Sök:

Sökresultat:

14771 Uppsatser om Epitet för tyst kunskap - Sida 11 av 985

Konkretisering och individualisering i matematikundervisningen : En fallstudie i en Ă„rskurs 4

Syftet med denna undersökning var att studera hur en lÀrare i en Ärskurs 4 anvÀnder sig av konkretisering och individualisering i sin matematikundervisning för att dÀrefter kunna analysera i vilken utstrÀckning detta gav eleverna procedurell och konceptuell kunskap. Genom observationer av lektioner i den utvalda klassen samt en mer djupgÄende, kvalitativ intervju med lÀraren har anvÀndningen synliggjorts. Vidare har Àven en för- och en efterdiagnos genomförts i klassen för att kunna faststÀlla vilka, och vilken typ av, kunskaper som eleverna har tagit till sig under det observerade momentets gÄng. Resultaten av sÄvÀl diagnoserna som observationerna och intervjun har sedan stÀllts i relation till de krav som finns för skapandet av en konceptuellt respektive procedurellt inriktad undervisning. MÄnga forskare talar idag om vikten av en mer konkret och lustfylld undervisning inom matematiken. Denna undersökning visar dock pÄ att en sÄdan undervisning av sig sjÀlv inte leder till en djupare förstÄelse för matematiken hos eleverna.

Kunskapsspridning mellan projekt ? en fallstudie om utvÀrdering och överförande av kunskap i en projektorganisation

Att arbeta i projekt Àr en allt vanligare arbetsform som tillskrivs vara mer effektiv Àn den traditionella. Trots detta har projektorganisationer svÄrt att dra lÀrdomar av tidigare misstag, dÀrför riskeras de att Äterupprepas i andra projekt. Det finns pÄtagliga brister i inhÀmtningen av kunskap frÄn tidigare projekt, men ocksÄ i lagrandet av dessa erfarenheter. UtvÀrdering Àr ett verktyg som syftar till att reflektera och samla in erfarenheter och kunskaper som genererats i ett projekt. Det Àr ocksÄ en förutsÀttning för att de ska kunna vidareförmedlas.

Sitt still och var tyst! : Fördelar och nackdelar med diagnostisering av ADHD enligt nio lÀrare

SAMMANFATTNING__________________________________________________________________________Eva Öierstedt-Christiansen & Louise RundlöfSitt still och var tyst!Fördelar och nackdelar med diagnostisering av ADHD enligt nio lĂ€rareSit still and be quiet!Advantages and disadvantages of the diagnosis of ADHD according to nine teachers Antal sidor: 27 __________________________________________________________________________VĂ„rt syfte med studien Ă€r att undersöka vad nio lĂ€rare inom förskola/förskoleklass och grundskolans tidigare Ă„r anser om att barn/elever diagnostiseras med ADHD.VĂ„r undersökning kommer att utgĂ„ frĂ„n följande frĂ„gestĂ€llningar:Vilka fördelar respektive nackdelar ser lĂ€rarna med att barn/elever diagnostiseras med ADHD?Vilka Ă€r det enligt lĂ€rarna som gynnas av en stĂ€lld diagnos, barnet/eleven, lĂ€rarna eller förĂ€ldrarna?PĂ„ vilket sĂ€tt skiljer sig Ă„sikterna mellan lĂ€rare i förskolan, förskoleklassen och grundskolans tidigare Ă„r gĂ€llande diagnostisering?Vi har genomfört intervjuer med nio lĂ€rare som Ă€r verksamma inom olika Ă„ldrar. Resultatet av vĂ„r studie visar att lĂ€rarna överlag Ă€r kritiska till en diagnos, dĂ€remot menar de att om barnet/eleven visar starka symptom Ă€r en diagnos nödvĂ€ndig för att barnet/eleven ska fĂ„ rĂ€tt hjĂ€lp och stöd. FrĂ„gan om nĂ€r en diagnos bör stĂ€llas skiljer sig mellan lĂ€rarna i förskolan/ förskoleklassen och grundskollĂ€rarna. LĂ€rarna i förskolan/förskoleklassen menar att en diagnos inte bör stĂ€llas förrĂ€n i skolan medan lĂ€rarna i grundskolans tidigare Ă„r hĂ€vdar att en diagnos bör stĂ€llas sĂ„ tidigt som möjligt.

