Sök:

Sökresultat:

8713 Uppsatser om Entreprenörskap i skolan - Sida 59 av 581

Pojkars upplevelser av skolan och dess betydelse för framtida universitetsstudier

Syftet med vÄrt arbete var att undesöka pojkars upplevelser av skolan och dess betydelse inför fortsatta studier. Vi har valt att tolka pojkarnas upplevelser i termer av trivsel, relationer/kontakter med lÀrare, intresse av skolÀmnen och om lÀrandet utgÄtt ifrÄn deras kontext. Vi har anvÀnt oss av en enkÀtundersökning som besvarats av 34 pojkar. DÀrefter genomförde vi en gruppintervju bestÄende av fyra pojkar. Detta gjorde vi i LuleÄ kommun bland pojkar som gick tredje Äret pÄ en praktisk yrkesutbildning.

Komplexiteten av ordet hora : en studie kring hur ordet hora uppfattas och anvÀnds

Fokuseringen pÄ sexuella krÀnkningar som riktar sig mot tjejer i skolan, bÄde i massmedia och i samhÀlls diskussioner, har gjort könshierarkin mellan elever i skolan synlig. Ett av de mest anvÀnda förolÀmpningarna i omlopp Àr ordet hora. DÄ jag tror att anvÀndandet av ord som hora Àr mer komplex Àn bilden som ges i media, vÀljer jag att undersöka anvÀndandet av ordet utifrÄn Bourdieus teori om symboliskt vÄld och Skeggs teori om respektabilitet. Syftet med min uppsats Àr att se om ett ord som hora, som lÀnge förknippats med en förolÀmpning mot en kvinna, kan fÄ en betydelse som associeras med nÄgot positivt. Min uppsats visar att ord som hora inte alltid uppfattas som krÀnkande, och att Àven tjejer anvÀnder ord som hora.

Jag jobbar hellre med nÄgot annat : Om ungdomars attityder till poesi i svenskundervisningen

I detta forskningsproducerande examensarbete undersöks ungdomars attityder till poesi i svenskÀmnet. Hur ser attityderna ut och ger de speciella förutsÀttningar för poesiundervisning? Bakgrunden till undersökningen Àr författarens examensarbete i svenska dÀr forskningens syn pÄ poesi i svenskÀmnet behandlades. DÀr framkom att poesi för en undantrÀngd tillvaro i svenskÀmnet. Flera goda argument finns för att lÄta poesi spela en större roll.

Elevers favoritlÀsning. EnkÀtundersökning bland ett urval elever ur Är 9 samt gymnasieskolans första Är.

Arbetet handlar om de resultat jag fÄtt fram av min empiriska studie i form av en enkÀtundersökning bland ett antal elever ur Är 9 och gymnasieelever. Eleverna har fÄtt beskriva vad de helst lÀser nÀr de gör egna fria val. Viktiga slutsatser Àr att 84 % av eleverna Àr positivt instÀllda till att lÀsa det de sjÀlva vÀljer men Àr dÀremot negativt instÀllda till det som de lÀser i skolan. LÀsningen i skolan beskriver de som tvÄngsmÀssig och trÄkig medan det de lÀser pÄ fritiden beskrivs som lÀttsamt, intressant och frivilligt..

Nine

VÄr kandidatarbetstid har resulterat i nio stycken smÄfilmer som Àr till för att ge mer information om BTH och regionen för nyfikna. Fyra av dessa filmer innerhÄller lite mer information om region, boende/kommunikationer, skolan och det studiesociala. Syftet med dessa fyra filmer Àr att blanda in BTH pÄ olika sÀtt, att man sÀtter skolan som en röd trÄd Àven i region och bostadsfrÄgorna. Vi gjorde Àven fyra stycken studentintervjuer, för att visa vad nuvarande studenter tycker om bostadsmöjligheterna och det studiesociala mm. Vi ville Àven visa att det finns folk frÄn Kiruna i norr till Lund i Söder, som gÄr pÄ skolan, och att det finns mÄnga olika typer av mÀnniskor som du fÄr möjlighet att lÀra kÀnna om du börjar studera hÀr.

