Sök:

Kunskapsöverföring mellan förstudie och analys i systemutvecklingsprocessen


Kunskapsöverföring är en nödvändig förutsättning för att säkerställa organisationers existens och framåtskridande. Utgångspunkt för denna uppsats är förstudiens roll i mjukvaruprojekt och dess betydelse för den fortsatta systemutvecklingsprocessen. Fokus liggerpå kunskap som genereras under förstudien, samt hur och i vilken omfattning kunskapen förs vidare till analysfasen i systemutvecklingsprocessen. Resultatet visar att förstudien utgör ett viktigt beslutsunderlag och är en nödvändig förutsättning för att gå vidare i systemutvecklingsprocessen. Kunskapsöverföring genom dokumentation och via muntliga föredragningar är otillräcklig, eftersom det finns ett ?filter? som innebär att erfarenhetsbaserad kunskap inte överförs mellan förstudie och analys via dokument eller via muntliga föredragningar. Därför måste personer som deltar i förstudien finnas med senare i utvecklingsprocessen, för att artikulera den ?tysta? erfarenhetsbaserade kunskapen till explicita former. Vi drar slutsatserna att kunskapsöverföring via dokument är bra, men räcker inte enligt vår mening. Då det mesta av kunskapen är implicit, det vill säga tyst och/eller ordlös, kommer den inte med i en skriftlig rapport. Kompletteras rapporten med muntliga föredragningar, kommer man ytterligare ett steg närmare en optimal kunskapsöverföring, men det räcker fortfarande inte, då den tysta kunskapen alltjämt utgör ett hinder. Kunskapsöverföring måste ske genom personer, som finns med både i förstudie- och analysfasen, men det måste tillskapas arenor för kunskapsomvandling och kommunikation. Genom en arena för kunskapsomvandling kan den tysta kunskapen göras kommunicerbar. En arena för kommunikation utgör sen den sista byggstenen på väg mot en effektiv kunskapsöverföring. Kunskapsöverföring måste "organiseras". Vi lämnar därför ett förslag till en kunskapsöverföringsmodell.

Författare

Patrik Böckert Stenåke Kjell

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för teknik och naturvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..