Sök:

Sökresultat:

19722 Uppsatser om En bok för alla - Sida 47 av 1315

FrÄn Äldersblandade till Äldersindelade barngrupper i förskolan

Avsikten med den hÀr studien Àr att skildra och analysera hur det kommer sig att pedagoger vÀljer att omorganisera förskolorna de arbetar pÄ, frÄn Äldersblandade till Äldersindelade barngrupper. Vilka motiv och argument finns det bakom förÀndringsarbetet till Äldershomogena barngrupper? Efter omorganisationen har pedagogerna en eller tvÄ Äldersgrupper pÄ avdelningen som de arbetar med, hur har deras pedagogiska arbete berörts av det? Men framförallt presenteras hur förskolornas viktigaste kÀrna pÄverkas av ÄlderssammansÀttningen, nÀmligen barnen. Datainsamlingarna bestÄr av djupintervjuer med fem förskollÀrare och en barnskötare. Resultatet visar pÄ vÀldigt nöjda pedagoger som ocksÄ framhÄller barnen som de största vinnarna till Äldersindelade barngrupper.

Kunskapsprocesser vidföretagsförvÀrv : En fallstudie utförd under en integrationsprocess

I denna rapport behandlas fallet dÄ ett mindre företag köps upp av ett större företag.Fokus ligger pÄ hur kunskapen frÄn mÄlbolaget överförs till det förvÀrvande bolaget,samt pÄ hur den befintliga kunskapen inom förvÀrvsbolaget blir tillgÀnglig för alla.Utöver det undersöks vilka problem som kan uppstÄ och hur de i största mÄn kanundvikas. För att möjliggöra detta genomförs en fallstudie bestÄende av intervjuer medanstÀllda i mÄlbolaget respektive det förvÀrvande bolaget i nÀra anslutning tilluppköpsprocessen. Detta i syfte att belysa eventuella skillnader pÄ hur uppköpetupplevdes av de anstÀllda i respektive bolag. Intervjuerna visar att det viktigaste vid ettuppköp Àr kommunikationen företagen emellan samt att det sker ett regelbundetinformationsutbyte sÄ att alla Àr medvetna om statusen vid de olika delmomenten underintegrationsprocessen. Hur vÀl kunskapsöverföringen genomförs handlar mycket om hurledningen lyckas förmedla information och idéer till samtliga anstÀllda.Nyckelord: Kunskapsöverföring, kodifiering och artikulering..

SjÀlvklarhet eller hÀmsko? : En studie av nÄgra grundskollÀrares syn pÄ inkludering

Undersökningens syfte Àr att undersöka hur nÄgra lÀrare inom den svenska grundskolan ser pÄ inkludering och den bygger pÄ intervjuer som genomförts med klass- och resurslÀrare pÄ lÄg-, mellan- och högstadiet i en liten mellansvensk kommun. Resultaten visar att man har en positiv instÀllning till inkludering gÀllande den demokratiska aspekten och skapandet av "en skola för alla", men att det finns en skillnad mellan klass- och resurslÀrares tankar kring vilka som gynnas resultatmÀssigt av ett inkluderande arbetssÀtt. Resurspedagogerna i undersökningen menar att alla elever gynnas av ett inkluderande arbetssÀtt medan klasslÀrarna menar att barn utan svÄrigheter riskerar att missgynnas resultatmÀssigt vid en allt för lÄngtgÄende inkludering. Resurspedagogerna i undersökningen ser vÀldigt negativt pÄ segregerande lösningar men klasslÀrarna, framförallt pÄ lÄgstadiet, ser i viss utstrÀckning behov av sÀrskilda undervisningsgrupper. Alla informanter Àr eniga om att det behövs ökade resurser för att uppnÄ en lyckad inkludering i praktiken och en annan viktig faktor för en framgÄngsrik inkluderande praktik anser man att skolledningens instÀllning och stöd Àr.

