Sök:

Yrkeskunnande inom vården

Språkets betydelse och berättelsens kraft för att förmedla det praktiska yrkeskunnandet


Materialet för uppsatsen är berättelser i essäform, som grundar sig på erfarenheter ochiakttagelser från författarens yrkes-och livserfarenheter. Uppsatsens röda tråd ärutforskandet av vårdens praktiska kunskap dess underordnade roll inomkunskapsvetenskap och dess förhållande till teoretisk kunskap. Det är fyra berättelsersom är bärande i uppsatsen. Samtliga berättelser är bearbetade i dialogseminarium inomyrkeskunnande och teknik för fördjupad och utvecklad frågeställning.Hur kan berättelser och analogier förmedla och synliggöra vårdens praktiska kunnandeoch dess betydelese för vårdens kvalitet? Kanske kan berättelsen som metod även stärkaden praktiska kunskapens särart och ge den den uppmärksamhet och position som denförtjänar?Den praktiska kunskapen tillhör görandet och det är där som det oåterkalleliga händer,men teoretisk kunskap är högre värderat inom vetenskap. Inom vården är teori ochpraktik beroende av varandra, men den praktiska kunskapen kräver en annan metod attsynliggöra och erövra.Hur utvecklas empati inom vården? Vad är det att vara professionell men ändåpersonlig? Hur lyckas vårdpersonal att kombinera spontanietet och ändå hålla sig tillden förutsatta planen? Hur kan omvårdnadskonsten leva vidare trots att allt mer skamätas och planeras utifrån matematiskt språk? Hur kan vi handleda och skapa en praxispå arbetsplatsen på ett sätt så att novisen får mod och hjälp att utveckla sitt praktiskajag?Genom berättande, både i form av eget skrivande och genom skönlitteratur, teater ochfilm ges möjlighet att synliggöra yrkeskunnande Berättelsen i sig själv men även somanalogi, erbjuder tillfälle till reflektion som är förutsättning både till empatisk mognadoch till utveckling av yrekskunnandet. Det ger även en gestalting av yrkeskunnande ochtyst kunskap som inte återges i traditionell kurslitteratur. I denna uppsats finns något avdet gestaltat.Denna uppsats är ett resultat av studier vid masterprogrammet yrkeskunnande ochteknik vid Linnéuniversitetet HT 2013-Vt 2015.

Författare

Bodil Edvardsson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..