckor men inte sÄdana som leder till allvarliga personskador eller död.Trafikplatser med överliggande cirkulationsplats har kommit att bli ett allt vanligare inslag i den byggda miljön dÄ de i regel Àr mindre utrymmeskrÀvande Àn traditionella trafikplatser sÄsom ruter-, klöver- och trumpetkorsningar. Avsaknaden av analyser huruvida trafikplatser med överliggande cirkulation pÄverkar trafiksÀkerheten Àr pÄtaglig. De förekommer vanligen i tÀtortsmiljö med höga trafikflöden vilket gör att en felaktig utformning skulle kunna fÄ stora konsekvenser.

<- FöregÄende sida 22 NÀsta sida ->