Myror i brallan: hur pedagoger förstÄr beteendeproblematik och vilka konsekvenser denna förstÄelse fÄr för den pedagogiska verksamheten

Syftet med vÄr rapport Àr att forska kring hur pedagoger förstÄr beteendeproblematik och vilka konsekvenser denna förstÄelse fÄr för den pedagogiska verksamheten. I första delen av bakgrunden visar vi pÄ hur pedagoger genom tiderna har arbetat med beteendeproblem Àven hur de förhÄllit sig till detta begrepp. Andra delen av vÄr bakgrund beskriver mer hur det ser ut idag gÀllande barn med beteendemÀssiga problem. Som datainsamlingsmetod har vi anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer, för att kunna anknyta slutsatsen till syftet. Diskussionen betonar olika definitioner av begreppet beteendeproblem sett ur pedagogers perspektiv men Àven hur pedagogerna skall förhÄlla sig till barn som uppfattas ha beteendemÀssiga problem.

Informera, interagera och engagera - en kvalitativ studie som undersöker hur tre svenska kommuner bedriver sin kommunikation pÄ Facebook.

Syfte och frÄgestÀllningar: Syftet Àr att undersöka och jÀmföra tre kommunerskommunikation pÄ Facebook, men ocksÄ fenomenet Facebook och dess komponenteri form av exempelvis gilla-markeringar. Studien bygger pÄ tvÄ huvudfrÄgor.1. Vilken typ av kommunikation bedrivs via kommunernas Facebooksidor?2. Hur skiljer sig kommunikationen Ät mellan de tre kommunerna?Metod och material: Intervjuer och netnografiska observationer.Huvudresultat: Facebook Àr en viktig kommunikationskanal för kommunerna.Intervjuerna visar att mycket av det som kommunernas kommunikatörer sÀger sigkommunicera stÀmmer in pÄ det som de netnografiska observationerna visat och attde huvudsakligen lever upp till sina uttalade syften.NÄgot som kan konstateras Àr att oberoende av hur mÄnga följare eller hur mycketfeedback en kommuns Facebooksida fÄr sÄ gör det ingen större skillnad i hur de bedriverkommunikationen.

Flanosaga som underlag kring samtal kring genus och teknik i förskolan : Ett antal pedagogers Äsikter i förskolan

I denna uppsats har en undersökning gjorts dÀr jag har intervjuat fem verksamma förskollÀrares instÀllning till och förestÀllningar om teknik och genus i allmÀnhet och i synnerhet i förskolan, samt vad de anser om att anvÀnda det material vi tagit fram för att skapa en diskussion om detta med barnen. Flanosagan gÄr ut pÄ att berÀtta sagor med en pojke och flicka som anvÀnder sig av teknikföremÄl för att försöka tÀnja grÀnserna mellan vad som anses som kvinnlig teknik och manlig teknik. Figurerna som vi valt att anvÀnda i denna saga Àr tagna ut boken Totte bakar och Emmas verkstad dÀr pojken och flickan bryter mot de traditionella könsmönstren. De intervjuade förskollÀrarna hade pÄ vissa omrÄden liknande Äsikter och pÄ andra omrÄden olika Äsikter. Det alla hade gemensamt var att alla var positiv till att anvÀnda detta material i förskolan. .

Nystartad i Åre - En studie av fem restauranger

Företagsklimatet idag karaktĂ€riseras av snabba förĂ€ndringar och hĂ„rd konkurrens och det krĂ€vs stĂ€ndig förnyelse för att överleva och vĂ€xa. Åre prĂ€glas av utveckling och framĂ„tanda, med turismen som frĂ€msta nĂ€ringsgren. Under Årets sĂ€song 2006-07 startades sex nya restauranger mitt i Åre by, ett högt antal pĂ„ en liten yta. Detta krĂ€ver en bra profilerad verksamhet med en genomtĂ€nkt affĂ€rsplan. Syftet med vĂ„r uppsats Ă€r att kartlĂ€gga om de nystartade restaurangerna i Åre 2006-07 har en vĂ€lutarbetad affĂ€rsplan med en stark mĂ„lformulering.

