Sök:

Jag jobbar hellre med något annat

Om ungdomars attityder till poesi i svenskundervisningen

I detta forskningsproducerande examensarbete undersöks ungdomars attityder till poesi i svenskämnet. Hur ser attityderna ut och ger de speciella förutsättningar för poesiundervisning? Bakgrunden till undersökningen är författarens examensarbete i svenska där forskningens syn på poesi i svenskämnet behandlades. Där framkom att poesi för en undanträngd tillvaro i svenskämnet. Flera goda argument finns för att låta poesi spela en större roll. Poesi anses av forskningen vara språkutvecklande. Genren kombinerar därmed lust och språkglädje med en språkutvecklande nytta. Trots det har poesin svårt att utveckla sin roll i svenskämnet. Detta anses bero på att en negativ mytbild omger poesin, samtidigt som lärare saknar verktyg för sådan undervisning. Det största motståndet anses komma från ungdomar, som med negativ attityd stänger ute poesin ur klassrummet. Denna undersökning kan visa en delvis annorlunda bild. Poesi spelar en roll i ungdomars läsning och språkutveckling, men inte i skolan utan hemma på fritiden. Det finns på den undersökta skolan försiktigt positiva attityder till att ge poesi en roll i svenskämnet. Resultatet visar att ungdomars attityder inte behöver vara ett hinder utan en möjlighet till mer poesi i skolan. Det framstår tydligt att det är upp till läraren att möta ungdomarnas vilja till mer poesi i skolan. Svårigheten förefaller ligga i på vilket sätt detta

Författare

Peter Berry

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..