Dom kallar oss cleantech : Svenska miljöinnovationer som vÀxer globalt

Syfte ? Studien Àmnar utveckla en större förstÄelse för smÄ- och medelstora företags internationaliseringsprocesser och entreprenörskap över tid, samt vilka entreprenöriella element som kan ligga till grund för en global framgÄng och konkurrenskraft. Studien undersöker svenska företag inom cleantech-sektorerna solenergi, bioenergi, samt transport i syfte att finna insiktsfulla skillnader mellan sektorerna. Design och metod ? Studien Àr designad som en kvalitativ undersökning, i syfte att tillvarata rik och insiktsfull förstÄelse frÄn tolv svenska cleantech-entreprenörer, med intervjudata som samlats in i ett tidigare forskningsprojekt. Den kvalitativa inriktningen karaktÀriseras av en ambition att utveckla och anvÀnda olika teorier inom det aktuella forskningsomrÄdet, dÀr studiens empiri Àr styrande. Resultat ? Studiens resultat betonar att de tolv cleantech-entreprenörerna vÀxer olika pÄ internationella marknader och har olika behov, beroende pÄ cleantech-sektor.

Matematikkunskapens vÀrde i undervisningen : Hur elever vÀrderar matematikkunskapen i gymnasieskolan i relation till vardagen, kommande studier och yrkesroll

Syftet med uppsatsen Àr att se hur elever vÀrderar matematikkunskaperna som fÄs i undervisningen i gymnasieskolan och om eleverna kan dra nytta av kunskaperna i relation till vardagen, kommande studier och yrkesroll. Med hjÀlp av gruppintervjuer kom jag fram till att eleverna vÀrderar matematikkunskaperna högt, framförallt kunskaper i den ?grundlÀggande matematiken? som innebÀr addition, subtraktion, multiplikation och division. Matematikkunskapen vÀrderas högt och ses i relation till vardagen, kommande studier och yrkesroll. Elevernas positiva attityd till Àmnet finns och eleverna beskriver att lÀrarens motivation till vad och varför de skall lÀra sig en viss kunskap, ses som betydelsefull.

PÄverkar kunskap attityden till trycksÄr

Bakgrund: TrycksÄr Àr en kvalitetsindikator pÄ omvÄrdnaden, med rÀtt anvÀnda metoder kan trycksÄr helt förebyggas. Trots detta förekommer trycksÄr fortfarande och orsakar stort lidande för de som drabbas. En attityd till nÄgonting (attitydobjekt) kan bestÄ av en uppfattning som kommer sig av kunskap och erfarenhet, en kÀnsla för attitydobjektet och en intention bakom handlingen. Attityden kan ge sig i uttryck i form av ett beteende, sk manifest attityd. En del i attitydbegreppet Àr kunskap och kunskap i sig sjÀlv kan delas upp i teoretisk och praktisk kunskap.

Strategisk ekonomistyrning i ett kunskapsföretag

Under litteraturstudier har konstaterats att det saknas en modell som skulle pÄ ett mer nyanserat sÀtt visa hur det faktiska strategiarbetet bedrivs med plats för kÀnsla och intuition. Strategier Àr verktyg att nÄ drömmar om framtiden och det Àr dÀrför rimligt att anta att kÀnsla och intuition finns med som en stark bestÄndsdel. Denna studie utgÄr frÄn Simons modell för strategisk ekonomistyrning. En annan grundlÀggande teorigrund Àr Minzbergs strategimodell och mer specifikt: hur Simons har anvÀnt denna. Dessa tvÄ modeller har sammanfogats till en analysmodell.

En metod för utvÀrdera projekt och överföra kunskap

Vid studier av den litteratur som finns om projektarbete sÄ stÄr det i flera böcker och projektmodeller att varje projekt ska följas upp och utvÀrderas. Men hur, nÀr eller vad detta ska leda till stÄr sÀllan konkret formulerat.Det finns flera saker att beakta vid ett projekts uppföljning och utvÀrdering. Rapportens fokus lÄg pÄ att försöka formulera en metod som kan generera tillfredstÀllande kunskapsöverföring mellan olika projekt inom en organisation.Vid genomgÄng av den teori som finns kring kunskapsöverföring uppmÀrksammades ett antal omrÄden som Àr av större betydelse för frÄgan. Det var omrÄden som tyst och explicit kunskap, kunskapsöverföring, kommunikationsvÀgar och en öppen miljö. Dessa Àmnen behandlas och det som Àr av vikt för vÄr frÄga presenteras i rapporten.

