Sök:

Sökresultat:

19722 Uppsatser om En bok för alla - Sida 46 av 1315

Avskaffandet av revisionsplikten ? mindre aktiebolag och revisorers pÄverkan

Det har funnits revisionsplikt för samtliga aktiebolag i Sverige sedan 1983.Revisionsplikten infördes eftersom man ansÄg att smÄ bolag utan revisionsplikt varsÀrskilt utsatta för ekonomisk brottslighet.Revisionsplikt innebÀr att alla aktiebolag ska granskas av en godkÀnd eller enauktoriserad revisor. Syftet med revisionen Àr att man vill skapa ökad trovÀrdighet förden ekonomiska informationen till alla intressenterna.Den 3 april 2008 kom ett lagförslag angÄende avskaffande av revisionsplikten. DeninnebÀr att revisionen blir frivillig för alla aktiebolag som inte uppfyller mer Àn ett avföljande kriterier:? Mer Àn 83 miljoner kronor i omsÀttning? Mer Àn 41,5 miljoner kronor i balansomslutning (tillgÄngar)? Fler Àn 50 anstÀlldaDetta innebÀr att knappt 4 procent av aktiebolagen i Sverige kommer omfattas avrevisionsplikt. Utredningen föreslÄr att detta ska trÀda i kraft den 1 juli 2010.VÄr studie har haft sin utgÄngspunkt i revisorers och mindre aktiebolags pÄverkan avförslaget.

HR-rollen : "Kunna, Vilja, FörstÄ"

Syftet med studien Àr att fÄ en inblick i HR-funktioners betydelse i dagens organisationer samt se till hur de via de mÀnskliga resurserna, bidrar till verksamhetens framgÄng. För att undersöka HR-funktionens arbete med de mÀnskliga resurserna har vi valt att ta hjÀlp av de tre begreppen ?Kunna, Vilja, FörstÄ? som, enligt oss, Àr förutsÀttningar för att medarbetarna ska kunna göra ett bra arbete. Studien ger ett historiskt perspektiv pÄ vad som format fram dagens HR-roll samt vad yrket innebÀr idag. I studien har vi anvÀnt oss av en kvalitativ metod och intervjuat sex HR-personer som alla Àr verksamma i olika organisationer.

?Alla i samma film och inga överraskningar? En observationsstudie om samarbetet pÄ operationssalen

Bristande kommunikation inom operationsteamet uppstÄr i genomsnitt vid 1/3 av alla operationer och Àr den vanligaste orsaken till att patienter kommer till skada. Eftersom det Àr mÄnga olika yrkeskategorier inom operationskontexten, med olika placering i hierarkin, Àr det av yttersta vikt att skapa en tillÄtande kommunikationsmiljö för att göra det möjligt för alla teammedlemmar att kommunicera. SÀttet att kommunicera pÄ skiljer sig mellan yrkesgrupperna beroende pÄ genus, hierarki, utbildning samt traditioner. För att relationen till patienten skall bli sÄ bra som möjligt Àr det viktigt att teamets kommunikation Àr god. Har teamet en god kommunikation blir relationen till patienten automatiskt bÀttre.

Muntlig bedömning : Med fokus pÄ elevers representationer

Muntlig bedömning Àr, frÄn och med höstterminen 2011, nÄgot som alla matematiklÀrare inom gymnasieskolan kommer att fÄ genomföra dÄ en muntlig del lÀggs som obligatorisk för alla elever inom Ärskurs 1. Syftet med den hÀr studien Àr dÀrför att konstruera kriterier som lÀrare kan anvÀnda som hjÀlp vid muntlig bedömning. Fokus kommer att ligga pÄ elevers representationsformer och transformationer dÀremellan utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv. Elevgrupper filmades dÄ de löste en problemlösningsuppgift och analyserades utifrÄn ett begreppsligt ramverk. Resultatet visar att elevers transformationer mellan representationer visar bÄde missuppfattningar och förstÄelse beroende pÄ hur dessa transformationer ter sig.

Artemisia i mÀnniskans tjÀnst

MĂ€nniskan har anvĂ€nt sig av vĂ€xter i medicinska syften sen begynnelsen. Men med senare tids vetenskap dĂ€r man kan ta fram syntetiska medel har vĂ€xter i mĂ„nga fall glömts bort. Genom att studera historiska medicinal vĂ€xter finns det en möjlighet att hitta nya sĂ€tt att bota sjukdomar. De vĂ€xter som har undersökts i studien Ă€r Malört, Dragon, Åbrodd och GrĂ„bo som alla tillhör Artemisia slĂ€ktet. De har alla haft en liknande anvĂ€ndning genom historien frĂ€mst vid problem i magen och tarmar. De kliniska studier som har gjort pĂ„ de olika Artemisia- arterna har visat att de har en bevisad effekt.