Att vara överviktig i en vÀrld designad för smala mÀnniskor : En litteraturöversikt om vuxna överviktigas upplevelser

Bakgrund: O?vervikten o?kar i va?rlden och i Sverige a?r varannan man och var tredje kvinna o?verviktig. Att vara o?verviktig a?r en riskfaktor fo?r ma?nga sjukdomar och kan leda till en fo?r tidig do?d. Sjuksko?terskor har enligt kompetensbeskrivningen ett ansvar att behandla alla patienter lika.

?Tror du att min ADHD har försvunnit??

I dagens samhÀlle visar mÄnga rapporter pÄ att allt fler elever fÄr diagnosen ADHD, vilket gör att skolan stÀlls inför problem dÄ lÀrarna inte anses ha kunskapen om hur de ska bemöta eleverna med ADHD. Med tanke pÄ den bristande kunskapen hos lÀrarna, vill vi med vÄr studie ta reda pÄ hur elever med ADHD och deras förÀldrar upplever/upplevt bemötandet i skolmiljön. Vi intervjuade fyra elever och fyra förÀldrar till tre av eleverna och de berÀttade öppenhjÀrtigt om deras upplevelser om bemötandet i skolan. Genom respondenternas berÀttelser och aktuell litteratur gÀllande ADHD och skolmiljön blev resultatet utifrÄn vÄrt syfte tydligt. MÄnga av eleverna och förÀldrarna kÀnde en brist frÄn skolan nÀr det kom till bemötandet utifrÄn diagnosen.

Familjesamverkan i skolan : ett redskap för en bÀttre undervisning?

Syftet med detta arbete har varit att fÄ en inblick i hur en samverkan mellan hem och skola kan fungera samt hur man som lÀrare kan bemöta förÀldrar i olika sorters samtal. FrÄgestÀllningar som legat till grund för arbetet Àr följande: - Hur och i vilket syfte samverkar lÀrare med hemmet?- Hur kan samarbetet med hemmet pÄverka klasrumssituationen?- Hur kan man som lÀrare nÄ fram till alla förÀldrar? - Vad bör man som lÀrare tÀnka pÄ i olika sorters samtal med förÀldrarna? Genom litteraurstudier har jag utökat mina kunskaper pÄ omrÄdet och genom en undersökning i form av intervjuer har jag fÄtt en inblick i hur lÀrare kan se pÄ familjesamverkan i skolan. Undersökningarna visade att lÀrare samarbetar med hemmet dels i syfte att informera om klassrumsverksamheten, dels för att skapa en god kontakt mellan hem och skola. I kontakten med hemmet var lÀrarnas attityd ödmjuk och deras instÀllning var att förÀldrarna kunde ses som en tillgÄng för att skapa en trygghet för eleverna i skolan.

Elevers upplevda meningsfullhet i livet i allmÀnhet och i skolan : En kvantitativ och kvalitativ studie pÄ tvÄ skolor med olika arbetsformer

Syftet med studien var att utreda om det fanns kvantitativa och kvalitativa skillnader i elevers upplevelser av hur meningsfullt livet i allmÀnhet och skolan Àr, vad som Àr meningsfullt i skolan samt om de har lÄngsiktiga mÄl med sin framtid och om det skiljer sig Ät mellan elever pÄ en Kunskapsskola och en skola utan liknande arbetsformer. Syftet med studien var ocksÄ att undersöka om det fanns nÄgot samband mellan elevernas upplevelser av meningsfullhet i livet och i skolan. Kunskapsskolan valdes ut som skola av intresse för studien dÄ eleverna pÄ skolan planerar, genomför och följer upp sina personliga mÄl, vilket i tidigare studier visat sig ha positiv pÄverkan pÄ upplevelsen av mening. De teoretiska utgÄngspunkterna som anammades var begreppet meningsfullhet inom Antonovskys teori om kÀnslan av sammanhang, KASAM, samt ungdomars innehav och strÀvan efter mÄl och mening i livet enligt teorin om Youth purpose. I studien anvÀndes en kvantitativ och en kvalitativ delstudie.