Kunskapsöverföring mellan förstudie och analys i systemutvecklingsprocessen

Kunskapsöverföring Àr en nödvÀndig förutsÀttning för att sÀkerstÀlla organisationers existens och framÄtskridande. UtgÄngspunkt för denna uppsats Àr förstudiens roll i mjukvaruprojekt och dess betydelse för den fortsatta systemutvecklingsprocessen. Fokus liggerpÄ kunskap som genereras under förstudien, samt hur och i vilken omfattning kunskapen förs vidare till analysfasen i systemutvecklingsprocessen. Resultatet visar att förstudien utgör ett viktigt beslutsunderlag och Àr en nödvÀndig förutsÀttning för att gÄ vidare i systemutvecklingsprocessen. Kunskapsöverföring genom dokumentation och via muntliga föredragningar Àr otillrÀcklig, eftersom det finns ett ?filter? som innebÀr att erfarenhetsbaserad kunskap inte överförs mellan förstudie och analys via dokument eller via muntliga föredragningar.

Yrkeskunnande inom vÄrden : SprÄkets betydelse och berÀttelsens kraft för att förmedla det praktiska yrkeskunnandet

Materialet för uppsatsen Àr berÀttelser i essÀform, som grundar sig pÄ erfarenheter ochiakttagelser frÄn författarens yrkes-och livserfarenheter. Uppsatsens röda trÄd Àrutforskandet av vÄrdens praktiska kunskap dess underordnade roll inomkunskapsvetenskap och dess förhÄllande till teoretisk kunskap. Det Àr fyra berÀttelsersom Àr bÀrande i uppsatsen. Samtliga berÀttelser Àr bearbetade i dialogseminarium inomyrkeskunnande och teknik för fördjupad och utvecklad frÄgestÀllning.Hur kan berÀttelser och analogier förmedla och synliggöra vÄrdens praktiska kunnandeoch dess betydelese för vÄrdens kvalitet? Kanske kan berÀttelsen som metod Àven stÀrkaden praktiska kunskapens sÀrart och ge den den uppmÀrksamhet och position som denförtjÀnar?Den praktiska kunskapen tillhör görandet och det Àr dÀr som det oÄterkalleliga hÀnder,men teoretisk kunskap Àr högre vÀrderat inom vetenskap.

De tysta kodernas kommunikativa och sociala betydelse ?ur ett andrasprÄksperspektiv

NÀr mÀnniskor kommunicerar sÀnds bÄde medvetna och omedvetna signaler. Dessa signaler Àr socialt och kulturellt bundna och dÀrmed inget som mÀnniskor till vardags reflekterar över i möten inom den egna kulturgemenskapen. För vuxna andrasprÄksinlÀrare i Sverige kan det dÀremot vara svÄrt att fÄ syn pÄ de tysta, sociala konventioner som gÀller vid kommunikation, om dessa kunskaper inte belyses i undervisningen.Det övergripande syftet med studien Àr att undersöka hur den tysta kommunikationen pÄverkar mÀnniskors möjligheter till samförstÄnd och möten över kulturgrÀnserna. Fokus har varit pÄ andrasprÄksinlÀrares förhÄllningssÀtt i samtal betrÀffande ögonkontakt, turtagning, intonation och avstÄnd till motparten.Tidigare forskning inom Àmnet svensk kommunikation Àr tÀmligen bristfÀllig. Stor vikt har fÀsts vid Allwoods och Dauns kulturbegrepp och deras tankar kring svenska kommunikationsmönster.Studien Àr kvalitativ och intervjuer har genomförts med fyra verksamma och behöriga lÀrare inom Sfi.Resultatet i studien visar att andrasprÄksinlÀrares kÀnnedom om svenska sociala koder Àr av nytta för vÀlfungerande kommunikation.