LÀrarens roll i en skola för alla: med fokus pÄ lÀrarens arbete i förhÄllande till elever med diagnosen ADHD

Rapporten behandlar lÀrarens roll i den rÄdande intentionen om en skola för alla. Syftet Àr att ge en vidgad förstÄelse kring lÀrarens roll i förhÄllande till elever med diagnosen ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Studien har baserats pÄ nÄgra centrala frÄgor kring om, och i sÄ fall hur undervisningssituationen skiljer sig i förhÄllande till dessa elever, samt vad som ingÄr i lÀrarens ansvar nÀr det gÀller utredning av eleven och förÀldrakontakt. Studien avser Àven utreda hur lÀrare upplever det stöd som finns till förfogande i form av olika resurser. Via kvalitativa intervjuer med fem olika lÀrare har data insamlats och analyserats.

GrÄzonen - Ideella föreningars redovisning mellan det vita och det svarta

Syftet med vÄr uppsats Àr att förklara vad det Àr som driver de allmÀnnyttiga ideella idrottsföreningarna in i grÄzonen mellan den korrekta och helt felaktiga redovisningen.Vi valde att göra vÄr uppsats med hjÀlp av Ätta fallstudier. Vi har utvecklat en egen teori som avser att förklara vilka faktorer som driver allmÀnnyttiga ideella idrottsföreningar in i GrÄzonen. Teori har vi utvecklat utifrÄn Positive Accounting Theory, den institutionella teorin och agentteorin. FrÄn teorin har vi sedan utarbetat sex hypoteser som vi avser att pröva med en empirisk undersökning.Vi gjorde ett icke-sannolikhetsurval för att fÄ med allmÀnnyttiga ideella idrottsföreningar i urvalet som vi ansÄg relevanta för undersökningen. Det innefattade att föreningarna skulle skilja sig gentemot varandra i storlek, medlemsstruktur och grundförutsÀttningar.

Hur viktiga Àr betygen?: undersökning av elever i Ärskurs 8 i PiteÄ

Svenska elevers resultat i skolan har sedan mitten av 1990-talet försÀmrats. Det finns flera olika orsaker, bland annat att nÀr kommunen tog över ansvaret för skolan blev den svenska skolan mer avreglerad. Det var meningen att kommunen som har mer kunskap pÄ lokal nivÄ skulle kunna fördela resurserna och göra skolan mer likvÀrdig, men sÄ Àr det inte idag. Det finns Àven kopplingar till att prestationerna och förÀldrars socioekonomiska status pÄverkar resultaten. Men Àven tiden förÀldrarna har med barnen har minskat, mycket pÄ grund av att bÄda förÀldrarna arbetar idag.

Flyttning av flerfamiljshus

Den frÀmsta orsaken till att flerfamiljshus flyttas Àr att deras marknadsvÀrde höjs nÀr de flyttas frÄn en ort med mÄnga tomma lÀgenheter till en ort dÀr lÀgenheter efterfrÄgas. Höjningen av marknadsvÀrdet betalar flyttningskostnaden och kan dessutom ge en vinst. Förutom detta medför flyttningen att husen Äter ger hyresintÀkter pÄ den nya orten. Denna ekonomiska drivkraft har gjort att flera flyttningsprojekt genomförts de senaste Ären. Flyttade hus betraktas i nÀstan alla avseenden som om de vore nyproducerade.

Finansiering för alla: vilken betydelse har företagarens Älder och valet av bolagsform?

För att den ekonomiska tillvÀxten inte ska stagnera krÀvs det att nya företag hela tiden startas. Antalet nystartade företag i Sverige Är 2001 uppgick till 35 570 företag, vilket motsvarar en minskning med 8 procentjÀmfört med Är 2000. Det innebÀr att antalet nystartade företag nu Àr tillbaka pÄ samma nivÄ som 1996. Det finns vissa regionella skillnader i Sverige och de regioner som har en positiv tendens i nystartade företag Àr Stockholm, Göteborg och Malmö samt JÀmtlands lÀn. Vi stÀllde oss frÄgan om alla har samma möjlighet att starta företag eller om exempelvis en ung företagare missgynnas av sin Älder.

