Sök:

Lärares syn på fritidspedagogens roll i skolan


Idén om att skolbarnsomsorgen skulle samarbeta med skolan föddes för mer än ca 40år sedan. Denna idé ledde senare till att skolbarnsomsorgen expanderade samtidigt som samverkan mellan de två parterna aktualiserades på mitten av 70- talet. Efter att integreringen av de två verksamheterna påbörjats, för snart 30 år sedan, har lärandet i skolan förstärkts medan lärandet på fritidshemmet försvagas. Yrket som fritidspedagog har gått från att vara inriktat på barnens fritid till att bli hjälplärare i skolan. Tanken bakom samarbetet mellan fritidshemmet och skolan var och är att barnen ska ha en samlad skoldag, där läraren och fritidspedagogen arbetar tillsammans i ett arbetslag och följer barnen under hela dagen.. De som har fått anpassat sig mest för att detta samarbete ska fungera är fritidspedagogerna.Syftet med detta arbete har varit att kartlägga relationen mellan lärare och fritidspedagoger. Hur ser läraren på sin egen yrkeskompetens? Hur ser läraren på fritidspedagogens yrkeskompetens? Hur ser läraren på samarbetet mellan lärare och fritidspedagog? Svar på dessa och många andra frågor har hjälpt mig att få en bild av hur samspelet mellan de två yrkeskategorierna förändrats med tiden fram tills idag. I min studie har jag valt att intervjua fem, lärare från en grundskola i en medelstor stad i Sverige. De fem medverkande lärarna har alla olika antal yrkesverksamma år bakom sig. Utifrån min analys av svaren jag fått under intervjuerna gick det att urskilja många gemensamma åsikter och synsätt. Ur intervjuerna framgick även att samarbetet mellan lärare och fritidspedagog kan skilja kraftigt från klass till klass. I de klasser där samarbetet suddade ut de olika yrkesrollerna var det även påtagligt att det var läraren som arbetade mer som en fritidspedagog än tvärtom.

Författare

Johanna Åberg

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..