Musik som ett sprÄkutvecklande verktyg med barn i förskoleÄldern : ?Skogen skulle vara vÀldigt tyst om bara den bÀsta fÄgeln sjöng? 

Syftet med detta arbete Àr att studera vilken inverkan musiken kan ha pÄ sprÄkutveckling hos barn i förskoleÄldern och att belysa fördelar med att anvÀnda sig av musik som en del av de vardagliga aktiviteterna och undervisningen. Vidare undersöks ocksÄ pedagogers kunskap och trygghet i att anvÀnda sig av musik som sprÄkutvecklande verktyg i förskolan och i förskoleklass. Metoden som anvÀndes var enkÀter som delades ut till verksam personal pÄ 2 skolor och 6 förskolor.Resultatet visar att respondenterna i enlighet med studerad litteratur, framhöll att musik har en positiv inverkan pÄ barns sprÄkutveckling, samtidigt som de ser musiken som glÀdjeskapande uttrycksmedel. Musik anvÀnds mer eller mindre pÄ förskolor och i förskoleklasser. DÀremot svarar fler respondenter att de inte tycker sig ha tillrÀckliga kunskaper i anvÀndandet av musik som sprÄkutvecklande verktyg.

Sjuksköterskans upplevelser av kommunikationen med patienter i palliativ vÄrd

Denna uppsats behandlar Àmnet palliativ vÄrd ur sjuksköterskors perspektiv. Begreppet palliativ vÄrd innebÀr att fokus lÀggs pÄ lindrande ÄtgÀrder dÄ det inte lÀngre Àr möjligt att bota patienten. För att skapa en bra vÄrdrelation, vilket Àr grunden i fungerande vÄrd, krÀvs en bra kommunikation. Att kommunicera med en döende patient kan vara svÄrt för sjuksköterskor dÄ de inte vet vad de skall sÀga eller hur de skall agera. KÀnslor hos bÄde sjuksköterskor och patienter kan utgöra hinder i kommunikationen, vilket riskerar att vÄrdrelationen pÄverkas negativt.

Tyst i klassen. Upplevelser av muntliga klassrumsaktiviteter

I skolans undervisning ingÄr momentet tala, vilket vissa elever upplever som oerhört krÀvande och frustrerande. Under senare tid har kommunikativa fÀrdigheter alltmer betonats som avgö-rande inom utbildning och arbetsliv, men trots att elevers muntliga fÀrdigheter anses sÄ vikti-ga, organiseras undervisningen inte alltid sÄ att elevers muntliga förmÄgor trÀnas och utveck-las. De elever som sÀllan eller aldrig deltar i muntliga aktiviteter i klassrummet, riskerar att inte nÄ mÄlen och hamnar dessutom lÀtt i ett utanförskap, stigmatiserade av identiteten som ?tyst? elev.I denna kvalitativa studie undersöks nÄgra elevers upplevelser av muntliga aktiviteter i klass-rum. FrÄgestÀllningarna som besvaras Àr om alla elevers röster blir hörda, hur eleverna upp-levt aktiviteterna och hur man kan öka elevers deltagande i muntliga aktiviteter.

GrÀnsöverskridande handarbete : en undersökning om handarbetet som social plattform dÀr olika generationer kan mötas

I denna designpedagogiska undersökning behandlar jag frÄgestÀllningen: Vad hÀnder i mötet mellan olika generationer nÀr man anvÀnder det textila handarbetet som en social plattform dÀr kunskap förmedlas? Med underfrÄgorna: Vilken roll spelar handarbetet i mötet mellan generationer? Hur pÄverkar skillnader i förhÄllningssÀtt till handarbetet mötet mellan generationer? Syftet med min undersökning Àr att undersöka handarbetets möjlighet att skapa en social plattform dÀr generationer kan mötas. Jag undrar om det gÄr att synliggöra och tillgÀngliggöra en Àldre generation och dess kunskap för en yngre generation.Undersökningen bestÄr av tvÄ trÀffar dÀr en grupp Àldre kvinnor trÀffas tillsammans med en grupp yngre kvinnor för att handarbeta. Det finns i och med trÀffarna Àven en uttalad önskan om förmedling av handarbetskunskap. BÄde de Àldre och de yngre deltagarna har medverkat utifrÄn ett eget intresse och initiativ.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->