Lustfyllt skrivande: att öka elevers motivation

Med tanke pÄ att alla mÀnniskor helst sysslar med nÄgot de tycker Àr roligt och sÄledes blir bra pÄ det, ville vi undersöka om vi kunde pÄverka eleverna i vÄra praktikklasser till ökad motivation dÄ det gÀller att skriva. Att kunna uttrycka sig skriftligt, underlÀttar i andra Àmnen men Àr Àven en stor tillgÄng i framtida studier och yrkesliv. Vi tror att alla kan skriva, det krÀvs endast övning samt sjÀlvförtroende. Genom att ta reda pÄ hur eleverna sÄg pÄ sitt skrivande i början och slutet av perioden fick vi ett mÀtbart resultat av vÄr undersökning. I de skrivövningar vi gjorde var syftet endast att göra det roligt att skriva.

Med vind i segel: den förnyelsebara elproduktionens ekonomi för de nordiska lÀnderna

I framtidsprognoser förutspÄs det behövas vÀsentliga investeringar i ny elkraftsproduktion. Globalt sett behövs investeringar pÄ cirka 10 triljoner dollar fram till Är 2030, stora delar av dessa tros behövas pÄ den europeiska marknaden eftersom mÄnga kraftverk pÄ denna marknad Àr gamla och ineffektiva. Syftet med denna studie har varit att analysera och jÀmföra investeringskostnaderna för biobrÀnsleverk samt land- och havsbaserade vindkraftverk i Danmark, Finland, Norge och Sverige. Livstidskostnadsmetoden Àr den metod som valts för att uppfylla syftet. Denna metod inkluderar alla kostnader som faller direkt inom företaget, alla externa kostnader som skatter pÄ vinst och miljöpÄverkan exkluderas frÄn modellen.

NÀr orden inte rÀcker till

PÄ nÀstan alla skolor intrÀffar varje Är nÄgot som förÀndrar livet för dem som drabbas. LÀrare tvingas hantera sÄvÀl smÄ som stora kriser och hjÀlpa elever att hantera den sorg som följer. Syftet med mitt arbete Àr att fÄ en ökad förstÄelse för hur man som lÀrare hanterar en krissituation och hur man som pÄ bÀsta sÀtt hjÀlper barn och ungdomar i kris och sorg. Jag har Àven undersökt hur man som lÀrare upprÀttar ett fungerande pedagogiskt arbete efter en traumatisk hÀndelse. Mitt arbete bygger pÄ kvalitativa intervjuer med tre yrkesverksamma lÀrare som alla drabbats av ett dödsfall i klassen och beskriver hur de hanterat situationen.

Perspektiv i relation till systemutveckling och metod

Det finns mÄnga systemutvecklingsmetoder som alla skiljer sig mer eller mindre Ät.Gemensamt för dem alla Àr att det finns ett perspektiv pÄ system och systemutvecklingbakom. Det finns en vilja att spara pengar och effektivisera verksamheter genom attinföra informationssystem men det rapporteras ofta om stora projekt som kostar mycketmer Àn berÀknat.Vi har frÄgat oss om det finns en brist pÄ insikt om att perspektiv (synsÀtt) pÄ bÄdesystemutvecklingsprocessen och IT-systemet i sig styr utvecklingen.Val av metoder bygger pÄ ett aktivt val av perspektiv.Undersökningen har vi gjort genom en litteraturstudie dÀr vi förklarar begreppensystemutveckling, perspektiv och paradigm samt systemutvecklingsmetoder och försökerbelysa sambanden dem emellan.För att undersöka hur insikten om perspektiv ser ut har vi i en empirisk undersökninggjort intervjuer med anstÀllda pÄ ett utvecklingsföretag samt med en av deras kunder.Genom att analysera intervjuerna och deras arbetsmetod med hjÀlp av analysmetodenMA/SIMM har vi nyanserat vÄrt teoretiska resultat.Perspektiv ? och metodanalys Àr mycket viktiga för att förstÄ varförsystemutvecklingsprocessen ser ut som den gör och framförallt vad den fÄngar upprespektive missar..

