Sök:

Vikten av lärarens bemötande av elever i skolan

En kvalitativ studie om bemötande ur ett elevperspektiv


Relationen mellan läraren och eleven har stor betydelse för trivseln i skolan och i klassen. Vi har alla våra erfarenheter av lärare och hur man uppfattar sin lärare varierar från person till person. Syftet med detta arbete var att studera bemötandet av lärare i årskurs 6 ur ett elevperspektiv, och på vilket sätt detta bemötande påverkar trivseln i skolan. Hur viktig är relationen mellan läraren och eleven? Har eleverna någon gång känt sig orättvist bemötta? Elever i årskurs 6 har delat med sig av sina erfarenheter och tankar genom att delta i kvalitativa intervjuer. Studien visar att det är viktigt att man har en bra relation till sin lärare vilket innebär att läraren ska kunna lyssna, vara hjälpsam, förstående och lyhörd. Att man har en god relation och ett förtroende till läraren är grundläggande för att man ska kunna skapa en god lärandemiljö. Nyckelord: Bemötande, elevperspektiv, hermeneutik, identitet, lärare, sociokulturellt perspektiv.

Författare

Caroline Wallin

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..