Sök:

Matematikkunskapens värde i undervisningen

Hur elever värderar matematikkunskapen i gymnasieskolan i relation till vardagen, kommande studier och yrkesroll


Syftet med uppsatsen är att se hur elever värderar matematikkunskaperna som fås i undervisningen i gymnasieskolan och om eleverna kan dra nytta av kunskaperna i relation till vardagen, kommande studier och yrkesroll. Med hjälp av gruppintervjuer kom jag fram till att eleverna värderar matematikkunskaperna högt, framförallt kunskaper i den ?grundläggande matematiken? som innebär addition, subtraktion, multiplikation och division. Matematikkunskapen värderas högt och ses i relation till vardagen, kommande studier och yrkesroll. Elevernas positiva attityd till ämnet finns och eleverna beskriver att lärarens motivation till vad och varför de skall lära sig en viss kunskap, ses som betydelsefull. Undervisningssituationen där den ?tysta räkningen? dominerar värderar eleverna högt. En elev beskriver matematiken som det viktigaste ämnet och ser kunskapen som en viktigt del i relation till andra ämnen. 

Författare

Sara Svensson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..