Skolan - en social arena. En studie om hur fyra pedagoger arbetar för att utveckla elevernas sociala kompetens

Syftet med studien har varit att undersöka hur skolan arbetar med att utveckla elevernas sociala kompetens. Syfte har ocksÄ varit att undersöka om och hur undervisningen i social kompetens förÀndras frÄn förskoleklass till Är 3. DÀrför har undersökningen gjorts genom att intervjua fyra pedagoger, varav en pedagog frÄn förskoleklassen, en pedagog frÄn Är 1, en frÄn Är 2 och en frÄn Är 3. Detta för att undersöka deras förhÄllningssÀtt till socialt lÀrande i skolan, samt hur de arbetar med detta. Som utgÄngspunkt i studien anvÀnder vi oss av Howard Gardners multiplaintelligensteori.

Individualisering-en utmaning i att samtidigt vara tillsammans och sjÀlv : En kvalitativ intervjustudie om hur elever uppfattar eget arbete i skolan

Syftet med studien Àr att undersöka hur elever i Äk 5 uppfattar det egna arbetet i skolan. Syftet inbegriper ocksÄ hur samma elever upplever deltagande och inflytande i det sjÀlvstÀndiga arbetet. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ forskningsmetod dÀr vi intervjuat 10 elever pÄ tvÄ olika skolor. I vÄr studie har vi funnit att individualisering Àr nÄgot som prÀglar dagens undervisning i skolan i mer eller mindre utstrÀckning. Detta symboliseras ofta av ett arbetssÀtt vid benÀmningen eget arbete dÀr eleven fÄr arbeta sjÀlvstÀndigt.

OstlÀnken - ett ihÄligt projekt? : Lokala förvÀntningar pÄ ett regionalt jÀrnvÀgsprojekt

SammanfattningSyfte: Syftet Àr att undersöka hur svenska artistiska elitgymnaster presterar i skolan. FrÄgestÀllningar vi anvÀnt Àr: Skiljer sig studieresultaten utifrÄn antalet trÀningstimmar? Finns det nÄgon skillnad mellan motivationen till gymnastiken i jÀmförelse till skolan?Metod: De som deltog i undersökningen var elitgymnaster inom artistisk gymnastik, totalt 33 stycken, 18 tjejer och 15 killar. 33 av 36st svarade pÄ enkÀten- det blir ett bortfall pÄ 8,3 procent. Elitgymnasterna kommer ifrÄn olika kommuner i Sverige och ifrÄn flera olika gymnastikföreningar.

Att motivera ungdomar till fysisk aktivitet och bra kostvanor

Övervikt och fetma Ă€r i dag ett snabbt ökande hĂ€lsoproblem i Sverige och övriga vĂ€rlden, framförallt bland barn och ungdomar. En betydande orsak till att övervikten i Sverige ökat Ă€r en felaktigt sammansatt kost och att vi blivit fysiskt inaktiva i allt större omfattning. Genom att motivera barn och ungdomar att delta i fysiska aktiviteter och Ă€ta hĂ€lsosammare kan positiva hĂ€lsokonsekvenser uppnĂ„s. Syftet var att undersöka kost- och motionsvanor bland elever i skolĂ„r 9, samt jĂ€mföra hur flickor respektive pojkar kan motiveras till bra kost- och motionsvanor. Vi valde att genomföra en enkĂ€tundersökning pĂ„ elever i skolĂ„r 9 i Kristianstads kommun, dĂ€r sammanlagt 235 elever besvarade enkĂ€ten.

Skolutveckling En fallstudie: jÀmförelser mellan teori och praktik

Renman Linda (2008). Skolutveckling En fallstudie: jÀmförelser mellan teori och praktik. School development: A case study: Comparing theory an practice. Skolutveckling och ledarskap, lÀrarutbildningen, Malmö Högskola. Syftet med denna studie har frÀmst varit att tydliggöra mötet mellan teori och praktik i ett skolutvecklingsprojekt.

Vision eller verklighet? : En studie om Lpo 94:s inverkan pÄ skolan

Syftet med den hÀr studien var att undersöka hur lÀrare och rektorer uppfattar och pÄverkas av Lpo 94. UtifrÄn Lpo 94 identifierade jag tvÄ olika krav, vilka jag koncentrerade studien kring. Dessa var: kravet pÄ en demokratisk undervisning och kravet pÄ en individanpassad undervisning. Jag anvÀnde mig av en kvalitativ forskningsansats med intervju som datainsamlingsmetod. Resultatet visade att den förÀndring som Lpo 94 var tÀnkt att innebÀra för skolan och dess aktörer tycks ha uteblivit.

<- FöregÄende sida 59 NÀsta sida ->