Sök:

Pojkars upplevelser av skolan och dess betydelse för framtida universitetsstudier


Syftet med vårt arbete var att undesöka pojkars upplevelser av skolan och dess betydelse inför fortsatta studier. Vi har valt att tolka pojkarnas upplevelser i termer av trivsel, relationer/kontakter med lärare, intresse av skolämnen och om lärandet utgått ifrån deras kontext. Vi har använt oss av en enkätundersökning som besvarats av 34 pojkar. Därefter genomförde vi en gruppintervju bestående av fyra pojkar. Detta gjorde vi i Luleå kommun bland pojkar som gick tredje året på en praktisk yrkesutbildning. Resultatet visade att pojkarna trivs i skolan, upplever sig ha goda relationer till lärare, att de är intressrade av praktiska skolämnen men de upplever sig osäkra på om de har fått arbeta utifrån sin kontext. Endast ett fåtal av pojkarna känner sig säkra till framtida universittsstudier. Däremot framkom det att högstadietiden var den period som pojkarna upplevde som minst trivsam, hade sämre relationer till lärare och där de hade fått arbeta i mindre utsträckning utifrån sin kontext.

Författare

Marian Andersson Brita Hedalm

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..