Sök:

HR-rollen

"Kunna, Vilja, Förstå"


Syftet med studien är att få en inblick i HR-funktioners betydelse i dagens organisationer samt se till hur de via de mänskliga resurserna, bidrar till verksamhetens framgång. För att undersöka HR-funktionens arbete med de mänskliga resurserna har vi valt att ta hjälp av de tre begreppen ?Kunna, Vilja, Förstå? som, enligt oss, är förutsättningar för att medarbetarna ska kunna göra ett bra arbete. Studien ger ett historiskt perspektiv på vad som format fram dagens HR-roll samt vad yrket innebär idag. I studien har vi använt oss av en kvalitativ metod och intervjuat sex HR-personer som alla är verksamma i olika organisationer. Resultatet visar på att rollen som HR är komplex och arbetsuppgifterna har varit liknande men med vissa skillnader. Gemensamt mellan respondenterna har varit att alla arbetar med personalfrågor och förvaltandet av de mänskliga resurserna. Genom att bistå med sin kompetens inom bl.a. rekrytering och agerandet som chefsstöd medverkar de till lönsamheten för verksamheten.

Författare

Caroline Stjerna Sebastian Hårdh

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..