Specifik rÀttslig reglering av skydd för visselblÄsare i Sverige

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att analysera hur ett framtida specifikt skydd för visselblÄsare bör se ut i svensk lag. Norsk rÀtt till skydd för visselblÄsare och EuroparÄdets krav pÄ sÄdan lagstiftning analyseras och jÀmförs för att kunna besvara syftet. Svensk rÀtt ger idag ett visst skydd för visselblÄsare, dock erhÄller alla inte samma skydd eftersom yttrandefriheten enbart gÀller mot det allmÀnna. Det partiella skydd som finns Àr svÄröverskÄdligt eftersom regleringen finns inom flera olika rÀttskÀllor.I norsk rÀtt har alla rÀtt till yttrandefrihet i anstÀllningsförhÄllandet. AnstÀllda har ocksÄ rÀtt att varsla om kritikvÀrdiga förhÄllanden nÀr det sker pÄ ett försvarligt sÀtt, dÄ rÄder ett repressalieförbud.

Design av en anvÀndarvÀnlig Androidapplikation för trÄdlös kommunikation med Electronic Control Unit för bil eller testmiljö

Det hÀr examensarbetet har utförts inom programmet högskoleingenjör datateknik vid Linköpings Universitet under vÄren 2015 och utförts pÄ begÀran av ArcCore i Linköping. Syftet med det hÀr examensarbetet Àr att skapa och designa en anvÀndarvÀnlig Androidapplikation som trÄdlöst kan kommunicera med electronic control units i bil eller testmiljö.Androidapplikationen bestÄr av fem huvudskÀrmar, fyra vars uppgift Àr att skriva ut informationen som Äker över CAN bussen. De fem skÀrmarna Àr start, felkoder, sensorer, ECU extract och overview. Start tar dig vidare till de andra skÀrmarna, felkoder skriver ut alla felkoder, sensorer skriver ut alla sensorvÀrden, ECU extract skriver ut all information och overview visar en virtuell instrumentbrÀda. AnvÀndarutvÀrderingar har utförts för att ta fram bÄde designen och layouten pÄ applikationen.

TAKK som sprÄkstöd : Pedagogers syn pÄ anvÀndandet av Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation i förskolan

Syftet med vÄr undersökning Àr att bidra till större kunskap om pedagogers syn pÄ anvÀndandet av Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation (TAKK) i förskolan. Metoden vi har valt för undersökningen Àr kvalitativ metod. Resultatet som studien gett visar att forskare anser att tecken Àr ett naturligt alternativ för yngre barn att uttrycka sig genom innan de börjar tala, vilket bland annat en amerikansk studie pekar pÄ. TAKK visar sig enligt vÄra informanter vara ett bra sprÄkstöd för alla barn, inte bara för de som har en sprÄkstörning. VÄra tankar stÀrks av förskolans lÀroplan (Lpfö 98 rev.2010) som menar att alla barn ska ha rÀtt att uttrycka sig, men alla har inte möjlighet att formulera sig genom det verbala sprÄket.

SÄng och musik i flersprÄkig förskola: En sprÄkutvecklande metod

Idén till det hÀr examensarbetet kom till i samrÄd med tvÄ förskolechefer som efterfrÄgat nÄgon som kunde skriva ett examensarbete inom Àmnet flersprÄkighet. Under ett möte uttrycktes ett intresse för kunskap om olika arbetsmetoder. Ur detta vÀxte min kvalitativa studie fram, dÀr jag har undersökt förskollÀrares erfarenheter kring arbete med sÄng och musik i förskolor med flersprÄkiga barn, samt hur detta arbetssÀtt ger effekt pÄ barns sprÄkutveckling. Studien Àr genomförd med hjÀlp av semistrukturerade intervjuer med sex förskollÀrare pÄ tre olika avdelningar. Resultatet av intervjuerna visar att sÄngen och musiken finns integrerad i förskolans arbete och att den bidrar pÄ olika sÀtt till sprÄkutvecklingen.

<- FöregÄende sida 47 NÀsta sida ->