En fallstudie av visionsstyrningsmodellen i Halmstads kommun : - Ur ett New Public Management-teoretiskt perspektiv

Uppsatsens syfte Àr att utifrÄn ett New Public Management-perspektiv undersöka i vilken utstrÀckning visionsstyrningsmodellen i Halmstads kommun följer New Public Management och utifrÄn det undersöka vad det resulterat i. Uppsatsen grundar sig i en intervjumetod dÀr ledande politiker och tjÀnstemÀn frÄn kommunen intervjuats. Den teoretiska ansatsen utgörs av en New Public Management?teori grundad pÄ olika dimensioner av New Public Management. Uppsatsens huvudsakliga empiriska material kommer frÄn de intervjuer som genomförts.

Vardagsmatematik : Pedagogers gruppsamtal om vardagsmatematiken i de tidigare skolÄren

Syftet med vÄr studie var att synliggöra hur pedagoger som undervisar i grundskolans tidiga Är samtalar om undervisningen av matematikens anvÀndning i vardagen utifrÄn den socio­kulturella teorin. Gruppsamtalen utgick frÄn rubrikerna konkretisering, individ­uali­se­ring, mate­matik och sprÄk samt matematiksvÄrigheter kopplade till vardagsmatematiken. Vi anvÀn­de oss av fokusgrupper som undersökningsinstrument. I studien ingick 13 peda­goger som alla undervisade i matematik pÄ skolans lÄgstadium. Deltagarna i studien var verk­samma pÄ fyra olika skolor i tvÄ olika kommuner.Undersökningens resultat bearbetades utifrÄn en hermeneutisk innehÄllsanalys.

Kroppen vill ocksÄ vara med! Kinestetisk intelligens; ett sÀtt att lÀra

Det blir allt vanligare med aktiva lektioner, dÀr elever kroppsligt fÄr vara med och delta. Alla elever kan inte lÀra sig pÄ det stillasittande traditionella sÀttet. Efter det att psykologen Howard Gardner pÄvisade att det finns sju olika intelligenser, har allt fler"intelligenstester"framtagits, som med olika svÄrighetsgrad kan anvÀndas i klassrummet.En av intelligenserna, den kinestetiska har jag i detta arbete vÀnt ut och in pÄ. I arbetet finns svar pÄ vad det Àr, hur de kinestetiska eleverna behöver arbeta i klassrummet och hur en lÀrare med hjÀlp av olika intelligenstest kan finna dessa elever. Arbetet avslutas med elevintervjuer dÀr kinestetiska elever ger sin bild av hur det Àr att gÄ i en skola dÀr alla elevers intelligens framhÄlls.

Mattityder: om faktorer som pÄverkar barns attityd till
matematik

Syftet med arbetet har varit att undersöka huruvida undervisning, förÀldrar och lÀxor pÄverkar attityden till matematik hos barn i skolÄr tre. Studien genomfördes hösten 2005 i GÀllivare kommun. Vi har observerat undervisning i Är tre, intervjuat ett urval av eleverna i samma Är tre samt gjort en enkÀtundersökning bland förÀldrar till eleverna. Vi ser att bÄde undervisning och hemförhÄllanden pÄverkar barnets upplevelse av, och instÀllning till Àmnet. Resultatet visar att lÀxan i stort sett handlar om att hinna lÀngre i boken, nÄgot som alla parter tycks vara nöjda med.

En skola för alla? : Inkludering av barn med autism

En skola för alla Àr mÄlet, men hur skall vi nÄ dit?VÄrt arbete syftar till att ge lÀsaren exempel pÄ hur man kan jobba som pedagog för att lyckas med inkludering av elever med autism och vad pedagogen skall försöka att undvika. Autism Àr ett mÄngfacetterat begrepp som inte lÄter sig förklaras kortfattat och en elev med autism fungerar inte nödvÀndigtvis likadant som en annan elev med samma diagnos. Detta gör att vÄrt arbete inte skall ses som ett facit eller en mall utan som exempel pÄ hur arbetssÀttet kring en lyckad inkludering kan se ut.Vi har i vÄrt arbete försökt ge en bild av vad tidigare forskning menar ger en lyckad inkludering. Vidare har vi genomfört sex intervjuer med verksamma specialpedagoger för att fÄ deras bild av arbetet med inkludering av barn med autism.

<- FöregÄende sida 46 NÀsta sida ->